de Münchner Schule, van Carl Spitzweg en de dieren- schilder Anton Braith tot Franz von Stuck en Fritz von Uhde; zij waren duidelijk minder vooruitstrevend in hun keuze dan de Browns. Villa Langmatt werd in de loop der jaren enkele malen verbouwd en vervolgens tussen 1987 en 1990 tot museum ingericht overeenkomstig het testament van de laatste nakomeling van Sidney en Jenny Brown-Sulzer, de kunsthistoricus John Brown. Hij riep een stichting in het leven en heeft zo de basis gelegd voor het toegan kelijk maken van een tot dan toe besloten kunstver zameling. Niet alleen schilderijen van 18de en 19de eeuwse mees ters en zo'n 75 werken van Franse impressionisten treft men nu in de villa aan, ook verzamelingen boeken, meubels, tapijten, een prachtige concertvleugel, klokken, porselein, aziatica en zilver zijn voor zover mogelijk naar de oude inrichting opgesteld. De biblio theek en de galerij dragen nog het stempel van Karl Moser en dagelijkse rituelen lijken weerspiegeld in een badkamer van 'rond de eeuwwisseling', Jenny Sulzers kamer en het kantoor van Sidney Brown jr. De tuin bij het huis noodt tot zitten en contemplatie. Er gaat een zeldzame bekoring uit van de Villa Langmatt. Zij ademt nog steeds de harmonieuze besloten sfeer die de Browns'voor ogen moet hebben gestaan en die recht lijkt te doen aan hun verzamelingen, ledereen kan daar nu deel aan hebben. Franz von Stuck, Susanna und die beiden Alten, 1904. Olieverf op doek, Kunstmuseum St. Gallen. evenals zij èn Jenny en Sidney Brown uit Winterthur kwam, werd hun leidsman. De Browns raakten volledig in de ban van het impressio nisme. In september 1908 haalden zij de eerste Cézan- ne in Zwitsers bezit naar Baden, voor 13.000 Franse francs. Op Stilleven met perziken, omstreeks 1900 geschil derd, werd door de omgeving met ontzetting gere ageerd. Uiteindelijk zou deze collectie negen werken van Cézanne omvatten. Renoir spant de kroon met 21 werken, maar ook Monet, Camille Pissarro, Degas, Mary Cassatt, Gauguin, Van Gogh en Bonnard zijn vertegen woordigd. Voor hen moest de Münchner collectie plaats maken; vanaf 1912 verkochten of ruilden de Browns de werken om zo de basis te leggen voor de eerste Zwit serse verzameling van Franse impressionisten. De meeste werken verdwenen naar particuliere collecties; Von Stucks Susanna verhuisde in 1913 naar het Kunst museum St. Gallen. Uit de eerste collectie van de Browns bleek al een voor keur voor allegorieën en landschappen, in de tweede collectie - die een permanente plaats op de benedenver dieping heeft gekregen waarvoor de inrichting werd aangepast - komt die voorkeur versterkt naar voren. Twee expositieruimtes op de bovenverdieping boden deze zomer een reconstructie van de eerste kunst verzameling van de Browns, voor zover die aan de hand van oude foto's te achterhalen was. In twee ruimtes daarnaast hingen vergelijkbare werken uit de collecties van de Bazelse textielbaron Louis La Roche-Ringwald (1844-1921) en de Ztirichse zijdefabrikant Gustav Henneberg 1847-1918). Ook zij verzamelden werk van Félix Vallotton, La Charrette, 1911Olieverf op doek, Villa Flora, Winterthur. Zeeuws Tijdschrift 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 35