Signalementen SAMENSTELLING JAN VAN GEELEN JAN MALAWAUW Saudara. Zeeuws Museum, Middelburg 1997. ISBN 90-74038-03-4, 80 blz„ 29,5 x 21 cm, ing., 22,50. Saudara, portretten en (levens) verhalen van oudere Molukkers, is tot stand gekomen naar aanleiding van de gelijk namige, educatieve, reizende tentoon stelling rondom liet fotowerk van Jan Malawauw, die in december vorig jaar in het Zeeuws Museum van start is gegaan. Deze publicatie en de tentoonstelling vinden hun oorsprong in een samenwer king tussen Malawauw en het Zeeuws Museum om het project Saudara (Moluks-Maleis woord voor 'broeder- zuster') te realiseren. Saudara verbeeldt directe verwantschap en familierelatie, en in bredere zin: relaties tussen men sen, saamhorigheid en wederzijds res pect. In deze 'verbeelding' wordt het verhaal verteld van de eerste generatie Molukkers die na de Tweede Wereldoor log naar Nederland kwam. Niet groots, larmoyant of opgezweept politiek, maar 'klein' persoonlijk, waardoor het een echtheid heeft die beter werkt dan een groot betoog. Naast de foto's en inter views door Jan Malawauw staat een verbindende tekst van Ada Lilipaly-de Voogt, die van het geheel een leesbaar en informatief verhaal maakt. In Saudara staan 32 foto's van oudere Molukkers, met daarnaast steeds één pagina tekst (ook met kleine foto's en tekeningen). De portretfoto's zijn zeer fraai, gemaakt met warm respect en liefde. De tekst naast de foto's is zonder meer boeiend: deze bevat flarden over de persoon van de geportretteerde, maar daar omheen als achtergrond en voedingsbodem, stukjes (koloniale) strijd en geschiedenis, en allerlei wetenswaardigheden en 'petite histoire:' de klewang, manden, de komst naar Nederland (1951) en de demobilisatie, het KNIL, kleding, het ikat-weefsel, haardracht, geloof (chris tendom en islam), gewoonten en tradi ties (oogst, trouwen, begrafenis), siera den, muziek (trommels), medicijnen, bomen en vruchten, planten en recep ten, kruidnagels, sago, de keuken en het koken, de schoonmaak, initiatie, vlech ten, poëzie. Deze dingen, maar ook herinneringen en gedachten worden kort aangestipt, maar duidelijk verteld, en kleuren het daarnaast afgebeelde portret in. Het boek geeft de lezer een verwar rende rijkdom aan indrukken van een ontwortelde groep mensen, die met waardigheid overleefden door hun sterke onderlinge band en de cohesie van hun traditionele cultuur. De Molukse bevolkingsgroep heeft in deze publicatie en met de tentoonstelling een klein monument gekregen voor hun tragische lot in de tweede helft van de negen tiende eeuw: zij hebben diep moeten buigen als het riet, maar zij zijn fier overeind gebleven door geloof, hoop en liefde. Gaat de tentoonstelling zien en beschouw het als een daad van eenvou dige rechtvaardigheid om van dit boek, De P.C. Boutens-collectie van de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg R.M. RIJKSE (ed.) De P.C. Boutens- collectie van de Zeeuwse Biblio theek te Middelburg. Schiphouwer en Brinkman, Amsterdam 1997. ISBN 90-72872-19-3, 224 blz„ ing., geïll., 36,50. In deze publicatie vindt men een over zicht van de grootste en wat gedrukte uitgaven betreft belangrijkste collectie van en over de in Middelburg geboren dichter P.C. Boutens 1870-1943), voor het merendeel sinds 1996/1997 in het bezit van de Zeeuwse Bibliotheek. Na drie korte inleidingen, over de vorming van de collectie (R.M. Rijkse), het leven en werk van Boutens (B. Peperkamp) en de contacten van Boutens met andere auteurs (M. Goud), volgt de eigenlijke Catalogus, die uit acht delen bestaat: Handschriften (vier nummers), Oorspron kelijk werk en vertalingen in het Neder lands en door Boutens bezorgde publicaties (170 nrs), Bloemlezingen (27 nrs), Boutens in vertaling (12 nrs), Boutens op muziek (29 nrs), Varia (65 nrs), Uit de Boekerij van Boutens (36 nrs) en Secundaire literatuur (321 nrs). Het geheel wordt afgesloten door een literatuuropgave en een index. Na de dood van Boutens heeft de Middel burger P.C. Adriaanse, zoon van een zuster van Boutens en enige erfgenaam, zich om de nagelaten bibliotheek be kommerd. In 1972 en 1991 is een groot gedeelte van Boutens' bibliotheek ge veild, waarbij het Letterkundig Museum de handschriftelijke documenten ver wierf. Ook in 1954 was er een veiling van Boutens' bibliotheek. De herkomst van de inbreng voor die verkoping is ondui delijk. Er bestaan vermoedens dat Boutens' vriend Cornelis van Duyvenbode in de tijd rond het overlij den van Boutens een rol heeft gespeeld bij de verdwijning van waardevolle boeken, manuscripten en andere docu menten. Men kan zich afvragen wat het belang is om een dergelijke (deel)- collectie in een provinciale bibliotheek te beheren. Zou werk van en documenta tie over een bekende schrijver niet beter centraal bewaard kunnen worden in het Letterkundig Museum? In het 'Woord vooraf bij deze uitgave denkt men er anders over: 'Met de aanschaf van de collectie P.C. Boutens geeft de Zeeuwse Bibliotheek de inwoners van Zeeland de gelegenheid te voldoen aan hun behoef ten aan informatie, educatie, cultuur en wetenschappelijk onderzoek.' en 'Het verwerven van de immateriële onschat bare nalatenschap van de dichter P.C. Boutens levert in hoge mate een bij drage aan de doelstelling van cultuur bezit en cultuurbehoud binnen Zeeland.' Pretenties waar men vraagtekens bij moet zetten. Signalementen In deze rubriek worden publica ties gesignaleerd over Zeeland, van Zeeuwen, en van werk dat in Zeeland is verschenen. Uitgevers, instellingen, verenigingen en particulieren worden verzocht dit soort uitgaven, al dan niet in de handel, ter eventuele signalering in deze rubriek te sturen naar: J. van Geelen, Kaai 89, 4351 AC Veere. Zeeuws Tijdschrift 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 35