zoals de hitsingle Liefs uit Londen en Het is laat op de nieuwste cd, zijn trouwens ook niet zonder meer onder pop in te delen, maar leunen eerder tegen cabaret of luisterliedjes aan. Blof staat dus in de rijke traditie van Nederlandstalige popmuziek en moet dus als zodanig worden beoordeeld. En dat valt niet mee, want de concurrentie is groot. Er is al zo véél en veel goeds gemaakt. Door Toontje Lager, de Frank Boeijen Groep, Het Goede Doel en de Scene bijvoorbeeld. Door De Dijk en natuurlijk door Doe Maar, en recenter door Van Dik Hout. En wat te denken van het bijzondere werk (ook recent) van iemand als Bram Vermeulen (die overigens inmiddels ook de wijk heeft genomen naar Vlaanderen). Welke plaats neemt Blof in zo'n tamelijk willekeurig gekozen rijtje in, als we straks terugkijken op de Nederlandstalige popmuziek in de twintigste eeuw? Poëzie op muziek... Boven heet de onlangs verschenen derde cd van Blof, naar het titelnummer dat speciaal werd gecomponeerd voor de herdenking van de Vrede van Münster en dat, tamelijk vrijgebaseerd is op de Zeeuwse wapenspreuk Luctor et Emergo. Maar liefst zestien nummers staan erop, nogal uiteenlopend van sfeer. De nieuwe cd is weliswaar beter dan zijn voorgangers Naakt onder de hemel en Helder), maar te wisselvallig van kwaliteit om grote indruk te maken. Dat zit hem vooral in de combinatie van tekst en muziek die vaak niet goed uitpakt en soms ook in de muziek zélf die lang niet altijd goed is en in ieder geval niet bijzonder genoeg is. Peter Slager schrijft poëtische teksten, die vaak knap in elkaar zitten, maar nogal ambi valent zijn en iets te vaak gekunsteld dichterlijk: 'Er is een groot tekort aan bedden Omdat een vrouw probeert te redden Wat een man al lang verdronken had Omdat-ie in het donker zat Een man die valt laat zich niet vangen Als hij niet doodgaat van verlangen Naar een vrouw die hij niet eerder zag Alleen omdat ze onder lag' Blof wil poëzie op muziek maken, zo lijkt het wel. Een prachtig streven, maar wel erg moeilijk! Er is immers een groot verschil tussen dat en een goede popsong. Die hoeft bijvoorbeeld helemaal niet per se te rijmen, maar moet vooral lekker klinken. De inhoud moet wel direct overkomen en aanspreken en kan in het beste geval poë tisch klinken, wat nog iets anders is dan poëzie. Gedichten worden geschreven, zijn bedoeld om te lezen of te worden voorgedragen. Dat is dus van een andere orde dan lied teksten met poëtische zinnen, die moeten worden gezon gen. Het charisma van Blof-zanger Paskal Jakobsen op de bühne is door pers en publiek geprezen, maar zijn soms matige vermogen tot het zingen (en vertolken) van poëti sche popteksten wordt zelden genoemd. Dat is jammer en onterecht, want met alle aandacht voor en ophef over hem en zijn groep zou je verwachten dat de artistieke prestaties van de groep nu ook eens serieus gewogen zul len worden. 9 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 11