tevreden over hetgeen hen is voorgeschoteld. Op een
enkele uitzondering na hebben de festivals volgens hen
goed tot zeer goed aan de verwachtingen voldaan. De
gemiddelde waardering per festival in de vorm van
rapportcijfers loopt uiteen van 6,5 voor de Slot
manifestatie tot 8,6 voor het Kamermuziek Festival. In
figuur 3 zijn de waarderingen grafisch weergegeven. Bij
het Jazz Festival en bij Muziek Monumentaal is onder
scheid gemaakt tussen de waardering voor de open en
de gesloten evenementen. Met name bij het Jazz Festi
val blijken de evenementen op straat en in openbare
gelegenheden (café's, strandpaviljoens) iets minder
hoog te worden beoordeeld dan de gesloten evenemen
ten. De Slotmanifestatie van de Zeeland Nazomer Festi
vals (Compagnie Serge Noyelle) krijgt van het publiek
afgetekend de laagste waardering.
De algemene waardering voor een evenement blijkt het
meest samen te hangen met het oordeel over de kwali
teit van hetgeen men aangeboden kreeg. Opmerkelijk is
dat het oordeel over de informatievoorziening vaker
negatief afwijkt van het algemene oordeel over een
evenement. De informatievoorziening en voorlichting
rond de Zeeland Nazomer Festivals is volgens het pu
bliek blijkbaar nog voor verbetering vatbaar.
Aangezien het publieksoordeel over de locatie nogal
eens hoger is dan het algemene oordeel, lijkt men over
het algemeen zeer tevreden over de locatiekeuze van de
organisatoren. Een opmerkelijk groot verschil is gecon
stateerd tussen het oordeel over het Openingsprogramma
van de Zeeland Nazomer Festivals als geheel en het
oordeel over de prijs die men ervoor moest betalen.
Blijkbaar vond het publiek daar de prijs (fl. 37,50) te
hoog in verhouding tot de geboden kwaliteit. De kwali
teit van die uitvoering door het Zeeuws Orkest en het
Zeeuws Philharmonisch Koor werd overigens beoor
deeld met een gemiddeld rapportcijfer van 8,4.
Het onderzoek beoogde duidelijkheid te verschaffen
over de waarde van de Zeeland Nazomer Festivals. Is het
inderdaad zoals de Provincie Zeeland suggereert een
goede, waardevolle en succesvolle combinatie van cul
tuur en toerisme? De gemeten publieksaantallen, het
aandeel toeristen in het publiek, de omvang van de
bestedingen door het publiek en de pubiiekswaardering
wijzen voor wat betreft de editie van 1997 wel in die
richting. De cijfers liegen er niet om. Het is nu aan de
beleidsmakers en organisatoren om de gegevens te
interpreteren en te gebruiken voor de verdere
onwikkeling van dit typisch Zeeuwse cultureel-toeris-
tische product.
Literatuur
Kroese, K. (1996). 'Achter de schermen van de Zeeland
Nazomer Festivals'. Zeeuws Tijdschrift, 4, p. 7-10.
Provincie Zeeland (1998). Boven het maaiveld. Uit
gangspunten van het provinciaal cultuurbeleid 1998-
2000.
Verhoeff, R.N. (1993). De weg naar de podia. Ruimtelijke
aspecten van het bezoek aan podiumkunsten in Neder
land. Universiteit Utrecht: Academisch proefschrift.
Wouw, B.A.J. (1998). Cultuur en toerisme succesvol
gecombineerdEen evaluatieonderzoek onder publiek
en organisatoren van de Zeeland Nazomer Festivals
1997. Scoop: Middelburg.
Figuur 3 Pubiiekswaardering voor de Zeeland Nazomer
Festivals (gemiddelde rapportcijfers)
22 Zeeuws Tijdschrift