een toegangskaart voor een evenement. Tweederde deel wordt gevormd door bezoekers van de open evenemen ten waarvoor geen toegangsbewijs vereist is. Op basis van het publieksonderzoek kan men becijferen dat onge veer een op de drie bezoekers afkomstig is van buiten Zeeland. Figuur 1 laat zien hoe deze bezoekersaantallen zijn verdeeld over de onderscheiden festivals. Grote publiekstrekkers waren dat jaar 'De Vesten Verlicht' in Goes met 15.000 bezoekers en 'Jazz by the Sea' in Dom burg met 12.500 bezoekers. Van het publiek bij De Vesten Verlicht is de herkomst niet bekend, bij hetjazz Festival zijn ruim 8.000 bezoekers afkomstig van buiten Zeeland. Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, De Verborgen Stad, het Festival Muziek Monumentaal en de Slot manifestatie trokken allen meer dan vijfhonderd bezoe kers van buiten de provincie. Kenmerken van het publiek Een klein, maar zichtbaar deel van het publiek heeft speciaal vakantie genomen om de Zeeland Nazomer Festivals bij te kunnen wonen. Uitschieter is het festival Jazz by the Sea, waar een kwart van het publiek dit zegt. Bij de andere festivals blijft dit beperkt tot enkele pro centen. Een groter deel van het publiek blijkt vakantie ganger te zijn. Zij hebben ervoor gekozen om in het naseizoen in Zeeland op vakantie te gaan en bezoeken een of meerdere evenementen van de Zeeland Nazomer Festivals. Het grootste deel van het publiek van de Zeeland Nazomer Festivals bestaat uit mensen die een evene ment bezoeken en daarna weer thuis of bij familie, vrienden of kennissen overnachten. Deze mensen wor den in de statistieken aangeduid als dagtoeristen. Het CBS spreekt van een dagtoerist wanneer iemand ten minste twee uur van huis is voor een recreatieve activi teit (zonder overnachting en exclusief bezoek aan fami lie of kennissen en exclusief uitstapjes vanuit een vakantieadres). En een bezoek aan een evenement duurt inclusief reistijd al snel meer dan twee uur. Deze definitie is dus wel erg ruim. Door ook te kijken naar de afstand die bezoekers afleggen om naar een evenement te ko men, is een scherper beeld te krijgen van de aantrek kingskracht en daarmee het toeristische belang van een evenement. Het effect van afstand op podiumbezoek is erg groot. Zo heeft Verhoeff 1993) in een onderzoek ineen aantal Nederlandse steden bekeken hoe ver het publiek naar voorstellingen had gereisd. Hij ontdekte dat drie kwartvan het publiek bij uitvoeringen op minder dan 15 km afstand verblijft. De grens van 15 km is in het onder zoek als uitgangspunt genomen voor een onderscheid tussen lokaal en niet lokaal (toeristisch)publiek. Een bezoeker wordt als toerist aangemerkt wanneer deze meer dan vijftien kilometer heeft gereisd naar het eve nement, of op vakantie is in Zeeland of niet thuis of bij familie, vrienden, kennissen overnacht. Bij vrijwel alle festivals ligt het aandeel van het publiek dat meer dan 15 km heeft gereisd rond of boven de 40%. Uitzonderin gen zijn het theater Festival 'Zeeland uit de kast' en met name het Filmfestival. Bij deze laatste heeft slechts één op de vijf bezoekers meer dan 15 kilometer gereisd. De Zeeland Nazomer Festivals weten zoals ook uit figuur 2 blijkt een behoorlijke toeristische bezoekers stroom te genereren. Dit rechtvaardigt de conclusie dat de Zeeland Nazomer Festivals de aantrekkelijkheid ver groot van Zeeland als vakantiegebied in het naseizoen. Verschillende festivals kennen een duidelijk publieks- profiel als het gaat om leeftijd. Zo blijken het Film festival en het festival 'Meer dan woorden' meer gericht te zijn op jongeren, terwijl het Kamermuziekfestival en Figuur 2 Aandeel toeristen bij de Zeeland Nazomer festivals opening de vesten verlicht kamermuziek theater verborgen stad muziek monumentaal zeeuwsch-vlaanderen meer dan woorden jazz by the sea film slot 0% 20% 40% 60% 80% 100% □toeristen B lokaal publiek het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen meer door oude ren worden bezocht. De Zeeland Nazomer Festivals trekken wat betreft opleiding een voor culturele festi vals breed publiek. Dit geldt het sterkst voor de open evenementen. Toeristisch gedrag en waardering ln veel gevallen wordt het bezoek aan een evenement van de Zeeland Nazomer Festivals gecombineerd met andere activiteiten. Twee patronen zijn daarbij herken baar. Enerzijds is dit 'winkelen - uit eten - evenement- bezoek - cafébezoek', anderzijds 'bezoek toeristische attractie - evenementbezoek - bezoek ander cultureel evenement'. De gemiddelde bestedingen van bezoekers aan entreegelden en eten en drinken buitenshuis blijken ver boven het landelijk gemiddelde te liggen. Bij de meeste festivals ligt dit rond de 40 a 50 gulden. Een voorzichtige schatting van de totale bestedingen van de bezoekers van de Zeeland Nazomer Festivals aan entree gelden en eten en drinken komt uit op ongeveer 1,87 miljoen gulden, hetgeen omgerekend neerkomt op 26 mensjaren werk. Het publiek is over het algemeen behoorlijk Zeeuws Tijdschrift 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 23