jan Toorop, Die Traumerin/ La Rêveuse, tekening met zwart en gekleurd krijt, met wit gehoogd, 1897. Collectie Graphische Sammlung Albertina, Wenen. voorstelling refereert; waarschijnlijk werd Toorop, zoals vaak, door een literair werk geïnspireerd. Marian Bisanz wijst onder meer op de verwantschap met de grote Sphinx, die in de periode 1892-1897 tot stand kwam. Toorop gaf Die Traumerin de in blauw aangebrachte opdracht 'Aan Nan 1897' mee. Dat hoeft bij Toorop niet altijd te bete kenen dat de tekening ook werkelijk in dat jaar werd gemaakt, maar in dit geval lijkt het wel te kloppen. 'Nan' staat voor Wijnanda Dekker, aan wie Toorop in 1896 een portret opdroeg met de datering onder zijn signatuur (en niet achter de opdracht, zoals bij Die Traumerin) geplaatst. Marian Bisanz vestigt de aandacht op de in hoge mate naturalistische behandeling van de armen die al verwij zen naar Toorops volgende heroïsche en monumentale (figuren)stijl.23 Die Traumerin had een prominente plaats toebedeeld gekregen in de internationale hoek en betekende voor mij het slotaccoord van een prachtig verzorgde, indruk wekkende tentoonstelling. De schitterende, mooi geïllu streerde en zeer gedetailleerde publicatie is nu al een onmisbaar naslagwerk. Bij een volgende druk wordt er hopelijk nog een personenregister aan toegevoegd. 1903 Toorops succes in Wenen was overweldigend geweest. Op 19 november 1901 had hij Mies Drabbe geschreven: 'Mijn tentoonstelling in de Secession te Weenen wordt vandaag geopend en zal ik er misschien ook heen moeten, om te zien wat daar voor kunstbeweging is, want men maakt Secession nogal veel drukte. Er schijnt daar een jonge troep kunstenaars te zijn die van zich sterk laten spreken.'24 Een Weense kunstvriend, die hem in Katwijk bezocht, berichtte Hevesi: 'Er sehnt sich schon nach Wien und Klimt und er wird kommen.'2^ Deze vriend moet wel de Weense chemicus, fotograaf en mecenas Friedrich Victor Spitzer zijn geweest, die in februari 1902 aan Toorop 'die versprochenen Reproductionen nach dem lebensgrossen Gummi-druclt', een bijzondere door hem gemaakte foto van Toorop, samen met repro ducties van enkele van zijn Hollandse motieven stuurde. In de begeleidende brief schreef hij: 'Ihre hiesigen Collegen bedauern es sehr, dass Sie Ihre Absicht nach Wien zu kommen, nicht ausgeführt haben und hoffen, Sie doch einmal hier begrüssen zu lcönnen.' 26 Toorop heeft dus rond de 12de Secession niet de tijd genomen 19 Zeeuws Tijdschrift 1/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 21