Jan Toorop van Katwijk naar Domburg Tussenstation Wenen Toorop exposeerde in 1900 en 1901/1902 bij de Wiener Secession; bij de laat ste tentoonstelling waren in een aparte Toorop-zaal 23 werken van hem te zien. Zijn werk was een openbaring voor de Secessionisten en in het bijzon der voor Gustav Klimt. Op de grote Beethovententoonstelling in 1902 was Klimt vertegenwoordigd met zijn 26 meter lange, over drie muren verdeelde Beethovenfries. Vele van zijn motieven, de symboliek van de lijnen en de alle gorische betekenis waren aan Toorop ontleend. Francisca van Vloten Tussen 1903 en 1922 bracht de kunstenaar Jan Toorop (1858-1928) bijna jaarlijks enige tijd in de Zeeuwse bad plaats Domburg door. Hij was er vermoedelijk in 1896 voor het eerst. In 1898 logeerde hij in het Badhotel en het jaar erop bij de familie Drabbe in de Weststraat, maar het zou tot 1903 duren voor zijn wens een pied-a-terre in Domburg te hebben in vervulling ging. Zijn vaste ver blijfplaats werd een huis aan de Markt, tegenover de N.H. kerk, dat nu deel uitmaakt van brasserie-restaurant In den Walcherschen Dolphijn.1 De zeer veelzijdige en ruimhartige Toorop stond rond 1900 op het toppunt van zijn roem. Hij nam aan ten toonstellingen in heel West-Europa deel. Waar hij zich ook bevond, steeds was hij door (kunst)vrienden om ringd. Zijn betekenis voor Domburg was groot. Niet alleen kwamen - naast vele vrienden uit de literaire en de muziek- en theaterwereld - collega's als Otto van Rees, Piet Mondriaan en Lodewijk Schelfhout in zijn kielzog naar de badplaats, ook was hij de belangrijkste initiatief nemer tot de Domburgsche Tentoonstellingen die van 1911 t/m 1921 (met uitzondering van 1918) hebben plaats gehad in het bekende withouten gebouwtje vlak bij zee en die vooral dankzij hem op een interessante lijst van deelnemers konden bogen.2 Walcheren en zijn inwoners zijn in vele gloedvolle, van licht zinderende - naturalis tische, impressionistische, neo-impressionistische, expressionistische dan wel abstraherende - schilderijen uit deze periode vereeuwigd. De karakteristieke Zeeuwse koppen en de bijzondere Zeeuwse dracht werden boven dien regelmatig in tekeningen, etsen, droge naalden en houtsneden vastgelegd. Toorop zelf maakte onder meer de bekende, fijntjes gepointilleerde olieverf In de duinen (1903), het krachti gere maar even poëtisch uitgewerkte Duinen en zee bij Zoutelande (1907) en het in brede penseelstreken opge zette, mozaïekachtige Kanaal bij Middelburg (1909). Na 1908 begon zijn rol als vernieuwer in de (Nederlandse) kunst te verbleken, maar inspirator en middelpunt van een grote kring zou hij blijven. In Domburg ontstonden vele studies, schetsen en tekeningen van zijn hand die niet zelden hun weg von den naar vrienden of naar de inwoners van Domburg zelf, als geschenk of als betaling in natura voor een stuk kaas, brood, enz. Enkele daarvan zijn terug te vinden in de publicatie Jan Toorop in zijn tijd, samengesteld door William Rothuizen, tot stand gekomen in samenwerking met Studio 2000 Art Gallery te Amsterdam en in juni 1998 gepresenteerd tijdens de opening van de tentoon stelling Jan Toorop en tijdgenoten in Galerie Het Noorder licht te Domburg. Op deze mooi verzorgde expositie waren zo'n vijftig werken van Toorop te zien, vooral tekeningen, naast werken van Maurice en Sarika Góth f. 12 Zeeuws Tijdschrift 1/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 14