Piet Mondriaan, Weltkunst 1981, nr 23, p. 3660. Klimt en Van Gogh Terugbladerend stuit ik op een oude liefde, Gustav Klimt. Hij is, schat ik, tussen 1960 en (halverwege) 1995 zo'n negentig keer vertegenwoordigd - enkele keren daarvan gaan vergezeld van een hetgeen inhoudt 'toegeschre ven aan'. Ik prik met mijn potlood op p. 342 in de buurt van de jaren tachtig en kom terecht bij 'Klimt, Gustav 10/81, 1529', zoals spoedig blijkt bij een artikel over de tentoonstelling Experiment Weltuntergang, die in het voorjaar van 1981 inde Kunsthalle in Hamburg was te zien. Het werk van Klimt dat bij het artikel is afgedrukt, is een prachtige ontwerptekening voor Allegorie der Skulptur uit 1896 (Historisches Museum der Stadt Wien, Wenen). Ogenblikkelijk dwalen mijn gedachten af. De godin Pallas Athene speelt een bescheiden rol op deze teke ning, in tegenstelling bijvoorbeeld tot de Pallas Athene op het gelijknamige schilderij van Klimt uit 1898 dat bij eerste vertoning aan het publiek, op de Secession van najaar 1898, een geweldige sensatie teweegbracht en dat, zoals Klimt-kenner Marian Bisanz-Prakken onder meer in een artikel in Alte und Moderne Kunst (XXI, 1976) zo voortreffelijk naar voren bracht, ontegenzeggelijk doorToorops symbolistische en decoratieve tekening Sfinx uit 1893 was beïnvloed. Het was ook Marian Bisanz die, in Vincent van Gogh en de moderne kunst (Zwolle/ Amsterdam 1990), een lijn trok van Klimts schilderij Bildnis Friederike Beer-Monti uit 1916 (particuliere collec tie) naar Van Goghs Portret van Père Tanguy uit 1887 (Musée Rodin, Parijs). Met Van Gogh sluit ik af, al zou ik graag eindeloos doorgaan. Uit de meer dan 150 mogelijkheden kies ik, op p. 222, 'Gogh, Vincent van 22/81, 3381' en word Gustav Klimt, Weltkunst 1981nr 10, p. 1529. beloond met een afbeelding van Van Goghs prachtige Zwei Frauen im Wald/Twee vrouwen in betbosuit 1882, dat kunsthandel Ivo Bouwman eind 1981 op de Hollandische Kunsttage in Duitsland tentoonstelde. Dat werk is dus bewaard gebleven, gelukkig maar - want vele van de olieverfstukjes die Van Gogh in zijn Haagse tijd maakte, zijn verloren gegaan. De Weltkunst Abbildungs-lndexvanThomas Leon Heck, die 742 bladzijden telt, ziet er uit als een veredeld klad blok en lijkt niet meer dan een gigantisch register, maar voor degene die dat register 'ontsluit' gaat een wereld open. Men moet natuurlijk wel, in een bibliotheek of in eigen bezit, toegang hebben tot minstens enkele en bij voorkeur alle exemplaren van het tijdschrift Weltkunst. De index is overigens ook op diskette te verkrijgen. Thomas Leon Heck, Weltkunst Abbildungs-lndex, Nous Verlag, Tübingen (D), 19972, 742 p. Prijs DM 230,-. Diskette DM 230,-, update DM 50,-. Zeeuws Tijdschrift 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 31