Jan Toorop, Appelplakster Jonge Boerin appels aan het plakken, olieverf op doek, ca 1905. Uit: Kunst als Passie, Jubileumuitgave Kunsthandel Albricht, Arnhem/Velp 1998, p. 107. Johanna Louwerse, ca 1905. Foto Cornelis Henning, Middelburg/Vlissingen. centrum van Europa, gevestigd. Hij schreef zich in aan de Koninklijke Academie van Schoone Kunsten in de Belgische hoofdstad en raakte al gauw nauw betrokken bij Les XX, een groep van twintig vooruitstrevende kun stenaars, die jaarlijks exposeerde. Aanvankelijk nog im pressionistisch schilderend, ging hij in navolging van James Ensor het paletmes gebruiken en begon hij te experimenteren met een lichter en gewaagder kleur gebruik. In 1885 bracht hij enige tijd in Engeland door;11 hij bezocht er onder meer Whistier, met wie hij een voor keur voor een speciaal soort wit en fijntjes opgezette por tretten gemeen had. Zijn huwelijk in 1886 met de Iers- Engelse Annie J. Hall, die hij in Brussel had leren kennen, bracht hem weer naar Nederland. Het echtpaar woonde korte tijd in Den Haag en vervolgens in Amerongen. Een verwaarloosde geslachtsziekte velde Toorop in het voor jaar van 1887, hij zou herstellen maar de gevolgen van de ziekte zijn leven lang meedragen. In hetzelfde jaar stierf het eerste kind van de Toorops, een dochtertje, kort na haar geboorte. De Toorops keerden terug naar Brussel (Ixelles) en woonden enige tijd in Engeland, voor zij zich in 1890 in Katwijk vestigden. Naast zijn eigen werk was Toorop zich ook gaan rich ten op het samenstellen van exposities. Een tentoonstel ling van Les XX in 1889 - die de kritiek overigens nog niet mee kreeg - in Amsterdam, vormde het begin van een hele reeks. Onder zijn collega's begon Toorop naam te maken als leider van de vernieuwing in de Nederlandse kunst. Hij was het die Seurats pointillisme naar Nederland had gebracht. Naast de verfijnde ontleding van kleur, kon men in de vroege jaren bovendien al een zweem van symbolisme in zijn werk onderkennen. Toorop was door zijn ziekte, het verlies van zijn dochtertje en de mede daardoor ontstane scheuren in zijn huwelijk, vermoedelijk des te ontvankelijker voor de somberheid, de noodlots gedachte die in het symbolisme school. In 1889 hadden de Toorops al enige tijd in Katwijk doorgebracht. Ze verbleven er tijdens Toorops eerste Katwijkse periode (1890-1892) in een pension, tijdens de tweede (1899-1904) in een voor hen door Berlage gebouwd huis.12 In 1891 werd hun dochtertje Charley in het vissersdorp geboren. Tn Katwijk', schreef de kunste naar en criticus Philip Zilcken, Toorop citerend, in 1898, 'begon niet alleen zijn zoeken naar de expressie van de kleur, hoe door middel van contrasteerende kleuren ver schillende stemmingen uit te drukken, zóó als hij in de Jonge generatie trachtte te doen, maar ook begon hij te zoeken om door verschillende bewegingen van lijnen alléén, emotie uit te drukken, voelingen en stemmingen te verkrijgen, om bijvoorbeeld door stille, rustige, kalme lijnen, den indruk van een stille, kalme avond wêer te geven, zooals in Schemeravond - of anders door gejaagde en gillende lijnen, de essence van wind, regen en zon te geven, of ook, door middel van droeve en lachende bewegingen van lijnen, die figuren in dezelfde expressie te dragen, waardoor de emotie sterker nog wordt uitge drukt. Dan gebruikt hij die lijnen als decoratieve aan vullingen in een werk om het meer tot zijn harmonisch geheel te doen komen, zonder dat de zang der lijnen de expressie en stemming der figuren breekt, zooals b.v. in zijn meest bekende Drie Bruiden en vooral ook in de Zong der Tijden [...]'.13 15 Zeeuws Tijdschrift 1/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 17