Jean Cantré, De Weg, houtsnede, z.j. Uit: Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, 31 (1921) dl 62, pp. 286-288. Hoists litho's die tweemaal een omslag voor het tijd schrift Wendingen betroffen3 en eenmaal zijn affiche voor Willem Royaards f/ecfra-opvoering van 1920. De bezoekers wisten niet dat zij voor het laatst in Toorops gebouwtje - het originele - liepen, langs werken van genodigden en van de oude Domburgse garde die haar vleugels mede uitspreidde naar een nieuwe tijd. Dat streven raakte vrijwel direct vleugellam, niet alleen omdat het tentoonstellingszaaltje aan winterstormen ten onder ging maar ook omdat de nieuwste bewegin gen in de kunst zich elders afspeelden, een andere omgeving en een andere benadering vroegen. Een prachtig tijdperk was afgesloten. Noten: 1. Tytgat nam aan beide tentoonstellingen van 1921 deel. Mogelijk beide keren met hetzelfde werk. Aan de eerste in elk geval met een 'geestig vertellend' houtsneetje 'naar een Vlaamschen winkel' vrijwel zeker La baraque uit Carrousels et baraques (1919). 2. Zie de te verschijnen publicaties rond het Mies Elout- Drabbe project. 3. Voor het houtsnedennummer, 1919/7-8 en het masker nummer, 1920/6-7. Albert Plasschaert, 'Tentoonstellingen op Walcheren. I. Domburg II', Het Vaderland, 29 aug. 1921. Marie Tak van Poortvliet, 'Graphische kunst te Domburg', Op de Hoogte, 18 (1921), pp. 254-255. Marie Tak van Poortvliet, 'Internationale Tentoonstelling van Graphische Kunst te Domburg', Elsevier's Geïllus treerd Maandschrift, 31 (1921) dl 62, pp. 286-288. Marie Tak van Poortvliet, 'Domburger Graphikausstellung', Der Ararat. Glossen, Skizzen und Notizen zur neuen Kunst 2 (1921) 11, pp. 282-284. Francisca van Vloten, 'Dromen van Weleer. Kunstenaars in Domburg 1898-1928', in: Reünie op 't Duin. Mondriaan en tijdgenoten in Zeeland, red. Ineke Spaander, Paul van der Velde, Uitgv. Waanders/Zeeuws Museum, Zwolle/ Middelburg 1994, pp. 11-73, p. 57, 70 (noot 234). Francisca van Vloten, 'Voor de duivel niet bang. Mondriaan, dandy en priester, dominee of muziek- dirigent', in: Zeeuws Tijdschrift 45 (1995) 1, pp. 25-32, p. 31-32 (noot 2). Francisca van Vloten, 'Was Tytgat in Domburg?', in: Kunst schrift 42 (1998) 5, p. 6-7. Literatuur: A. van der Boom, De moderne houtsnede in Nederland, Amsterdam [1928]. Collectie Mies Elout-Drabbe, KB Den Haag, afd. Hand schriften. Middetburgsche Courant, 12 juli 1921, 1 aug. 1921, 5 aug. 1921. Just Havelaar, 'Internationale tentoonstelling van grafi sche kunst te Domburg', in: Het Vaderland, 15 juli 1921. Emiel Langui, Het expressionisme in België, Brussel 1970. 20 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 22