Tussen droom en daad ALI PANKOW PETER VAN HOUTE Op de omslag van de provinciale cultuurnota Boven het Maaiveld prijken de vogelhuisjes op poten van Guust Romijn. Het was zijn interpretatie van het thema 'vogel verschrikkers' in de beeldende kunstroute van het festi val Zonnemaire Buitengewoon in 1996. Ze reiken inder daad hoog boven het maaiveld. Maar bij de kunst route dit jaar met als thema 'picknick van aardappel tot zee', dook Guust Romijn plots ónder het maaiveld. Hij groef vier diepe gaten in de grond. Mensen konden erin plaatsnemen en ervaren 'hoe de wereld er door de ogen van een veldmuis' uitziet. Daaruit blijkt maar weer dat kunst zich boven, maar evengoed onder het maaiveld kan manifesteren, en óók: dat cultuurbeleid weieens achter de praktijk aanhobbelt De Provincie Zeeland erkent dat zelf ook. In de inleiding van haar cultuurnota voor de jaren 1998-2000 schrijft ze: 'Kunsten cultuuruitingen komen vaak tot stand buiten het beleid. Kunst- en cultuurbeleid is kaders scheppen, waar binnen kunst en cultuur zo optimaal mogelijk tot hun recht kunnen komen. Gedeputeerde Gert de Kok zegt cultuur belangrijk te vinden. Hij heeft het over 'het wezenskenmerk' van de menselijke samenleving. 'Cultuurgeeft uiting aan normen en waarden en weerspiegelt de ontwikkelingen in de samenle ving. Voedingsbodem voor reflectie en bezinning, die uitno digt tot dialoog. Cultuur biedt ook mogelijkheden om van schoonheid te genieten. Cultuur is de onmisbare schakel voor de totstandkoming van een aantrekkelijk en Icwalitatief hoog waardig leefklimaat. Gezwollen taal, die uit de vette klei van het maai veld omhoog is getrokken. Maar hoe geeft de Provincie er blijk van die onmisbare schakel voor het leefklimaat in stand te willen houden? Ook dat staat uitgebreid verwoord in de cultuur nota. De Provincie wil bevorderen, dat zoveel mogelijk mensen de kunst gaan beleven. Om dat mogelijk te maken, moeten drempels worden weggenomen en daar is weer veel energie en geld voor nodig. Zeker in Zee land. We leven hier immers in een plattelandsgebied zonder echt grote centrumsteden. Het inwonertal is laag en dus is er een kleiner draagvlak voor kunst dan bijvoorbeeld in de Randstad. Zeeland heeft geen eigen professionele muziek- en theatergezelschappen, geen universiteit en geen hogere kunstvakopleidingen. Zee land mist juist dit soort zaken waar een stimulerende werking vanuit kan gaan. Spreiding en participatie? De Provincie moet er dus zelf veel voor doen om kunst en cultuur onder de mensen te brengen. Maar, ze zegt dat niet alleen te kunnen. De gemeenten moeten er ook flink aan meehelpen, dat meer Zeeuwen met kunst en cultuur in aanraking komen. Toverwoorden daarvoor zijn 'cultuurspreiding' en 'cultuurparticipatie'. Met die spreiding wordt het verlagen van de drempels bedoeld en met 'cultuureducatie' geeft de Provincie aan, dat de mensen er ook iets van moeten opsteken. Podium kunsten nemen een belangrijke plaats in het totale cultuurbeleid in. Ook hierin bakent de Provincie de taken duidelijk af. De gemeenten moeten ervoor zorgen dat er schouwburgen zijn en dat er elk seizoen een regulier podiumaanbod komt. De Provincie zorgt dan wel voor het mogelijk maken van activiteiten van pro vinciaal belang en voor spreiding van het aanbod. Con creet wil dat zeggen dat de Provincie niet mee betaalt aan de bouw of verbouwing van theaters, maar wel geld beschikbaar heeft voor bijvoorbeeld risicovol aanbod. Risicovol? Vooral voormalig directeur van het Zuidland- theater in Terneuzen Yolanda Mergler verweet de Pro vincie onduidelijkheid. Wat is dat dan wel risicovol podiumaanbod? De cultuurnota geeft er overigens een vrij heldere omschrijving van: 'Activiteiten/evenementen die door hun aanpak, schaal, karakter of prijs als een bijzondere aanvulling kunnen worden gezien op de reguliere program mering in de grote theaters.Een stimulans dus voor de schouwburgdirecteuren te blijven balanceren op het wankel evenwicht tussen zakelijke management en artistieke uitdaging. Bezoekersaantallen en budget Jan Knopper, directeur van de Vereniging van Schouw burg en Concertgebouwdirecties zegt het klip en klaar in het kunstmagazine van De Volkskrant: Subsidie is er voor kunst en cultuur in de engere zin, voor die dingen die de kwaliteit van de samenleving bevorderen. 'Wat is uw legitimering voor subsidie als u de Chippendales en André Rieu op het podium zet?' zou hij de theater directies willen vragen. Gerard Peijs, directeur van de Zeeuwse Theater- stichting, is het grotendeels met hem eens. Zelf toont Peijs zich echter behoorlijk murw bij de start van het nieuwe theaterseizoen. Wat doet de politiek hem aan met een cultuurwethouder als Tsjeu Strous in Middelburg, vraagt hij zich vertwijfeld af. Als hij aan de hand van bezoekersaantallen moet bewijzen dat er in Zeeuws Tijdschrift 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 7