expositie. Margreet was er blij mee. Ze hoort graag wat anderen van haar werk vinden en Nico Out waardeert ze vooral omdat hij ook heel goed de ontwikkeling in iemands werk in de gaten houdt. Van het balloteren heeft Margreet weinig gemerkt. 'Ik kreeg een briefje dat ik zonder problemen was toe gelaten.' Dat maar weinig jonge kunstenaars lid zijn van de Zeeuwse Kunstkring acht ze niet zo verwonderlijk. 'Er zijn er toch relatief ook maar weinig in Zeeland?' Lid zijn van de Kunstkring biedt veel meer dan de mogelijk heid om twee keer per jaar te exposeren, volgens Mar greet. Onderlinge contacten met andere kunstenaars en de initiatieven die daaruit voortvloeien, acht ze nog veel belangrijker. Ze komt direct met mooie voorbeelden. Samen met Leen van Duivendijk zette ze het project De Cirkel op. Het was een expositie in onaffe woningen die net water en winddicht waren in de wijk Paauwenburg in Vlissingen. Opdrachtgever Woonwijze Zuid-West zag wel wat in het idee om tijdens de bouwvakantie een tentoonstelling te houden in enkele huizen in aanbouw. Normaliter komt kunst pas als finishing touch, nu wer den de zaken omgekeerd. De samenwerking met Van Duivendijk beviel goed. Een vervolg lag voor de hand. Dat heette 'Artis in Zierik- zee'. Margreet kwam op het idee een beeldenroute in de tuinen voor de woningen aan de Drie Koningenlaan in te richten. Er werden nog enkele kunstenaars, ook van buiten de Kunstkring voor uitgenodigd. De meeste bewoners toonden zich enthousiast en het project trok veel belangstelling. 'Wij zijn niet de enigen hoor. Er zijn Margreet Leijdekker, Salzburg V, 1992, 86x61 cm., gemengde technieken. binnen de Kunstkring veel meer onderlinge initiatieven', haast Margreet zich te zeggen. Ze volgde vier jaar geleden Saskia Eggink op in het algemeen bestuur. 'Voor mij is belangrijk met welke men sen ik in zo'n bestuur zit. Tot nu toe heb ik de ervaring dat ik goed met ze kan samenwerken. Er is ook ruimte voor nieuwe ideeën.' Ook hier heeft ze voorbeelden van: elk lid dat exposeerde, nodigde een gastexposant uit (1995); kunstenaars uit Weert te gast (1996); bij de inrich ting van de kerstexpositie samenwerking met vormge vers, designers, antiek- en meubelwinkel (1997). Ook was er de afgelopen zomer de groepsexpositie van de Zeeuwse Kunstkring in Weert als tegenbezoek naar aan leiding van de kerstexpositie in 1996. De ballotagecommissie is weer een ander verhaal. Weet ze het dan zelf zo goed, dat ze werk van anderen kan beoordelen? 'Die kritiek kun je inderdaad krijgen, maar die komt meestal van leden die zelf spontaan druk bezet zijn, als er mensen voor de ballotagecommissie worden gevraagd,' zegt Margreet die deze verantwoor delijkheid niet uit de weg wil gaan. Ze heeft inmiddels acht keer mee beoordeeld binnen de ballotagecommissie. Natuurlijk waren er ook afwijzingen en dat doet soms pijn. 'Ik heb een keer een boze dame aan de telefoon gehad en een brief ontvangen van een mevrouw die het er niet mee eens was, dat haar man niet werd toegelaten. Maar afwijzen doe je niet met de botte bijl. Je moet heel zorgvuldig beoordelen en met een heldere motivatie komen. Soms is er aanleiding te adviseren het een vol gend jaar nogeens te proberen, omdat je een bepaalde ontwikkeling verwacht. Maar als je ziet dat het toch nooit wat wordt, moetje de zaken niet mooier voorspiegelen dan ze zijn. Soms is er discussie of iemand een te verwachten ontwikkeling maar binnen de Kunstkring moet doormaken. Zelfben ik daar tegen. Het is gemakke lijker iemand toe te laten dan er vanaf te komen.' De ballotagecommissie bestaat uit vijf mensen, vier leden van de Kunstkring en een onafhankelijk voorzitter. Margreet stelde een nieuw regelement op voor de ballotagecommissie. Daarin omschrijft ze duidelijk de vormvoorschriften waar een aanvraag om geballoteerd te worden aan moet voldoen. Uit pragmatische overwe gingen pleitte ze voor het scheppen van de mogelijkheid in incidentele gevallen een ad hoc-lid op te roepen. 'Het bleek in de praktijk vaak zo'n getrut om alle leden van de ballotagecommissie bijeen te krijgen. Als het echt niet lukt, heeft de voorzitter nou de vrijheid dat ad hoc- lid op te roepen voor een eenmalige ballotage. Dat blijkt veel beter te werken.' Al met al veel onbezoldigde uren die Margreet in haar werk voor de Kunstkring steekt. Ze doet het met veel plezier, maar heeft inmiddels wel besloten haar bestuurswerk met ingang van 1 januari 1999 aan een opvolger over te dragen. Het werk in de ballotage commissie wil ze nog wel blijven doen. Een groepje bejaarden? 'Een groot deel van onze leden is inderdaad al wat ouder, maar zolang het aantal aanmeldingen per jaar nog toeneemt, heeft de Zeeuwse Kunstkring zeker nog bestaansrecht.' 34 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 36