Een lichtend voorbeeld... de Zeeuwse Kunstkring waren toegelaten. Men hechtte er ineens ook zo'n belang aan om te worden toegelaten omdat een kunstenaar lid moest zijn van een kunstkring wilde hij in aanmerking komen voor een uitkering van de BKR.' Tessa meent overigens dat het straffe balloteren het niveau van de Zeeuwse Kunstkring wel ten goede kwam. Ze betreurt het dat dat beleid tussentijds aanzienlijk werd versoepeld. Hoe staat het met hun huidige betrokkenheid? 'Nou, we doen bijvoorbeeld weer mee met de kerst tentoonstelling', zegt Ad. Hij fronst eens diep en zegt dan: 'Die is dit jaar voor het eerst op twee locaties. Het oudere werk komt in het Zeeuws Museum te hangen en het recentere werk wordt in de Vleeshal tentoon ge steld. Ik weet nog niet wat ik instuur. Mijn vroege werk is nogal abstract en daar zijn ze bij de Kunstkring niet zo gecharmeerd van', bromt hij. 'Nee, daar is Ad een beetje pissig over', vult Tessa nog even aan. Geen won der vindt ze overigens, want Sandberg, de beroemde directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam nam destijds de moeite persoonlijk op bezoek te komen in Ads atelier in Roosendaal en hem aan te moedigen door te gaan met de woorden: 'Ik heb nog nooit iemand gezien die zulke sterke tekens maakt.' Braats keramische abstracten werden ook op de Contour in Delft zeer enthousiast ontvangen. Maar....bij de Zeeuwse Kunstkring dus niet zo? 'Ach, we hebben er destijds gewoon te weinig over opgeschept, maar zo zijn we nou eenmaal niet', schudt Tessa wat irritatie van zich af. Ad Braat, beeld voor de St. Augustinusschool (voor kinde ren met leer- en opvoedingsproblemen) in Oosterhout, 1972. Op de vraag of de Zeeuwse Kunstkring na veertig jaar nog wel bestaansrecht heeft, hoeft Ad niet lang na te denken: 'Zeker wel! Het is de enige vereniging die er is op dit gebied. Ze biedt kunstenaars de kans om te ex poseren en om contacten te leggen. Dat is belangrijk. Je moet als kunstenaar aan de bel blijven trekken. Het is net als met die moderne muziekgezelschappen, die moeten ook de kans krijgen om op te treden.' AL1E PANKOW Misschien is het voldoende om Margreet Leijdekker uit Zierikzee als lichtend voorbeeld ten tonele te voeren als antwoord op de vraag of de Zeeuwse Kunstkring na veertig jaren nog bestaansrecht heeft. Margreet is met haar tweeëndertig jaar het jongste lid en bovendien één van de actiefste leden. Ze zit al vier jaar in het algemeen bestuur, ze maakt deel uit van de ballotagecommissie en stelde voor de beoordeling van het werk van gretige aanmelders een nieuw regelement samen. Met andere woorden, Margreet is jong, enthousiast en steekt een boel vrije tijd in de Zeeuwse Kunstkring. Dat zou een jonge, ambitieuze kunstenares toch nooit doen voor een 'gelegenheidsclubje van goedwillende bejaarden die wat fröbelen?' Nee, Margreet draagt de Kunstkring een goed hart toe en heeft er als kunstenares ook uitstekende ervarin gen mee. Ze wilde zelf ook graag lid worden beginjaren negentig. 'Ik wilde vooral eens een keer exposeren en zoveel mogelijkheid daartoe is er niet in Zeeland. Daarom heb ik mezelf via Saskia Eggink als gast- exposante voor de kersttentoonstelling in 1992 uit genodigd.' Margreet volgde een academische opleiding als beeldhouwer in Maastricht en bekwaamde zich daar voor via een opleiding in Tilburg als lerares handvaar digheid. Verder volgde ze workshops beeldhouwen in Salzburg en schoolde zich tevens in gemengde technie ken. Haar wat krappe behuizing noopt haar zich tegenwoordig vooral op het laatste toe te leggen. Zien en observeren zijn belangrijke thema's in haar werk. Beeldhouwen komt zeker weer aan bod als ze zich een groot atelier kan permitteren. Ze geeft cursussen kunst geschiedenis en werkt bij de Stichting Kunstuitleen Zeeland in Middelburg. 'Gastexposante Margreet Leijdekker stelde twee intrigerende werken samen uit tot kruisvormen gekop pelde foto's van een Barok-kerk uit Salzburg, in samen spel met ogen of verrekijkers', schreef Nico Out naar aanleiding van haar eerste deelname aan de kerst- Zeeuws Tijdschrift 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 35