PODIUM Vlees hoort thuis in de vleeshal Vlees hoort thuis in de vleeshal. Punt uit. Vis hoort op de vismarkt. En druiloren, zeurpieten en de hele Zeeuwse gossip die wat gezegd heeft over de Vleeshal, hoort in de vuilbak. Samen met Anna Tilroe, de tut-hola van de Nederlandse kunstkritiek ('Vijf tien jaar schrijf ik nu voor grote kranten, en twee 'steady sellers' over moderne heden daagse kunst staan op mijn naam Zij immers schreef onlangs over Lex ter Braak een rotstuk (NRC 21.11.97) onder de kop: 'Gevangen in dieventaal', waarin ze de directeur van deze prachtinstelling voor de voeten wierp allerlei drempels op te werpen voor het begrip van, en duistere taal te spreken over moderne kunst. Nou heb ik heel wat tegen Ter Braak (arrogant, weinig communicatief), maar zijn teksten, die hij als 'Persberichten' de wereld instuurt bij elke tentoonstelling, zijn gewoon goed. Daar heb je wat aan als argeloos bezoeker van de Vleeshal. Laat die Tilroe nou net over een passage uit zo'n stukje uitglijden! En meteen boos worden. Heel gebruikelijk overi gens in het kunstwereldje. Daar maken ze elkaar regelmatig af. Vlees neem je als normaal mens elke dag. Moderne kunst maar eens in de zes weken, als er eens een opening is van de Vleeshal. Of als je op schoolreisje eens in een kunstmuseum komt. Als iedereen die vlees at (of een vervanger; dat doet er geen lor toe) ook beeldende kunst tot zich nam, dan had je in Middelburg evenveel galeries als je slagers hebt. Dan stond er bij een opening zoveel volk voor het stadhuis, dat ze de wijn en de jus d'orange per tankauto zouden moe ten aanvoeren. Op het moment dat moderne kunst nog kakelvers is, kan praktisch niemand er een mening over hebben die de moeite VOOR UITGESPROKEN MENINGEN waard is. Op alles wat dichtbij je staat heb je geen zicht, nietwaar? Nico Out natuurlijk uitgezonderd, maar die heeft nu eenmaal over alles een mening. De narigheid op dit gebied begint met de kunstcritici, die als God zittend op de rechterstoel uitmaken wat goede kunst is en wat niet: goed is rechts en slecht is links. Net als God op het schilderij Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden: Goed is Rechts, Slecht is Links critici beschouwen zich nu eenmaal als fakkeldragers der mensheid, als lieden die het kunnen weten. Natuurlijk ver loopt bij iedereen - ook bij argeloze bezoekers van de Vleeshal - de beoorde ling subjectief. Dat is m.i. het moeilijkste punt. Boven de deur van de Hal, maar ook boven het Stedelijk in Amsterdam zou moeten staan: 'WIJ ZIJN HIER SUB JECTIEF, EN HET GAAT NOG GOED OOK'. Natuurlijk kun je met veel woorden uitleggen waarom goede kunst goed is, en wat er niet deugt aan slechte kunst. Maar als je meer dan twee woorden vuil maakt, ben je een criticus. En daarmee begon immers de ellende. Samenvattend: een oordeel over kunst is nooit echt goed, en als de mening daar omtrent toevallig wel deugt, dan is zij altijd nog subjectief. Logisch dat selectie van kunst, zoals Ter Braak doet, bijna nooit goed wordt gevonden. Tenzij je je constant als de onfeilbare paus opstelt. En wie de selectie wel goed vindt, heeft zelf ook nog een alternatief. Minstens een. Maar om ook een paar serieuze opmer kingen te maken: de Vleeshal met haar exposities en collectie is een onderdeel van het gemeentelijk beleid op gebied van de beeldende kunst. Bij de Hal horen de expositieruimte Metro S, een ruime zolder boven de kunstuitleen, de uitleen zelf, en als zijlijn het ateliercentrum GHL, sinds eind 1993 verzelfstandigd. Het geheel ressorteert onder de SBKM (Stich ting Beeldende Kunst Middelburg). Het is haast saai om te vertellen, maar de Stichting wordt geflankeerd door een Raad van Toezicht bestaande uit gemeenteraadsleden en vertegenwoordi gers uit de kunstwereld. De Vleeshal heeft een begroting van ca. 850.000 gulden, die voor ruwweg de helft wordt besteed aan salarissen (directeur, oppas sers enz.) Zo kan iedere jongen of ieder meisje in Zeeland, die iets over de Vlees hal wil weten, aan deze alinea z'n hart ophalen. Als je eenmaal in beweging bent, voor waarts, progressief, vernieuwend, in de kopgroep, noem maar op, waar ga je dan naar toe? Wat is je doel? Rondjes rijden is overbodig. En dat hebben de mensen zo door! Gesteld dat het doel wordt bereikt: iedere Middelburger heeft min stens een schilderij van Piet Dieleman of Willy de Houck aan de muur, en maakt minstens eenmaal per jaar een opening van een tentoonstelling van de Vleeshal mee, dan kun je de zaak vergenoegd sluiten, en iets anders beginnen, in het andere geval raak je als instelling voor moderne kunst in een soort straatje met eenrichtingsverkeer, of kom je in de file. Dat betekent ook stoppen. Toegege ven: er zijn ook andere gevallen moge lijk, maar dat zijn varianten. Trendsetters of trendvolgers? Wie voorop wil lopen ('voorop is neus vooruit'), moet zich haasten. En niet omkijken. Je bent verkenner of je bent het niet. Zitje niet meer op kop, dan ben je volger. Echt een geval van een di lemma. Trendvolgen betekent op zeker spelen, met de kans minder te scoren. Trendsetters, ontdekkers van groot talent, in dit geval in de beeldende kunst, scoren hoog. Durf hebben om jonge, onbekende kunstenaars een kans te geven. Grote talenten zijn er zoals bekend maar weinig, en rondom hen is het altijd dringen geblazen. Volgens het rapport van Van Ginneken/ Lubbers over de Vleeshal (1997) is het zaakje in het Middelburgse stadhuis een goede volger. Het idee is 'klein maar dapper'. En wie de bio's van de expose rende kunstenaars doorkijkt, stelt vast dat het geverseerde kunstenaars zijn die uitgekozen worden. Zij hebben het elders al goed gedaan, en hebben al naam gemaakt. Een voorbeeld isjimmie Durham, die van 18.10 t/m 10.12.95 optrad. 'Elders' is als regel: buitenlands. Dit valt wel even tegen (nogmaals: zijn er dan hier echt geen kandidaten?), maar tot je eigen troost kun je vaststellen, dat er toch op z'n minst belangrijke figuren worden ontdekt voor Zeeland en Neder land. Zo speelt er door de jaren heen een aantal Nederlandse premières in Middel burg. De vraag: 'zit ik in de kopgroep of gewoon in het peloton?' speelde van de zomer ook in een discussie over het beleid van Rudi Fuchs, die volgens de Zeeuws Tijdschrift 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 15