Jean Cantré, De Weg, houtsnede, z.j.
Uit: Elsevier's Geïllustreerd
Maandschrift, 31 (1921) dl 62,
pp. 286-288.
Hoists litho's die tweemaal een omslag voor het tijd
schrift Wendingen betroffen3 en eenmaal zijn affiche
voor Willem Royaards f/ecfra-opvoering van 1920.
De bezoekers wisten niet dat zij voor het laatst in
Toorops gebouwtje - het originele - liepen, langs werken
van genodigden en van de oude Domburgse garde die
haar vleugels mede uitspreidde naar een nieuwe tijd.
Dat streven raakte vrijwel direct vleugellam, niet alleen
omdat het tentoonstellingszaaltje aan winterstormen
ten onder ging maar ook omdat de nieuwste bewegin
gen in de kunst zich elders afspeelden, een andere
omgeving en een andere benadering vroegen. Een
prachtig tijdperk was afgesloten.
Noten:
1. Tytgat nam aan beide tentoonstellingen van 1921 deel.
Mogelijk beide keren met hetzelfde werk. Aan de eerste
in elk geval met een 'geestig vertellend' houtsneetje 'naar
een Vlaamschen winkel' vrijwel zeker La baraque uit
Carrousels et baraques (1919).
2. Zie de te verschijnen publicaties rond het Mies Elout-
Drabbe project.
3. Voor het houtsnedennummer, 1919/7-8 en het masker
nummer, 1920/6-7.
Albert Plasschaert, 'Tentoonstellingen op Walcheren. I.
Domburg II', Het Vaderland, 29 aug. 1921.
Marie Tak van Poortvliet, 'Graphische kunst te Domburg',
Op de Hoogte, 18 (1921), pp. 254-255.
Marie Tak van Poortvliet, 'Internationale Tentoonstelling
van Graphische Kunst te Domburg', Elsevier's Geïllus
treerd Maandschrift, 31 (1921) dl 62, pp. 286-288.
Marie Tak van Poortvliet, 'Domburger Graphikausstellung',
Der Ararat. Glossen, Skizzen und Notizen zur neuen Kunst
2 (1921) 11, pp. 282-284.
Francisca van Vloten, 'Dromen van Weleer. Kunstenaars in
Domburg 1898-1928', in: Reünie op 't Duin. Mondriaan
en tijdgenoten in Zeeland, red. Ineke Spaander, Paul van
der Velde, Uitgv. Waanders/Zeeuws Museum, Zwolle/
Middelburg 1994, pp. 11-73, p. 57, 70 (noot 234).
Francisca van Vloten, 'Voor de duivel niet bang.
Mondriaan, dandy en priester, dominee of muziek-
dirigent', in: Zeeuws Tijdschrift 45 (1995) 1, pp. 25-32, p.
31-32 (noot 2).
Francisca van Vloten, 'Was Tytgat in Domburg?', in: Kunst
schrift 42 (1998) 5, p. 6-7.
Literatuur:
A. van der Boom, De moderne houtsnede in Nederland,
Amsterdam [1928].
Collectie Mies Elout-Drabbe, KB Den Haag, afd. Hand
schriften.
Middetburgsche Courant, 12 juli 1921, 1 aug. 1921, 5 aug.
1921.
Just Havelaar, 'Internationale tentoonstelling van grafi
sche kunst te Domburg', in: Het Vaderland, 15 juli 1921.
Emiel Langui, Het expressionisme in België, Brussel 1970.
20 Zeeuws Tijdschrift