La Chaux-de-Fonds - zo hedendaags komt het over; en heel ontroerend is Picasso's La Buveuse assoupie 1902), dat in het Kunstmuseum Bern hangt maar waarvan de geschiedenis uit de doeken wordt gedaan in het Kunsthaus Glarus. Overeenkomsten en verschillen In het Kunstmuseum Bern bevindt zich ook de nalaten schap van de Zwitsers-Braziliaanse kunsthandelaar Georges F. Keiler. Werken van onder meer Cézanne, Dab, Derain, Van Dongen, Matisse, Picabia en Picasso delen de hun toegedachte ruimtes met enkele bijzondere Afrikaanse beelden en maskers. 'Ich bin sehr aberglau- bisch', aldus Keiler in 1980 ten aanzien van de laatst genoemde verzameling. 'Selbst wenn mir ein Kunstwerk ausserordentlich gut gefiel, erwarb ich niemals etwas, was nicht wohltuend war. Ich überprüfe es immer mit meinem Pendel.'2 De samenhang tussen Afrikaanse en kubistische kunst komt duidelijk tot uiting in de vroege werken van Picasso en Braque. Zij waren - aan het begin van deze eeuw - waarschijnlijk de eersten die zich voor de zoge naamde Negerkunst met haar vaak gestileerde, symme trische en tot essenties teruggebrachte vormgeving interesseerden. Naast de Fondation Beyeler en het le gaat Georges Keller zijn Picasso's onder meer te vinden in de eerder genoemde collectie van Bernhard Mayer in Ziirich, in de verzameling van de broers Karl en Jürg lm Pablo Picasso, La Buveuse assoupie, 1902. Olieverf op doek, Kunstmuseum Bern. Obersteg in Oberhofen bij Thun en in de verzameling van E.G. Bührle in Ziirich. Verzamelingen die voorts een heel eigen karakter hebben, uit verschillende beweegre denen werden opgebouwd en stuk voor stuk prachtig onder dak zijn gebracht. Kan men inhoudelijk een lijn trekken tussen de collecties die in het kader van Die Kunst zu sammeln de revue passeren? In Winterthur worden de verzamelingen van de onder nemers en broers Oskar en Georg Reinhart gepresen teerd. Terwijl Oskar erop was gespitst een overzichtelijk geheel van meesterwerken uit de Europese schilder kunst van de 14de tot de 20ste eeuw op te bouwen, legde Georg zich toe op het bijeen brengen van niet alleen Franse maar ook Zwitserse en vooral nog onbe kende Zwitserse kunst. Hij had in het bijzonder belang stelling voor expressionistische en grafische uitingen. Zijn collectie omvat naast (één van) Van Goghs Der BrieftragerJoseph Roulin (1888) enkele prachtige Kirchners en ook Masereels; daarnaast verzamelde hij Aziatische kunst. Een kleine uitgelezen collectie 19de en 20ste eeuwse Franse kunst treft men aan in de Winterthurse Villa Flora, het voormalige huis van Arthur en Hedy Hahnloser-Biihler. Naast Cézanne, Redon en Van Gogh (die hier als Fransman telt) verzamelden zij werken van de Nabis (Bonnard, Vallotton, Vuillard) en de Fauves (Marquet, Matisse, Rouault). Schilderijen en beeldhouw werken (Renoir, Maillol) kregen een plaats in de villa die ook de praktijk van de oogarts Halmloser huisvestte en meermalen werd verbouwd en uitgebreid. Stoffen, speelgoed en keramiek werden door Hedy Halmloser zelf ontworpen en toegepast. Sinds 1995 is Villa Flora een museum - een gedeelte van de villa is nog privé- bezit - en worden de werken in wisseltentoonstellingen aan de openbaarheid prijs gegeven. Als bijdrage aan de huidige tentoonstellingenreeks heeft men er een selec tie van brieven en foto's die de nauwe banden tussen de Hahnlosers en 'hun' kunstenaars weergeven, aan toege voegd. De eerste aankopen van de Hahnlosers golden Zwitserse tijdgenoten als Ferdinand Hodler, Giovanni Giacometti en de in Parijs gevestigde Carl Montag (1880-1956). De laatste bracht hen in contact met Val lotton die al spoedig een belangrijke plaats in de verzameling zou gaan innemen. De Zwitsers-Franse schilder, graficus en illustrator Félix Vallotton (1865-1925) maakte weliswaar deel uit van de Nabis maar ontwikkelde een heel eigen stijl. In zijn schilderijen zijn de contouren krachtig en de vor men plastisch; zijn landschappen lijken vaak bedwongen emotie. In zijn (satirische) houtsneden vallen de sterke zwart-wit tegenstellingen ogenblikkelijk op. Hij is ook vertegenwoordigd in de collectie van Henri-Auguste Widmer in het Musée cantonal des Beaux-Arts in Lausanne. Deze vooruitstrevende arts die een privé- kliniek bij Montreux leidde, kocht werken aan van Franse impressionisten, van moderne Zwitsers als Giovanni Giacometti en Hodler, en - op aanraden van Edouard Vuillard met wie hij bevriend was - van de Nabis en de Fauves. Zijn bijzondere belangstelling even wel gold sculpturen, van Egyptische en Aziatische, Zeeuws Tijdschrift 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 31