De jeugdzorg In 1991 verschijnt voor het eerst een provinciaal plan jeugdhulpverlening. De Provincie heeft als gevolg van decentralisatie van het rijksbeleid een planningstaak gekregen. Je kunt in dit verband spreken van 'schaalver kleining'. Kijkje echter naar de inhoud van het plan, dan wordt daarin nadrukkelijk de versnippering van het aan bod als probleem gesteld. Schaalvergroting in het aanbod acht men de aangewezen oplossing. Dat hierdoor zo weinig aanbieders van jeugdzorg en jeugdhulpverlening overblijven dat zelfs monopolieposities ontstaan, wordt op de koop toegenomen. Allerlei organisaties met jeugd- hulpverleningstaken zoals het JAC, begeleid kamer wonen, zelfstandig wonen, boddaertcentra, kindertehui zen etc. worden ondergebracht in twee instellingen: de Stichting Jeugdzorg en de Stichting Agogische Zorgcentra Zeeland. Bovendien is sinds 1993 gewerkt aan de tot standkoming van een netwerkorganisatie. Die Netwerk organisatie Jeugdzorg Zeeland is in werking sinds begin 1998 en moet ervoor zorgen dat een samenhangend pakket van diensten aan jeugdigen wordt aangeboden. Een hulpvrager moet, bij welke instelling deze ook aan klopt, steeds op dezelfde (juiste) wijze worden begeleid door het circuit van de hulpverlening. Het provinciaal budget voorjeugdhulpverlening is dan in 8 jaar tijd inmiddels bijna verdubbeld van 12 naar 22 miljoen gulden. In het nieuwste provinciale plan voor de jeugdhulpverlening dat geldt tot het jaar 2002 wordt echter nog steeds gesteld dat er een overspannen vraag/ aanbodverhouding is. In het plan wordt de omvang van de vraag niet aangegeven. Feitelijk is die omvang in Zee land nog nooit goed uitgezocht. In het verleden zijn weliswaar pogingen gedaan om daar door middel van onderzoek meer duidelijkheid over te krijgen. Die onder zoeken zijn echter uiteindelijk steeds gestrand vanwege problemen rond financiering of medewerking uit het veld. Ook een nieuwe poging om zicht te krijgen op de vraag door middel van onderzoek onder wat genoemd wordt de 'vooruitgeschoven posten' in de jeugd hulpverlening zal geen gegevens opleveren over de om vang van de vraag. Toch wordt steeds geroepen dat de vraag naar jeugdhulpverlening toeneemt. In april van dit jaar wijdde de Provincie hieraan zelfs een conferentie. De jeugdhulpverlening lijkt vooralsnog meer gestuurd te worden door incidenten en kenmerken van het aanbod, dan door een integrale analyse van vraag en aanbod. En in ieder geval is duidelijk dat de ontwikkelingen in het aanbod van de jeugdhulpverlening de afgelopen jaren zijn gekenschetst door schaalvergroting. De Provincie Zeeland heeft als regisseur in de jeugdhulpverlening nog maar te maken met twee 'acteurs'. zijn ingebed in een trend in de ouderenzorg waarbij ouderen zo lang mogelijk thuis, met een zo licht moge lijke verzorging 'op maat' dienen te worden bediend. Er worden allerlei nieuwe 'zorgarrangementen' gecreëerd, die de ouderen zo lang mogelijk buiten de muren van verzorgings- en verpleeghuis houden. Om ouderen niet te laten verdwalen in het bos van de hulpverlening is de 'een-loket' gedachte geïntroduceerd. Het bepalen van 'de juiste maat' van zorg voor een oudere gebeurt nu op regionaal niveau door zogenaamde regionale indicatie organen. De bedoeling van dergelijke organen is om objectief en onafhankelijk van het aanbod vast te stellen wat de zorgbehoefte van een oudere is. De traditionele en veelal gemeentelijk georganiseerde gezinszorg en wijkverpleging zijn opgegaan in de moderne op regio naal niveau opererende thuiszorg. Daarnaast is de aandacht voor de zorg op maat verder uitgewerkt in wat heet transmuralisering. Er wordt gezocht naar meer afstemming tussen verschil lende aanbieders van zorg (thuiszorg, verzorgingshuis, verpleeghuis, ziekenhuis). Hierdoor ontstaan zoge naamde zorgzuilen, zoals bijvoorbeeld in het Zeeuws- Vlaams Zorgoverleg. De vraag is of deze vorm van sa menwerking zich zal uitkristalliseren tot een nieuwe vorm van zorgaanbieder. In ieder geval staat schaalver groting ook hier nadrukkelijk op de agenda. Perspectief Er zijn in Zeeland zoals ik hier summier heb getracht aan te geven allerlei bewegingen in de zorgsector ge weest en nu nog gaande die in het perspectief geplaatst kunnen worden van schaalvergroting. En of ze nu wor den gestuurd door vergroting van efficiency, herverde ling van budgetten, verbetering van de afstemming van vraag en aanbod of elementen van marktwerking, het resultaat blijkt steeds te zijn een samengaan van instel lingen en organen. We lijken met andere woorden af te stevenen op een toekomst met slechts een handjevol zorgaanbieders in Zeeland. Je kunt je daarbij terecht de vraag stellen: Is dit een Zeeuwse zorg? Ouderenzorg De in het oog springende ontwikkeling in de Zeeuwse ouderenzorg van de afgelopen jaren is de sluiting van een aantal verzorgingshuizen geweest. Deze sluitingen Zeeuws Tijdschrift 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 11