Hermanus Berserik in Domburg Immer op weg naar een briezig paradijs FRANCISCA VAN VLOTEN We zijn hier in de eerste plaats gekomen om te kijken en niet om te luisteren. Kijken zegt ons met één oogop slag dat Berserik inderdaad een realist is. Maar wat doet hij dan, als een engel log en loodzwaar zwevend boven een polder, gedrenkt in een avondsfeer die de romanti sche Duitser Caspar David Friedrich in herinnering roept, op een groot werk uit 1973, te zien in Venlo in het Van Bommel-Van Dam Museum? Op 4 april 1998 opende Hans Warren de tentoonstelling Voor anker in Domburg Nieuw werk van Hermanus Berserik, die tot begin juni is te zien in het Marie Tak van Poort vliet Museum in Domburg. Dat was bijna op de dag af - iets meer zelfs - 33 jaar nadat Warren Berserik voor het eerst ontmoette; de beschrijving van die ontmoeting is te lezen in Warrens Geheim Dagboek, deel 8. De schilder en graficus Hermanus Berserik (Den Haag, 1921) werd in de jaren 1939-1944 opgeleid aan de Haagse Academie. Onder zijn leermeesters telde hij Rein Drayer, W.J. Rozendaal en Willem Schrofer. Drayer onder wees hem in de beginselen van het stillevens tekenen, Rozendaal maakte hem wegwijs in de typografie en de grafische technieken, en Schrofer tenslotte was de man die Item in aanraking bracht met het werk van Klee, Kandinsky en Van Ostayen, met de raakvlakken tussen beeldende kunst en literatuur. Vrijwel direct na de Tweede Wereldoorlog trok Berserik - zoals zovele jonge Nederlandse kunstenaars - naar Parijs, rook er aan de abstracte richting van de Ecoie de Paris en de realistische van het Parijse expres sionisme om terecht te komen bij een realisme dat werd gekenmerkt door een zekere stilering van onderwerpen en, aldus de criticus Ru Penning, 'een vleugje vervreem ding'. Terug in Nederland werd Berserik lid van ver scheidene kunstenaarsgroepen en begon hij tentoon te stellen. Om in zijn levensonderhoud te voorzien, werkte hij als illustrator en ontwerper. Vele boekomslagen en toneeldecors en -kostuums dragen zijn stempel, maar het zou tot 1959 duren voor hij het gevoel had zijn eigen stijl volledig te hebben gevonden. Onmiskenbaar een Berserik Verre reizen gaven de Haagse kunstenaar het inzicht dat de lage landen zijn terrein zijn. Waar elders vindt men dat steeds wisselende licht, die prachtige wolkenvelden en de spiegeling van al dat schoons in het water? In de loop der jaren heeft Berserik vele stillevens, stadsgezichten, landschappen, portretten en zelf portretten getekend, geëtst en geschilderd, soms een combinatie van deze thema's. Niet zelden treft men op de werken een pop, een fiets, een luchtschip, een boot of een of ander dagelijks gebruiksvoorwerp aan - en dan net zó dat deze niet klakkeloos te aanvaarden zijn, dat zij langer kijken vergen. Met de fascinerende olieverfschildering Zelfportret boven De opening van de Berserik- tentoonstelling in het Marie Tak van Poortvliet Museum te Dom burg. V.r.n.l. Hermanus Berserik, Hans Warren en bestuur- voorzitter Tom van de Poel, 4 april Zeeuws Tijdschrift 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 19