EMMA CREESOLDER Dansen met een vos. De Koperen Tuin, Goes 1998. ISBN 90 7213 887 2, 24,90. Het is opmerkelijk dat mensen uit Zeeuws-Vlaanderen zo gebonden en gericht zijn door de figuur van Reynaert de Vos, uit het oude in het land van Hulst spelende dierenepos Van den Vos Reynaerde. Het moet de landaard zijn, verwantschap met zijn slimheid, beweeglijkheid en zijn vermogen zwak heden en schijn te ontmaskeren, en daarvan als het zo uitkomt te profiteren. Bij Emma Crebolder, van wie sinds 1979 al elf andere bundels zijn verschenen en die afkomstig is uit Sintjansteen, speelt dit, maar ook de fascinatie door de taal. De taal die voor haar het worstelstuk is waaruit het gedicht moet worden ge vormd om daarmee het leven onder 'controle' te brengen, de taal die voor Reynaert een middel is om te smoezen en om zijn leven via bepaalde banen zo goed mogelijk te laten verlopen en inhoud te geven. De bundel bevat 30 gedichten, strak, cryptisch, maar ook aards en savoureus, van open naar gesloten, als een dans om met je eigen achtergrond het leven te ontraadselen, een vossen- dans met een kracht die intrigeert. Emma Crebolder praat over het leven met een stem die je niet vergeet. Een gedicht geciteerd: Malpertuis Vossentaal is dit. houdt zich aan geen regels stamt uit niemandsland aan dorp en hof voorbijgelegen. Mijn hol heeft vele plaatsen door dwalen aangegeven en een stem die lol<t naar kromme paden, naar geen andere dan deze. RUDOLF BAKKER Hoe komt het dat ik nog leef. Arbeiderspers, Amster dam 1998. ISBN 90-295-0336-X, 216 blz., 39,90. Zo dranratisch-barok als de titel zijn de (jeugd)herinneringen (tot 1958) van de in 1929 in Sint-Anna-ter-Muiden uit Haagse ouders geboren journalist Rudolf Bakker. Deze herinneringen irriteren bij tijd en wijle door een zekere naïveteit en pathetiek, maar geven tenslotte een boeiend levensbeeld van een Zeeuws- Vlaamse wietel die onze sympathie heeft omdat de echtheid van zijn beleving een 'waar' verhaal vertelt. Verbaasd-gevoelig en zacht-ironisch vertelt hij in meer dan de helft van het boek over zijn jeugd in Zeeuws-Vlaanderen tot kort na 1945, wanneer hij naar Den Haag en verder vertrekt. Rudolf Bakker was net als zijn vader bestemd om notaris te worden, maar vond uiteindelijk zijn weg en lot in de journalistiek. De beelden uit Zeeuws- Vlaanderen, Sluis en omgeving, zijn indringend qua persoonlijke beleving en als beeld van het 'liefelijke' en gezapige leven daar in de jaren dertig, het geweld en de ellende van de oorlog (de hel van mitraillerende vliegtuigen in duikvlucht en de imposante rust van de voorbij varende Libertyschepen op de Wester- schelde), en de directe naoorlogse ge beurtenissen. Een boek waar je niet aan mag ontkomen. J.L. KOOL-BLOKLAND Klinkende wegen Wegschap Walcheren 1954- 1995. Waterschap Zeeuwse eilanden, Goes 1998. ISBN 90 80 3312 36, 120 blz., geb., 27,50. Het Wegschap Walcheren is een unieke verschijning in bestuurlijk Nederland geweest: 'Begonnen als Waterschap Wegschap Walcheren om het wegen- beheer niet in gemeentelijke handen te laten versnipperen, werd het een ge meenschappelijke regeling Wegschap Walcheren, dat na tientallen jaren van zorgvuldig beheer het kwalitatief goede Walcherse wegennetweer aan een water schap, Zeeuwse Eilanden, heeft overge dragen.' Klinkende wegen schetst een beeld van de taak, de positie en de betekenis van het Wegschap Walcheren. Het geeft in zes hoofdstukken de (re cente) geschiedenis van het Walcherse wegennet: Wegen in het verleden ('Juist Zeeland, dat zozeer op de landbouw was aangewezen, had bij uitstek belang bij een goed en uitgebreid landelijk wegen net.'), Walcheren in het water (De gevol gen van de oorlogsinundaties in oktober 1944. 'Pas op 22-2-1946 was heel Walcheren droog Werken aan het wegschap (de opbouw van het wegen net), Plant een boom en wees gelukkig (de herbeplanting), Het wegschap in ontwikkeling (het laatste deel, de afslui ting), en Wegen, wegen en nog eens wegen (omkijken en de afsluiting). Klin kende wegen is een interessante detail studie, voorzien van noten, literatuur, bijlagen en een register van persoons-, geografische en straatnamen. Ronduit prachtig zijn de meer dan honderd illustraties, vaak onvermijdelijk nostal gisch, maar je krijgt het toch maar te zien! WILLY YANDERSrEUN WILLY VANDERSTEEN/PAUL GEERTS Suske en Wiske De Rebelse Reinaert. Standaard Uitgeverij, Antwerpen 1998. ISBN 9002 20179 6, 48 blz., 7,50. Zolang je nog van Suske en Wiske houdt mag je niet klagen. Een illuster trio, de Reynaertstichting, het gemeentebestuur van Hulst en de Belgische Standaard Uitgeverij, hielden eind september in het gemeentehuis van Hulst het 257e Suske en Wiske-album, De Rebelse Reinaert. ten doop, informeel, zeer kleinsteeds en hartverscheurend levensecht. Dit ge beurde onder meer door een praatje van Paul Geerts (1937), de voortzetter van het werk van Willy Vandersteen (1913- 1990), waarin hij vertelde dat het idee voor dit album enkele jaren geleden was aangedragen door de Reynaertstichting. De Rebelse Reinaert, gebaseerd op het dierenepos Van Den Vos Reynaerde, speelt in de Middeleeuwen in het Zeeuwse en Belgische Oost- en West-Vlaanderen, in het land van Waas. Dit album is geen hoogtepunt in de serie, maar natuurlijk een must door de (Zeeuws-)Vlaamse context en door de altijd leuke en vlotte tekeningen en tekst (waarin erg veel is gestrooid met toespelingen op actuele binnenlandse Belgische politiek). Zeeuws Tijdschrift 39

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1998 | | pagina 41