niet in liet hart van Nederland wordt ontwikkeld ook serieus genomen wordt. Men vindt daar blijkbaar dat de kwaliteit van de grijze cellen in het hart van Nederland beter is dan in de periferie. Het is in ieder geval moeilij ker om onze projecten landelijk gefinancierd te krijgen. Ik denk daarbij niet alleen aan het meetlatproject, maar ook aan het fietsproject: 'fiets eens wat vaker naar je werk'. Het is verwonderlijk dat zelfs wanneer je op expertmeetings en bijeenkomsten uitlegt watje aan het doen bent, dat dit zo weinig respons krijgt. Dat lukt pas wanneer je aan een club die landelijk de kar trekt (NCDO) en die zelf naarstig op zoek is naar een goede methode om duurzaam beleid in kaart te kunnen bren gen ook heel duidelijk laat zien dat watje doet kwaliteit heeft en dat het werkt'. Hier herken je een stuk Rand stad-denken vindt Ad Phernambuque. De Zeeuwse Meetlat Ankie Smit is onderzoekster bij Scoop. Zij is auteur van het laatste meetlatrapport. Aan haar de vraag wat die Zeeuwse meetlat voor lokaal duurzaam beleid nu pre cies inhoudt. Tabel 1 Beleidsterreinen waar de Zeeuwse Meetlat zich op richt Afval en emissies Bodem en oppervlaktewater Bouwen en wonen Energie en klimaat Groenvoorzieningen Internationale samenwerking Natuur- en landschap, landbouw Natuur- en milieucommunicatie Sociale duurzaamheid Verkeer en vervoer 'Er zijn tien beleidsterreinen waar de meetlat zich op richt (zie tabel 1). Let op! Het is géén meting van duur zame ontwikkeling in de samenleving, maar een meting van in welke mate lokale overheden hun beleid voeren met het oog op duurzaamheid. Natuurlijk meten we ook wel resultaten, maar daar ligt zeker niet de nadruk op'. Wanneer een gemeente het perfect doet op alle terrei nen krijgt zij 100 punten. De beste gemeente zit nu op 59'. In een bijeenkomst van de hoofden milieu van alle Zeeuwse gemeenten is de Zeeuwse Meetlat aan de orde geweest en daaruit is naar voren gekomen dat die meet lat een zeer goede afspiegeling is van het lokale milieu beleid dat wordt gevoerd. Ankie Smit vindt niet datje kunt zeggen dat het een pure milieumeetlat is gewor den. Zowel internationale samenwerking als sociaal duurzaam beleid zijn immers opgenomen in de meetlat. De Zeeuwse meetlat is zelfs een van de weinige monitorsystemen die deze beleidsterreinen meenemen. 'Sociaal duurzaam beleid is zorg en voorzorg. Het voor komen dat mensen te weinig inkomen hebben om iets te doen, of te weinig middelen om zich voort te bewe gen als ze gehandicapt zijn. Wij hebben daarom in de meetlat de vraag opgenomen gericht op mobiliteit en participatie. Bijvoorbeeld de wet voorzieningen gehan dicapten. Daar kunnen mensen aanvragen doen voor bijvoorbeeld een sportrolstoel. Wanneer je gehandicapt bent kun je moeilijker deelnemen aan sport en met zo'n sportrolstoel kun je dan bijvoorbeeld aan rolstoelbasketbal doen en via die sport in contact ko men met andere mensen. Een gemeente voert dan een duurzamer beleid naarmate ze meer en beter commu niceert met gehandicaptenorganisaties, door ze zowel bij de beleidsvoorbereiding als -uitvoering te betrek ken. We meten dus niet of een gemeente vijf of vijftig rolstoelen uitgeeft per jaar, maar of de communicatie tussen het beleid en degenen die met dit beleid direct te maken hebben goed is georganiseerd. Een van de belangrijkere aspecten van duurzaamheid is namelijk de betrokkenheid van burgers bij de vormgeving van het beleid. Dat burgers zelf de gelegenheid krijgen iets in die lokale gemeenschap te doen'. Niet alle beleidsterreinen wegen even zwaar mee in de Zeeuwse meetlat. En juist de twee niet specifieke milieuterreinen tellen relatief licht mee. Maar dat komt ook door het belang dat de Zeeuwse gemeenschap er aan geeft. Ankie Smit: We hebben de meetlat ontwik keld in nauwe samenspraak met de organisaties die in het Zeeuws Plat form Duurzame Ontwikkeling zijn vertegenwoordigd. Zij hebben de 10,3 vragen ervoor aangeleverd. En aan 6,5 alle Raadsleden van de Zeeuwse 10,0 gemeenten is gevraagd een volgorde van belangrijkheid aan te geven in de tien beleidsterreinen en de mate 111 waarin de lokale overheid daar aan dacht aan kan geven. Daarop is uiteindelijk de weging van beleids terreinen gebaseerd. En dan zie je dat 'Afval en emissies' bijna twee keer zo zwaar telt als internationale samen werking (tabel 1). Als we het hebben over duurzaam beleid vindt de Zeeuwse bestuurders het afval en emissiebeleid veel belangrijker dan bijvoorbeeld een sociaal beleid gericht op duurzaamheid. Het is daarmee een meetlat die aansluit bij het Zeeuwse lokale beleid. We hebben overigens plannen nu er lokale verkiezingen zijn geweest om dit weer te actualiseren'. Het werkt Op de vraag of de meetlat ook werkt, wordt positief gereageerd. Bijvoorbeeld bij het samengaan van de gemeentes op Schouwen-Duiveland heeft het een we zenlijke bijdrage geleverd aan de discussie over het nieuw te voeren beleid. Wel komt Ad Phernambuque met een kanttekening: 'Wat mij opvalt is dat het lokaal Relatief gewicht van het beleidsterrein voor de meetlat 14 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 16