Spraakmakende Vrouwen in Zeeland Marja de Lange-Nieuwenhuyse: Schilderen is voor mij ademen, eten en drinkend Fotografie Saks Heijmans GERDIPREGER Ze komt haar huis bijna niet meer uit. Vindt ze zonde van haar tijd. Ze kan beter in haar atelier zitten en werken. Er is nog zoveel te doen. Er borrelen nog zo veel beelden uit haar binnenste naar boven, die bevrijd willen worden door vorm en kleur. Dat is de essentie van het leven van Marja de Lange N. uit Brouwers haven. Even wezenlijk voor haar als ademen, eten en drinken. Schilderen en tekenen heeft ze al gedaan, zolang ze een pen, potlood of kwast kon vasthouden. Vaak als vervanging van woorden. Omdat het voor haar onmoge lijk was haar diepste gevoelens in taal te uiten. Tekenen werd ook een vorm van expressie, waarin ze haar scha duwkant durfde laten zien. Haar jeugd tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft diepe sporen nagelaten in haar leven. De zwart-wit tekeningen, die ze haar 'nacht tekeningen' noemt, getuigen daarvan. Groteske, beklemmende, bange beelden vanuit een nachtmerie- achtige wereld. Ze durft er nu rustig naar te kijken. 'Als ik teken, zit er niets tussen mezelf en buiten me zelf. Tekenen is een direkte handeling, gestuurd door emotie', legt ze uit. Door te tekenen kan ik controle krijgen over machten, krachten en processen die in mijn onderbewustzijn leven. Maar die beelden hoeven niet langer binnen in me te woekeren. Als ik niet zou tekenen en schilderen, zou ik mis schien ontploffen. Sinds een jaar of tien schilder ik in mijn eigen stijl in heel uitbundige, primaire regenboog kleuren. De laatste tijd komen daar wat aarde-tinten bij, omdat ik voel dat ik tekenen en schilderen aan het integreren ben. Uiteindelijk komen beide uit dezelfde bron. In het tekenen heb ik vooral de 'nacht'-periode in mijn leven verbeeld. Het schilderen is voor mij vooral mijn eigen wereld scheppen in vorm en kleur, los van de realiteit van iedere dag. Noem het maar een nieuwe werkelijkheid, een verloren paradijs. Een verlangen eigenlijk van ieder mens. Maar dag en nacht horen bij elkaar, als eb en vloed. Heel de natuur zit zo in elkaar. Die acceptatie geeft me rust van binnen. Daardoor kan ik mezelf toestaan te zijn wie ik werkelijk ben.' Natuurlijk Toen Marja van haar ouders als cadeau een kistje met olieverf kreeg veranderde haar leven. Er ging - letterlijk - een nieuwe wereld voor haar open. 'Pure magie was het, dat gebruiken van kleur. Keer op keer zette ik kleu ren tegen elkaar, om met verwondering te zien hoe de sfeer daardoor weer veranderde. Ikzelf had daarbij de regie, ik kon bepalen, wat er ging gebeuren. Dat werkt nog zo. Die verwondering is er nog steeds. Ik schilder heel gevoelsmatig. De ene dag is de andere niet. Dat vind je terug in mijn schilderijen. Kleuren vertegen woordigen voor mij emoties. Zo is blauw voor mij de kleur van de hoop, van de hemel, het uitstijgen boven zorgen en angst die je zo kunnen blokkeren. Bloemen - in hun schoonheid - ver beelden voor mij hoe de wereld eruit zou kunnen zien. Vlinders - getransformeerde rupsen - zie ik als symbool van de ziel. Dit voorjaar zag ik bij ons in de tuin zomaar een vlinder in een tulp vliegen. Ik heb er met verwondering naar staan kijken. Dat beeld inspireerde me en zo heb ik 'To be a blue butter fly' geschilderd. Maar ook humor ontbreekt niet. Het is toch heerlijk om glimlachend naar een schilderij te kijken? Mijn geschilderde vogels verbeelden niet alleen vrij heid, maar ook kinderen. Weerloze, kwetsbare kinderen, die gelukkig nog hun fantasie hebben als uitlaatklep.' Zeeuws Tijdschrift 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 23