nooit de mystiek van den waringin? 'Op een Indisch doek moeten klapperboomen en sawah's voorkomen'. Hoe vaak wordt ons dit niet als een zacht verwijt toege voegd! Ik geef evenwel alle klappers en sawah's voor één Indischen woudreus. Zeker, ik heb onnoemlijk veel klappers en sawah's op het doek gebracht ook een schilder moet op stuk van zaken leven en geld verdie nen), maar nu de moeilijkste jaren voor mij voorbij zijn, schilder ik bij voorkeur oude, ongerepte boomen in hun omgeving, inlandsche kerkhoven, heilige plekken. Daar ben ik zoowaar reeds in de onbescheiden fout gevallen, voor welke ik in mijn aanhef vreesde. Ik zie evenwel geen kans, deze onbescheidenheid geheel te vermijden, wijl ik 't nog even moet hebben over den Indischen schilder in zijn verhouding tot pers en pu bliek. Sprak ik zooeven over moeilijke jaren, dan was ik niet billik. Werkelijk moeilijk door te worstelen jaren, zooals de meeste collega's in Europa moeten doormaken, kent de Indische schilder niet, als hij pers en publiek van zijn ernstig pogen weet te overtuigen. Ik heb vijftien jaren lang in Indië geschilderd en nu ik zachtjes aan over ga denken, om het oude werelddeel weer op te zoeken, denk ik dankbaar terug aan de har telijkheid, welke ik vaak ondervond van de Indische pers en het Indisch publiek.' (W. Imandt) In 1926 kwam hij terug naar Nederland, redelijk kapitaalkrachtig. Hij vestigde zich op enige kilometers afstand van zijn geboorteplaats in het Vlaamse St. Gilles Waas in een huis dat hij toepasselijk Insulinde noemde. Slotopmerkingen Willem zou nog meer dan veertig jaar blijven leven waarvan ik hier heel summier de voornaamste gebeurte nissen schets. Hij bleef tien jaar in St. Gilles Waas wo nen en stond in die tijd in contact met kunstenaars in Vlaanderen en Zeeland. De oorlogsdreiging en waar schijnlijk ook een portie heimwee deden hem in 1936 besluiten met zijn gezin terug te keren naar Indonesië, temeer ook omdat vier van zijn zoons er in de cultures werkten. Hij vestigde zich in Malang en deed in 1938 aan de Wilhelmina jubileumtentoonstelling in Batavia mee. Zijn werken bleven goed verkopen maar zijn roem taande toch wel. Hoewel hij de oorlog in Europa wist te ontsnappen, overviel die hem in Indonesië. Hij werd in een Jappenkamp in Moentilan geïnterneerd en zijn zonen werkten aan de Birma spoorweg. Alle gezinsle den overleefden de oorlog en per 'Sloterdijk' keerden ze naar Nederland terug waar ze in mei 1946 de verwoes ting die de Tweede Wereldoorlog in het moederland had aangericht konden aanschouwen. Ze vestigden zich in Den Haag net als vele andere gerepatrieerden. Imandt verhuisde nog vijf keer binnen Den Haag en in 1967 overleed hij verguisd en vergeten. In de nieuwsbrief van het Koninlijk Instituut voor de Tropen (KIT Newsletter 14) las ik onlangs: 'In recent years paintings of the former Dutch East Indies have been increasingly in the spotlight. They are appreciated as works of art and as representations of a mutual cultural influence As such they are a rich source for study Imandt is daar een bewijs voor en wie een schilderij van hem wil zien kan daarvoor tot 3 januari 1999 in het Tropenmuseum in Amsterdam terecht. Tot die datum loopt de tentoonstelling 'Colonial painting in the Dutch East Indies'. Literatuur Altena, Bert, 'Kerk en samenleving in Zeeland in de ne gentiende eeuw', Zeeuws Tijdschrift 40 (1990) 1, 19-27. Daele, R. van, Fluimte en Naamgeving in Van den Vos Reynaerde, Gent 1994. Everaard, J.A., Kerkelijke Geschiedenis van Sint Jansteen, Breda 1942. Gedenkboek Nederlandsch-lndische Kunstkring 25 jaar, Batavia 1927. Gelder, Roelof van, 'Verzonnen Vergezichten', NRC Handelsblad (Cultureel Supplement) van 22 december 1995. Groeneboer, Kees, Weg tot het Westen. Het Nederlands voor Indië 1600-1950, Leiden: KITLV Uitgeverij 1993. Haks en Maris (eds), Lexicon of Foreign Artists who Visualized Indonesia (1600 - 1950), Utrecht Gert Jan Bestebreurtje 1995. Loos-Haaxman, J. de. Verlaat Rapport Indië. Drie eeuwen Westerse schilders, tekenaars, grafici, zilversmeden en kunstnijveren in Nederlandsch-lndië, Den Haag: Mouton en Co 1968. Pictures from the tropics: paintings by Western artists during the colonial period in Indonesia, Amsterdam: KIT Press 1998. Termorshuizen, Gerard (ed.), Batavia-Amsterdam. Een reisschets door P.A. Daum, Amsterdam: Nijgh Van Ditmar, 1989. Terwen-de Loos, J., Het Nederlands Koloniale Meubel, Franeker: Uitgeverij T. Wever B.V. 1985. Wintle, Michael, Zeeland and the Churches: Religion and Society in the Province of Zeeland In the nineteenth Century, Middelburg 1988. Wintle, Michael, 'Repliek op kerk en samenleving in Zee- land in de negentiende eeuw', Zeeuws Tijdschrift 40 (1990) 1, 29-30. Dankbetuiging en verantwoording Met dank aan Willy Leijnse, Rinus Westerweele, J. Prince, Jo en Walter van Duyse, de heer en mevrouw Marin, de heer en mevrouw Pr. Zwartelé en mevrouw A. Verhelst. De auteur werkt aan een monografie over de schilder. Dit artikel is tevens bedoeld om reactie uit te lokken van eventuele bezitters van schilderijen. Deze kunnen reage ren door een bericht te sturen naar het in het colofon vermelde adres van de redactie. Voor dit artikel is gebruik gemaakt van documenten uit het Algemeen Rijksarchief in Den Haag en de gemeente archieven van Hulst en Den Haag. Zeeuws Tijdschrift 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 25