Duurzaam sociaal beleid 100 ÜBT 90- 80- 1 Vlissingen 70 60- Borsele Schouwen-Duiveland Goes Middelburg 50- Axel 1 Terneuzen 40 - Oostburg Hulst» Hontenisse 30Kapelle Sluis-Aardenburg Sas van Gent Noord-Beveland «Tholen 20 10 0- Veere figuur 1 Duurzaam beleid internationale samenwerking 100 -7—- 90 80s 70 Vlissingen Goes Borsele 60 Middelburg Tholen 50 Oostburg Schouwen-Duiveland 40 Kapelle 30 20 I Sas van Gent Axel 10 aüS Terneuzen Noord-Beveland Hulst mm Hontenisse Sluis-Aardenburg 0 2sa» Veere figuur 2 beleid zo sterk geleid wordt door de extra geldstromen die van het rijk afkomstig zijn. En dan blijkt dat wan neer een milieuregeling geen geoormerkt geld meer oplevert, de aandacht ervoor in het beleid ook inzakt. Dat is nadrukkelijk geconstateerd door de Zeeuwse Milieufederatie bij het doorlichten van de nieuwe collegeprogramma's. Wij vinden dan ook dat we moeten blijven prikkelen en stimuleren om die aandacht vast te houden. Maar dat is erg moeilijk'. Er blijft dus nog veel te doen, vooral ook als het gaat om de samenwerking tussen de gemeentelijke diensten. Ad Phernambuque: Laten we het voorbeeld eens nemen van de renovatie van een wijk. Wat vaak gebeurt is dat de kwaliteit van woningen wordt verbe terd, zonder dat goed is nagedacht over de sociale effecten. Vaak zie je dan dat de huren zo veel hoger worden, dat de wijk van sociale samenstelling gaat veranderen. En dat kan toch niet de bedoeling zijn van een renovatie die de zittende bewoners een betere leefomgeving moet opleveren. Dit betekent dat in de totale planontwikkeling voor zo'n wijk niet alleen in milieubeleid vastgelegde energiedoelstellingen als het verhogen van de isolatiewaarden van woningen in het oog worden gehouden. Maar ook moet een sociaal beleid waaronder een inkomstenbeleid worden gevoerd. Dit kan alleen door in een vroeg stadium de betrokke nen bij de beleidsontwikkeling samen te laten optrek ken. Ik pleit daarom voor integraal beleid. Bouw- en woningtoezicht, de energiejongens en sociale zaken dienen samen te streven naar duurzaamheid'. Literatuur Smit, J.G. (1997). Zeeuwse meetlat voor lokaal duurzaam beleid; meting 1997. Middelburg: VMC Zeeland. Smit, J.G. en B.A.J. van der Wouw (1995). Top tien voor lokaal duurzaam beleid; een onderzoek naar wensen en mogelijkheden onder Zeeuwse gemeenteraadsleden. Middelburg: VMC Zeeland. Smit, J.G. en B.A.J. van der Wouw (1996). Zeeuwse meet lat voor lokaal duurzaam beleid; Zeeuwse gemeenten vergeleken op het gebied van duurzame ontwikkeling. Middelburg: VMC Zeeland. Zeeuws Tijdschrift 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 17