Berserik, Vtissingen, acryl op masonite, 1976. woonde Boulevard de Ruyter, een paar huizen voorbij het Belgische Loodswezen, en een oom van moederszijde, de fotograaf Lo Dert, had zijn zaak op de Nieuwendijk. Hij was de maker van de destijds zo bekende foto van de schuimende vloedgolf die tegen de stenen muur van de boulevard omhoogschiet. Ikzelf woonde boven op de zeedijk van Borsseie. Van daaruit kon je bij helder weer het standbeeld van Michiel door een verrekijker duide lijk zien staan.' Warren sloot zijn verhaal af met de woor den: 'Zullen we dan nu gaan kijken naar het recente werk van een van die benijdenswaardige kunstenaars die tot op hoge leeftijd volop actiefis gebleven, een man die we stiekem toch wel een beetje als een ere-Zeeuw beschouwen?' Wandelend door de expositieruimte, kijkend naar al die fijne, veelal met acryl geschilderde werken, naar bekende en onbekende (maar altijd wel herkenbare) plekjes, ben ik mij bewust van mijn liefde voor het land van de zee. Meer dan zeventig schilderijen, etsen, teke ningen en schetsboekbladen getuigen van Berseriks band met het water. De tekeningen zijn ter plekke ge maakt. Zij vormen de basis voor wat in het atelier werd uitgewerkt, want - aldus Berserik - 'de werkelijkheid is een opeenhoping van kleinigheden die aanhoudend op een zeef gelegd moeten worden om uiteindelijk een essentie over te houden.' Als steeds is de expositie in het museum prachtig ingericht. Met de schilder kijk ik mee onder het tipje van de sluier door die wordt opgelicht over een in de verte wachtend briezig paradijs. T/m 2 juni 1998: Hermanus Berserik. Voor anker in Domburg. Schilderijen en etsen. Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Dinsdag t/m zon dag 13.00 - 17.00 uur. Berserik, Wagons aan zee (RTM), acryl op linnen, 1997. Zeeuws Tijdschrift 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 21