Blaf: Paskal jakobsen (zanger/gitarist/ componist), Peter Slager (bassist/zan ger/tekstschrijver/componist), Bas Kennis (toetsenist/zanger/compo nist) en Chris Götte (drummer). Foto Lex de Meester Het is nog maar weinig artiesten overkomen, nauwelijks de derde cd uitgebracht of er verschijnt ook al een heus boek over je, rijkelijk geïllustreerd en ingeleid door de vader des vaderlands onder de dj's, Frits Spits. Dan kan het toch bijna niet anders, of er moet iets heel bijzonders aan de hand zijn? Het meest bijzondere aan Blof is vermoedelijk het feit dat de groep er op het goede moment, met het juiste product was. Een groot deel van de enorme aandacht en het onomstreden commerciële succes is toe te schrijven aan de uiterst professionele promotie en marketing die zo eigen is aan deze tijd, maar waaraan het in de popmu ziek voorheen vaak ontbrak (zeker in Zeeland). Niet toevallig deelt de Zeeuwse groep in de ware hype in de 'betere' Nederlandstalige muziek, die met Marco Borsato, Volumia, Acda De Munnik (om er maar een paar te noemen) hoogtij viert op het einde van deze eeuw. Pop in de moederstaai is weer in, en het verkoopt bijzon der goed. Deze hype gaat evenwel voorbij aan een traditie van popmuziek in de eigen taal (Nederpop) die al sinds de jaren zestig bestaat. Om nog maar te zwijgen van de traditie in cabaret (of die in de Nederlandse variant van het Franse chanson) in het Nederlands taalgebied die nog veel verder terug gaat in de tijd. Geschiedvervalsing De media, en vooral de tegenwoordige (pop)journalistielc, zijn in grote mate verantwoordelijk voor deze vorm van geschiedvervalsing. Een nieuwe groep of artiest wordt nog maar zelden in het juiste (historisch) perspectief geplaatst. Maar al te snel wordt iets 'nieuw', 'eigenzinnig' en 'bijzonder' genoemd. Het lijkt wel een algemene Nederlandse kwaal, die zich ook op andere terreinen manifesteert. Dat het ook anders kan, bewijst Vlaanderen. Daar is men zich veel bewuster van de Nederlandstalige muziek- en liedtraditie en heeft men er altijd al meer oog en waardering voor gehad. Nieuwkomers in dit genre worden daar dan ook meer inhoudelijk beoordeeld, op hun waarde geschat en bij bewezen kwaliteiten ook blijvend artistiek beoordeeld en derhalve gestimuleerd. Niet voor niets zochten zangers/liedjesschrijvers als Hans de Booij en Stef Bos in de jaren zeventig/tachtig daar hun heil om pas later weer in eigen land 'ontdekt' te worden. En niet voor niets is de Vlaamse bijdrage aan deze traditie van bijzonder hoog niveau. Clouseau, Noordkaap, De Mens en natuurlijk Raymond van 't Groenewoud. Het zijn maar een paar namen uit een grote reeks en dan hebben we het nog niet gehad over liedjeszangers als Willem Vermandere, Jan de Wilde en Johan Verminnen. Rockgroep of popgroep? Als het over Blof gaat beperken we ons toch maar tot de Nederlandstalige popmuziek, want dat etiket past de groep nog het beste. Geheel ten onrechte wordt regelmatig van rockgroep gesproken (ook in het onlangs verschenen boek over de groep). Blof maakt beslist geen rockmuziek en de bandleden Paskal Jakobsen, Peter Slager, Bas Kennis en Chris Götte zijn absoluut geen rockers. Nederland kent nauwelijks rockgroepen en Nederlandstalige rock groepen zijn er nog minder, of je zou Normaal uit de Achterhoek zo moeten noemen. Veel nummers van Blof, 8 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 10