EMMA CREESOLDER Dansen met een
vos. De Koperen Tuin, Goes 1998.
ISBN 90 7213 887 2, 24,90.
Het is opmerkelijk dat mensen uit
Zeeuws-Vlaanderen zo gebonden en
gericht zijn door de figuur van Reynaert
de Vos, uit het oude in het land van Hulst
spelende dierenepos Van den Vos
Reynaerde. Het moet de landaard zijn,
verwantschap met zijn slimheid,
beweeglijkheid en zijn vermogen zwak
heden en schijn te ontmaskeren, en
daarvan als het zo uitkomt te profiteren.
Bij Emma Crebolder, van wie sinds 1979
al elf andere bundels zijn verschenen en
die afkomstig is uit Sintjansteen, speelt
dit, maar ook de fascinatie door de taal.
De taal die voor haar het worstelstuk is
waaruit het gedicht moet worden ge
vormd om daarmee het leven onder
'controle' te brengen, de taal die voor
Reynaert een middel is om te smoezen en
om zijn leven via bepaalde banen zo goed
mogelijk te laten verlopen en inhoud te
geven. De bundel bevat 30 gedichten,
strak, cryptisch, maar ook aards en
savoureus, van open naar gesloten, als
een dans om met je eigen achtergrond
het leven te ontraadselen, een vossen-
dans met een kracht die intrigeert.
Emma Crebolder praat over het leven
met een stem die je niet vergeet. Een
gedicht geciteerd:
Malpertuis
Vossentaal is dit.
houdt zich aan geen regels
stamt uit niemandsland
aan dorp en hof
voorbijgelegen.
Mijn hol heeft vele plaatsen
door dwalen aangegeven
en een stem die lol<t
naar kromme paden, naar
geen andere dan deze.
RUDOLF BAKKER Hoe komt het dat
ik nog leef. Arbeiderspers, Amster
dam 1998.
ISBN 90-295-0336-X, 216 blz., 39,90.
Zo dranratisch-barok als de titel zijn de
(jeugd)herinneringen (tot 1958) van de in
1929 in Sint-Anna-ter-Muiden uit Haagse
ouders geboren journalist Rudolf Bakker.
Deze herinneringen irriteren bij tijd en
wijle door een zekere naïveteit en
pathetiek, maar geven tenslotte een
boeiend levensbeeld van een Zeeuws-
Vlaamse wietel die onze sympathie heeft
omdat de echtheid van zijn beleving een
'waar' verhaal vertelt. Verbaasd-gevoelig
en zacht-ironisch vertelt hij in meer dan
de helft van het boek over zijn jeugd in
Zeeuws-Vlaanderen tot kort na 1945,
wanneer hij naar Den Haag en verder
vertrekt. Rudolf Bakker was net als zijn
vader bestemd om notaris te worden,
maar vond uiteindelijk zijn weg en lot in
de journalistiek. De beelden uit Zeeuws-
Vlaanderen, Sluis en omgeving, zijn
indringend qua persoonlijke beleving en
als beeld van het 'liefelijke' en gezapige
leven daar in de jaren dertig, het geweld
en de ellende van de oorlog (de hel van
mitraillerende vliegtuigen in duikvlucht
en de imposante rust van de voorbij
varende Libertyschepen op de Wester-
schelde), en de directe naoorlogse ge
beurtenissen. Een boek waar je niet aan
mag ontkomen.
J.L. KOOL-BLOKLAND Klinkende
wegen Wegschap Walcheren 1954-
1995. Waterschap Zeeuwse eilanden,
Goes 1998.
ISBN 90 80 3312 36, 120 blz., geb.,
27,50.
Het Wegschap Walcheren is een unieke
verschijning in bestuurlijk Nederland
geweest: 'Begonnen als Waterschap
Wegschap Walcheren om het wegen-
beheer niet in gemeentelijke handen te
laten versnipperen, werd het een ge
meenschappelijke regeling Wegschap
Walcheren, dat na tientallen jaren van
zorgvuldig beheer het kwalitatief goede
Walcherse wegennetweer aan een water
schap, Zeeuwse Eilanden, heeft overge
dragen.' Klinkende wegen schetst een
beeld van de taak, de positie en de
betekenis van het Wegschap Walcheren.
Het geeft in zes hoofdstukken de (re
cente) geschiedenis van het Walcherse
wegennet: Wegen in het verleden ('Juist
Zeeland, dat zozeer op de landbouw was
aangewezen, had bij uitstek belang bij
een goed en uitgebreid landelijk wegen
net.'), Walcheren in het water (De gevol
gen van de oorlogsinundaties in oktober
1944. 'Pas op 22-2-1946 was heel
Walcheren droog Werken aan het
wegschap (de opbouw van het wegen
net), Plant een boom en wees gelukkig
(de herbeplanting), Het wegschap in
ontwikkeling (het laatste deel, de afslui
ting), en Wegen, wegen en nog eens
wegen (omkijken en de afsluiting). Klin
kende wegen is een interessante detail
studie, voorzien van noten, literatuur,
bijlagen en een register van persoons-,
geografische en straatnamen. Ronduit
prachtig zijn de meer dan honderd
illustraties, vaak onvermijdelijk nostal
gisch, maar je krijgt het toch maar te
zien!
WILLY YANDERSrEUN
WILLY VANDERSTEEN/PAUL GEERTS
Suske en Wiske De Rebelse Reinaert.
Standaard Uitgeverij, Antwerpen
1998.
ISBN 9002 20179 6, 48 blz., 7,50.
Zolang je nog van Suske en Wiske houdt
mag je niet klagen. Een illuster trio, de
Reynaertstichting, het gemeentebestuur
van Hulst en de Belgische Standaard
Uitgeverij, hielden eind september in het
gemeentehuis van Hulst het 257e Suske
en Wiske-album, De Rebelse Reinaert. ten
doop, informeel, zeer kleinsteeds en
hartverscheurend levensecht. Dit ge
beurde onder meer door een praatje van
Paul Geerts (1937), de voortzetter van
het werk van Willy Vandersteen (1913-
1990), waarin hij vertelde dat het idee
voor dit album enkele jaren geleden was
aangedragen door de Reynaertstichting.
De Rebelse Reinaert, gebaseerd op het
dierenepos Van Den Vos Reynaerde, speelt
in de Middeleeuwen in het Zeeuwse en
Belgische Oost- en West-Vlaanderen, in
het land van Waas. Dit album is geen
hoogtepunt in de serie, maar natuurlijk
een must door de (Zeeuws-)Vlaamse
context en door de altijd leuke en vlotte
tekeningen en tekst (waarin erg veel is
gestrooid met toespelingen op actuele
binnenlandse Belgische politiek).
Zeeuws Tijdschrift 39