tevreden over hetgeen hen is voorgeschoteld. Op een enkele uitzondering na hebben de festivals volgens hen goed tot zeer goed aan de verwachtingen voldaan. De gemiddelde waardering per festival in de vorm van rapportcijfers loopt uiteen van 6,5 voor de Slot manifestatie tot 8,6 voor het Kamermuziek Festival. In figuur 3 zijn de waarderingen grafisch weergegeven. Bij het Jazz Festival en bij Muziek Monumentaal is onder scheid gemaakt tussen de waardering voor de open en de gesloten evenementen. Met name bij het Jazz Festi val blijken de evenementen op straat en in openbare gelegenheden (café's, strandpaviljoens) iets minder hoog te worden beoordeeld dan de gesloten evenemen ten. De Slotmanifestatie van de Zeeland Nazomer Festi vals (Compagnie Serge Noyelle) krijgt van het publiek afgetekend de laagste waardering. De algemene waardering voor een evenement blijkt het meest samen te hangen met het oordeel over de kwali teit van hetgeen men aangeboden kreeg. Opmerkelijk is dat het oordeel over de informatievoorziening vaker negatief afwijkt van het algemene oordeel over een evenement. De informatievoorziening en voorlichting rond de Zeeland Nazomer Festivals is volgens het pu bliek blijkbaar nog voor verbetering vatbaar. Aangezien het publieksoordeel over de locatie nogal eens hoger is dan het algemene oordeel, lijkt men over het algemeen zeer tevreden over de locatiekeuze van de organisatoren. Een opmerkelijk groot verschil is gecon stateerd tussen het oordeel over het Openingsprogramma van de Zeeland Nazomer Festivals als geheel en het oordeel over de prijs die men ervoor moest betalen. Blijkbaar vond het publiek daar de prijs (fl. 37,50) te hoog in verhouding tot de geboden kwaliteit. De kwali teit van die uitvoering door het Zeeuws Orkest en het Zeeuws Philharmonisch Koor werd overigens beoor deeld met een gemiddeld rapportcijfer van 8,4. Het onderzoek beoogde duidelijkheid te verschaffen over de waarde van de Zeeland Nazomer Festivals. Is het inderdaad zoals de Provincie Zeeland suggereert een goede, waardevolle en succesvolle combinatie van cul tuur en toerisme? De gemeten publieksaantallen, het aandeel toeristen in het publiek, de omvang van de bestedingen door het publiek en de pubiiekswaardering wijzen voor wat betreft de editie van 1997 wel in die richting. De cijfers liegen er niet om. Het is nu aan de beleidsmakers en organisatoren om de gegevens te interpreteren en te gebruiken voor de verdere onwikkeling van dit typisch Zeeuwse cultureel-toeris- tische product. Literatuur Kroese, K. (1996). 'Achter de schermen van de Zeeland Nazomer Festivals'. Zeeuws Tijdschrift, 4, p. 7-10. Provincie Zeeland (1998). Boven het maaiveld. Uit gangspunten van het provinciaal cultuurbeleid 1998- 2000. Verhoeff, R.N. (1993). De weg naar de podia. Ruimtelijke aspecten van het bezoek aan podiumkunsten in Neder land. Universiteit Utrecht: Academisch proefschrift. Wouw, B.A.J. (1998). Cultuur en toerisme succesvol gecombineerdEen evaluatieonderzoek onder publiek en organisatoren van de Zeeland Nazomer Festivals 1997. Scoop: Middelburg. Figuur 3 Pubiiekswaardering voor de Zeeland Nazomer Festivals (gemiddelde rapportcijfers) 22 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 24