Wereldkunst in beeld Een bijzonder naslagwerk voor het voetlicht FRANCISCA VAN VLOTEN Wie geïnteresseerd is in kunst en een zwak heeft voor naslagwerken, kan uren zoek brengen met de Weltkunst Abbildungs-lndex van de Duitse antiquaar, uitgever en schrijver Thomas Leon Heck. Hoe koud het was en hoe ver, in de winter van 1996 op 1997, staat ine nog levendig bij. Een onderzoek naar reisbrieven uit de negentiende eeuw had mij naar de oude Duitse universiteitsstad Tübingen, bolwerk van kritische theologen, gevoerd. De kou trotserend, kwam ik er ook als boekengek volledig aan mijn trekken. Vele uren werden doorge bracht op wankele trapjes, steeds weer reikend naar hoger en verderweg gelegen schatten, met als summum het boekenwereldrijk van Thomas Leon Heck, antiquaar, uitgever en schrijver. Daar trad en treedt men een labyrinth van de geest binnen dat eeuwen beslaat en wat de mogelijkheden betreft misschien nog wel het best te vergelijken is met, in hedendaagse termen, surfen op het internet. Ik verliet dat boekenrijk met één aanwinst, een prachtig exemplaar van Multatuli, Auswahl aus seinen Werken in Übersetzung aus dem Hollandischen, eingeleitet durch eine Charal<teristil< seines Lebens, seiner Persönlichkeit undseines Schaffens von Wilhelm Spo/rr(Min den, 1899). Onlangs stuurde Thomas Heek mij een exemplaar van de tweede druk van zijn Weltkunst Abbildungs-lndex toe. Weltlainst Misschien is het voor Thomas Leon Heck als een toeval ligheid begonnen. Een tijd lang notities maken van kunstwerken die met een afbeelding zijn opgenomen in het gezaghebbende Duitse blad Weltkunst. Aktuelle Zeitschrift für Kunst, Antiquitaten, Biicher und ihren Markt: Zentralorgan samtlicher Deutscher Kunst- undAnti- quitatenhandler-Verbande en dan plotseling ontdekken dat men in het klein met een kunst-databank bezig is die in het groot in een behoefte zo niet een lacune kan voor zien. Weltkunst bestaat sinds 1930, het verscheen in frans- talige landen ook als Le Monde des Beaux-Arts of Les Beaux-Arts du Monde en in engelstalige als Fine Art of the World of The World-Art Review. Anno 1998 wordt alleen de Duitse naam gevoerd. Het prachtig verzorgde tijdschrift besteedt evenwel nog steeds aandacht aan te houden en gehouden veilingen over de hele wereld, bespreekt ontwikkelingen in de kunsthandel, biedt ruimschoots plaats aan kunsthistorische beschouwingen en telt natuurlijk vele advertenties. Heek begon zijn onderzoek met het jaar 1948, vanaf enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog dus. In de on langs verschenen tweede druk van zijn Weltkunst Abbildungs-lndex zijn verwijzingen naar zo'n 120.000 schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken en grafische werken opgenomen, voor zover zij tussen 1948 en 1997 in Weltkunstwerden afgebeeld en de naam van de maker uit de tekst is af te leiden. De index is alfabetisch op (kunstenaars)naam opgebouwd en vermeldt vervolgens het nummer, het jaar en de bladzijde. Toorop en Mondriaan Ik doe een greep: Jan Toorop. Op p. 664 tref ik zeven vermeldingen aan, de eerste van 1952 en de laatste van 1983. Omdat mij alleen de fVe/tku/ist-jaargangen 1980 en 1981 ter beschikking staan, zoek ik op 'Toorop, Jan Th. 23/813701' en vind daarToorops krijttekening Walcherens meisje in de duinen uit 1912, begin december 1981 te veilen bij Sotheby Mak van Waay in Amsterdam. In de lijst die de kunstcriticus Plasschaert opstelde van Toorops werken en in 1925 uitgaf, heet de tekening 't Eiland Walcheren (zittend meisje) en in de catalogus van de Domburgse tentoonstelling van 1913 is zij terug te vinden als Meisje op een duinvraagprijs f300,-. Over welke wegen zal dat werk van Domburg 1913 naar Am sterdam 1981 zijn gereisd? Eveneens op p. 664 van de index is Charley Toorop vermeld, met de jaren 1958, 1982 en 1986. Jacoba van Heemskerck staat op p. 261met vier vermeldingen tussen 1977 en (eind) 1996. Terwijl ik verder blader, rich ting Piet Mondriaan, glijden mijn ogen langs oude(re) meesters als Frans Hals, Hokusai, de Koekkoek-familie (een paar honderd vermeldingen!), Nicolaas Maes en Michelangelo. Mondriaan vind ik op p. 450, Frits Mondriaan met twee vermeldingen en Piet als P., Piet, Pieter Cornelis Mondriaan of Mondrian met 49 vermeldingen tussen de jaren 1955 en (eind) 1990. Twee verwijzingen naar 1980 en twee naar 1981 zoek ik op. Ze betreffen de schilderijen Ovale Komposition lil/Compositie in ovaal III, 1914 (Stedelijk Mu seum, Amsterdam), Heuhaufen/Haystacks, 1908/1909 (Sidney Janis Gallery, New York), Bauemhofin NistelrodeAioerderij te Nistelrode, 1904 (Haags Gemeentemuseum, Den Haag) en Ohne Titel, 1922 (Galerie Gmurzynska, Keulen). Het laatste werk, dat is afgebeeld bij een terugblik op de Internatio nale Kunstmarkt Köln 1981 (23/81,3660) is nieuw voor mij. Ik neem me voor de geschiedenis ervan na te pluizen in de binnenkort te verschijnen Catalogue raisonné Piet Mondriaan vanjoopjoosten en Robert Welsh. Zeeuws Tijdschrift 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 29