Sterke vrouw Marja, eerst even stil, dan onverwacht fel: 'Mensen moeten geen kinderen op de wereld zetten en vervol gens oorlog maken. Dat gaat tegen alle wetten van het leven in. Dat kan gewoon niet. Ik word altijd heel diep geraakt door beelden van kinderen in oorlogssituaties. Daar moet ik iets mee doen. Het schilderij 'Plaats voor een kind' is op deze manier ontstaan. Door de gebeur tenissen, die me raken - zaken waar ik als mens tegen aan loop - ontstaan vaak thema's voor schilderijen. Zo kan ik niet alleen op een creatieve wijze expressie ge ven aan wat me bezig houdt, maar misschien ook iets teruggeven.' Ademscheppen De tranen. De tranen in je broeders oog. Eén bleef er hangen, groeide Wij wonen daarin Adem, opdat zij zich losmaakt. Paul Célan Mensen die tussen 5 september en 12 oktober de Berg kerk in Amersfoort bezoeken, lopen kans bijna letterlijk tegen een schilderij van Marja de Lange N. aan te lopen. Het betreft een twee meter hoog doek, dat los in de ruimte komt te hangen. Op het doek is op een confron terende manier een gezicht geschilderd. Het boven staande gedicht van Paul Célan is het uitgangspunt voor Marja de Lange-Nieuwenhuyse (Krabbendijke, 1938) komt - samen met haar zus - uit een agrarisch inge steld gezin. Vader (zakennman) was een boerenzoon, moeder was dol op lezen. Vooral op zondag kon het intens stil zijn, als iedereen in een boek was ver diept. Marja heeft zich van kleins af aan geuit in tekenen. Ze werd kleuterjuf, maar toen ze samen met man en vier kinderen in Zeeuws-Vlaanderen (Zaamslag) woonde, kon ze een opleiding gaan vol gen aan de Academie voor Schone Kunsten in Sint- Niklaas (België) en later aan de Vrije Academie in Rotterdam. Marja kwam midden zestiger jaren met haar werk naar buiten. Eerst nog realistisch, later - na een crisisperiode - meer in een heel eigen stijl. Ze heeft - als lid van de Zeeuwse Kunstkring - op Schou- wen-Duiveland vele cursussen gegeven. Ze expo seerde in Galerie Aelbrecht in Rotterdam, Galerie Mokum in Amsterdam, De Vleeshal in Middelburg, Gemeentelijke Expositieruimte in Kampen, Hout pleinexposities in Haarlem, De Bewaerschole in Burgh-Haamstede, Kunstenaars Kollektief in Sint Anna ter Muiden, Sint Nicolaaskerk in haar woon plaats Brouwershaven, Galeriie Geluk in Haamstede en van 5 september tot 12 oktober a.s. in de Berg kerk in Amersfoort. Er zijn nog verschillende ten toonstellingen in voorbereiding. Er is werk van haar opgenomen in diverse collecties in Nederland, Canada, Israël, de Verenigde Staten, Finland, Noorwegen, Duitsland, Italië, Frankrijk en België. Voor de omslag van een paar boeken werden afbeeldingen van haar schilderijen gebruikt. Marja de Lange N. (zo signeert ze haar werk) is onlangs 60 jaar geworden. dit schilderij. Er komt ook een samenvattende expositie van Marja's 'nacht'-tekeningen. Aan een andere wand - als symbool van de vrijheid - wordt een reeks 'adem- scheppende' schilderijen tentoongesteld. 'In de traan van je broeder/zuster, in de pijn van zijn haar leven, zie je ook je eigen pijn weerspiegeld. In die zin is die traan een spiegel en is er sprake van wederke righeid', legt Marja uit, terwijl ze het immense doek voorzichtig in de tuin afrolt. 'Je loopt in het leven alle maal wel eens tegen dingen aan. Dat kan je de adem benemen, je in een verkrampte situatie brengen of je tegen een muur van onmacht laten aanlopen, leder mens gaat daar anders mee om. Ik verwerk dat door zwart-wit tekeningen te maken, ruimte te scheppen van binnen. Het leven zelf reikt je ook middelen aan die je helpen ruimte te scheppen of de pijn van het leven te helen. Soms zijn het eenvoudige, voor-de-hand liggende dingen, maar het is de kunst - denk ik - om ze te her kennen als cadeautjes. Een prachtig cello-concert op de radio of het wonder van iets simpels: in de buurt van de brandnetel groeit altijd een weegbree, die een verzach tend sap in zich heeft tegen de brandende pijn. Het heeft ook te maken met het zien van verbanden, een soort kosmische patroon.' Zeeuws Tijdschrift 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 25