en wat ik doe met de tijd die ik nog heb. In mijn werk zette dat proces zich ook door. Ik leerde om te selecte ren, weg te laten wat minder belangrijk was. Tegelijk boorde ik een bron aan, die begon te spuiten. De regen boog-kleuren werden heel belangrijk voor me. Ik werk nog steeds zo. Als ik begin, weet ik ongeveer de rich ting en de sfeer, die het schilderij moet krijgen. Maar het is net of mijn hand wordt gestuurd door een kracht, die uit die bron komt en die niet ophoudt met stromen. Vaak ben ik er zelf verbaasd over, waar al die beelden en kleuren vandaan komen. Maar er is altijd een samenhan gende voorgeschiedenis. Het gaat ergens over. Of het kunst is? Dan kom je vanzelfbij de betekenis van het woord kunst. Ik kan iets alleen kunst noemen, als het iets met me doet. Als ik iets zie of hoor, waar ik spon taan rillingen van krijg, betoverd word, of ontroerd, of een sterk gevoel van afweer (misschien zelfs afgrijzen) me pakt. Als dat gebeurt, is het voor mij kunst. Als mijn werk iets dergelijks teweeg kan brengen bij degene die er naar kijkt, is het voor mij kunst en ben ik er blij mee. Ik krijg reacties van mensen, die zich hele maal kunnen opladen aan mijn werk. Die er de winter mee door komen. Dat is toch prachtig! Dat is iets om heel blij mee te zijn. Weetje, waar ik nog meer heel blij mee ben? Dat ik door alle fases van mijn leven heen in staat ben gebleven het kind in mij levend en wakker te houden. Volgens mij heeft dat kostbare stukje alles te maken met mijn creatieve bron. Zo is de cirkel weer rond.' To be a blue butterfly Bron Een jaar of tien geleden voltrok zich een wezenlijke verandering in de levensinstelling van Marja de Lange N. met direkte gevolgen voor haar creatieve proces. Ze werd ernstig ziek en belandde in het ziekenhuis. 'Er voltrok zich een proces van zuivering binnenin me', vertelt ze, 'ik werd me er van bewust, dat ik nog steeds teveel aan de 'buitenkant' had geleefd en ge werkt. Ik wilde het te mooi maken, teveel buitenkant dus.... Ik wilde blijkbaar bewijzen, dat ik de techniek van het schilderen beheerste. Maar daar ging het dus allemaal niet om. Ik realiseerde me ook, dat ik nog maar beperkte tijd te leven had. Ik werd gedwongen me met de essentie van mijn leven bezig te houden. Wie ik ben 24 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 26