zoals de hitsingle Liefs uit Londen en Het is laat op de
nieuwste cd, zijn trouwens ook niet zonder meer onder
pop in te delen, maar leunen eerder tegen cabaret of
luisterliedjes aan.
Blof staat dus in de rijke traditie van Nederlandstalige
popmuziek en moet dus als zodanig worden beoordeeld.
En dat valt niet mee, want de concurrentie is groot. Er
is al zo véél en veel goeds gemaakt. Door Toontje Lager,
de Frank Boeijen Groep, Het Goede Doel en de Scene
bijvoorbeeld. Door De Dijk en natuurlijk door Doe Maar,
en recenter door Van Dik Hout. En wat te denken van
het bijzondere werk (ook recent) van iemand als Bram
Vermeulen (die overigens inmiddels ook de wijk heeft
genomen naar Vlaanderen). Welke plaats neemt Blof in
zo'n tamelijk willekeurig gekozen rijtje in, als we straks
terugkijken op de Nederlandstalige popmuziek in de
twintigste eeuw?
Poëzie op muziek...
Boven heet de onlangs verschenen derde cd van Blof, naar
het titelnummer dat speciaal werd gecomponeerd voor
de herdenking van de Vrede van Münster en dat, tamelijk
vrijgebaseerd is op de Zeeuwse wapenspreuk Luctor et
Emergo. Maar liefst zestien nummers staan erop, nogal
uiteenlopend van sfeer. De nieuwe cd is weliswaar beter
dan zijn voorgangers Naakt onder de hemel en Helder),
maar te wisselvallig van kwaliteit om grote indruk te
maken. Dat zit hem vooral in de combinatie van tekst en
muziek die vaak niet goed uitpakt en soms ook in de
muziek zélf die lang niet altijd goed is en in ieder geval
niet bijzonder genoeg is. Peter Slager schrijft poëtische
teksten, die vaak knap in elkaar zitten, maar nogal ambi
valent zijn en iets te vaak gekunsteld dichterlijk:
'Er is een groot tekort aan bedden
Omdat een vrouw probeert te redden
Wat een man al lang verdronken had
Omdat-ie in het donker zat
Een man die valt laat zich niet vangen
Als hij niet doodgaat van verlangen
Naar een vrouw die hij niet eerder zag
Alleen omdat ze onder lag'
Blof wil poëzie op muziek maken, zo lijkt het wel.
Een prachtig streven, maar wel erg moeilijk! Er is immers
een groot verschil tussen dat en een goede popsong. Die
hoeft bijvoorbeeld helemaal niet per se te rijmen, maar
moet vooral lekker klinken. De inhoud moet wel direct
overkomen en aanspreken en kan in het beste geval poë
tisch klinken, wat nog iets anders is dan poëzie. Gedichten
worden geschreven, zijn bedoeld om te lezen of te worden
voorgedragen. Dat is dus van een andere orde dan lied
teksten met poëtische zinnen, die moeten worden gezon
gen. Het charisma van Blof-zanger Paskal Jakobsen op de
bühne is door pers en publiek geprezen, maar zijn soms
matige vermogen tot het zingen (en vertolken) van poëti
sche popteksten wordt zelden genoemd. Dat is jammer
en onterecht, want met alle aandacht voor en ophef over
hem en zijn groep zou je verwachten dat de artistieke
prestaties van de groep nu ook eens serieus gewogen zul
len worden.
9 Zeeuws Tijdschrift 2/99