'Houten 'dozen' voor expositie, los van plafond en vloer. Plattegrond entree niveau stormen hebben het gebouwtje daarna onherstelbaar verwoest. Vele jaren later werd tussen de huizen, achter de winkelstraat van Domburg, in 1994 het tentoonstellings gebouw gereconstrueerd en doet als het Marie Tak van Poortvliet Museum dienst als expositieruimte. Hoe aar dig ook, het is een weinig indrukwekkend eerbetoon aan Domburgs cultureel verleden. Verder moeten we het doen met een route die voert langs de huizen waar de Domburgse kunstenaars hebben gewoond en gewerkt, de gebouwen waar zij elkaar ontmoetten, de plekjes die de kunstenaars hebben geïnspireerd en die de ontwikke lingen laat zien die kunstenaars in de badplaats hebben doorgemaakt in wisselwerking met de omgeving. Het zou voor Domburg, voor Zeeland en voor de Domburgse kunstenaars goed zijn een eigentijds muse um te hebben. Zo'n museumontwerp op een mooie plek - zonder financiële of andere beperkingen - wie zou daar niet zijn studie bouwkunde aan de Technische Universi teit Delft mee willen afsluiten? verleden. Zij of hij gaat door de ogen van de schilders, vervolgens met eigen ogen naar het landschap kijken. De omgeving en de kunst versmelten tot één ervaring. Welke aspecten van het landschap worden nu bepalend voor het museumontwerp? Wandelend over de duinen zien we aan de ene kant een vlak, weids landschap, de huizen met de rode daken van Domburg. Iedere weersgesteldheid wijzigt de kleur en de sfeer van het land. Aan de andere kant zien we de uitgestrekte, immer veranderende zee. Wat opvalt, zo gaande over de duinen naar de Hoge Hil, is de functie van het duin, het vormt een kustlijn, een soort ruggengraat tussen het land en de zee. Het duin verbindt, met overgangen, het is een scheiding en een verbinding tussen permanente bewoning en tijdelijke strandpaviljoens en strandhokjes. Die 'ruggengraat' heeft een wandelpad, evenwijdig aan de kust. Dan is er nog de grote tegenstel ling tussen de grillige vormen van de natuur en het rechthoekige, de orthogonaliteit, van wat door de mens is toegevoegd. De structuur van de wegen, de bebouwing aan de landzijde en de strekdammen in de zee. Het landschap Het museum zou moeten komen bij de Hoge Hil, het hoogste duin. Vanaf dit punt zijn vele duin- en zeege zichten geschilderd. Het museum toont de schilderijen in de omgeving waar ze gemaakt zijn. In zekere zin moet de omgeving dan ook onderdeel uitmaken van de expositie. Een nieuw museum dat als element van een wandeling langs de kust of door de duinen functioneert en de be zoeker bewust maakt van het landschap én het culturele Een belevenis In het museumontwerp zijn thema's terug te vinden,die ontleend zijn aan het landschap. Ook wil het ontwerp de tegenstelling horizontaal-verticaal - een terugkerend thema bij Mondriaan - belichamen. Maar ook de functie van het duin als scheiding en verbinding, als 'ruggen graat' is zichtbaar in het ontwerp. Een groot, centraal deel ligt parallel aan het duin verzonken. Haaks hierop gaat een 'pier', richting zee, als een strekdam. 26 Zeeuws Tijdschrift 1/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 28