Wim van Gelder windt er in het boek bepaald geen
doekjes om. '...Blof past uitstekend in de kruistocht die
ik sinds jaar en dag voer tegen de verkeerde beeldvorming
van Zeeland. Wij zijn geen provincie die alleen maar
agrarisch en traditionalistisch is. Een goede moderne
popband voor jongeren is ook een deel van Zeeland
En even later zegt de commissaris ook nog: 'Van belang
is dat ze juist niet typisch Zeeuws zijn. Dat versterkt in
het hele land de indruk dat Zeeland geen achtergebleven
gebied is. Wij spelen op nationaal vlak ons popdeuntje
mee
Kwaliteitsoordelen
Vier nette jongens die brave muziek spelen waaraan nie
mand zich een buil kan vallen. Daarmee wil Zeeland
zich wel profileren. Want we zijn beslist niet anders dan
anders hoor! En daarmee is onmiddellijk het grote ver
schil aangegeven tussen de betekenis van Blof en de
drie andere groepen uit de regio waarmee ze, onterecht,
worden vergeleken. De gouverneur van Limburg heeft
zich nog nooit uitgelaten over de waarde of artistieke
kwaliteit van Rowwen Hèze. Waarom zou hij en wat
geeft de groep daarom? En de cd van Skik wordt bij mijn
weten niet als relatiegeschenk van de provincie Drenthe
uitgedeeld, vrijwel zeker tot groot genoegen van de muzi
kanten en hun fans.
Typisch Zeeuws is overigens wel de manier waarop
een aantal mensen in het boek claimt de Zeeuwse groep
te hebben ontdekt of in ieder geval te hebben gestimu
leerd tot het grote succes van nu. Dat gebeurt weliswaar
altijd en overal bij zo'n hype, maar de manier waarop is
hier wel erg klein en provinciaal, zou je haast zeggen. In
het boek passeren zogenaamde specialisten uit de regio
de revue om hun zegje te doen over het fenomeen Blof:
de voormalig consulent popmuziek in Zeeland, de coör
dinator van de Culturele Raad Vlissingen en een presen
tator van de regionale omroep. Zelfs commissaris Van
Gelder mag een uitspraak doen over de kwaliteit van de
groep. 'Die is dik in orde', zegt hij. Dat Blof muziek
maakt waaraan weinig mensen zich een buil kunnen val
len beschouwt Van Gelder juist als hun grote kracht en
iets wat typerend is voor de jaren negentig. 'De tijd van
generatieconflicten is voorbij. We leven niet meer in de
jaren zestig of zeventig.'
Een must voor fans
Het boek Rijden door de nacht werd tegelijkertijd uitge
bracht met de nieuwe cd, maar is volgens de uitgever (De
Drukkery in Middelburg) onafhankelijk tot stand geko
men. Dat wil zeggen dat de platenmaatschappij en de
bandleden er geen kleuring aan hebben kunnen geven.
Of dat echt helemaal waar is, weet ik niet. Vast staat wel
dat Blof inspraak heeft gehad. Het boek is in elk geval
aangenaam geschreven, goed vormgegeven en mooi geïl
lustreerd met foto's van Lex de Meester.
De elf hoofdstukken hebben titels meegekregen van
nummers van Blof. Daardoor kan het, net als een cd, van
begin tot eind worden gelezen, maar ook in willekeurige
volgorde. Schrijver en fotograaf trokken twee maanden
lang mee met de groep om zo in woord en beeld te kun
nen berichten vanuit de coulissen, de kleedkamers, de
bus en de studio. Hoewel het boek een absolute must is
voor de fans, zoals dat tegenwoordig heet, gaat het wel
verder dan dat.
In ieder geval heeft het die pretentie. Zo wordt uitge
breid en objectief in gegaan op de geschiedenis van de
groep en de breuk die ontstond tussen de drummer en
drijvende kracht Henk Tjoonk en de andere drie leden.
De schrijver is tenminste ook niet in de val getrapt van al
te opzichtige aanbidding, hoewel duidelijk doorklinkt dat
hij Blof wel ziet zitten en de muzikanten al langer en
goed kent.
Overeenkomst met Nijhoff?
Uitermate gewaagd is evenwel zijn analyse van de song
teksten. Door zijn uitgebreide kennis van achtergrond en
bedoeling van de muzikanten geeft hij duiding aan liedjes
die voor gewone luisteraars beslist verborgen blijft. Na zo'n
uitleg ben ik regelmatig tot de verzuchting gekomen:
Oh, gaat het liedje daar over! En dat is niet bepaald een
aanbeveling voor een goede popsong. Discutabel vind ik
de vergelijking van de teksten van Peter Slager met het
werk van Martinus Nijhoff en Jan Jacob Slauerhoff.
Rozendaal suggereert overeenkomsten in zowel stijl als
thematiek en dat gaat wel erg ver. GeluJckig relativeert
een lid van Blof, in één van de vier aardige interviews
met de bandleden, dit elders in het boek zelf. Toetsenist
Bas Kennis: Wij zijn gewoon jongens van hiernaast
die toevallig wat leuke muziek maken. In onze show gaat
het vooral om de muziek
CD Blaf Boven 1999
EMI Music Holland BV
724352001125
Boek Rijden door de nacht. Onderweg met Bief van Ernst Jan
Rozendaal en Lex de Meester (foto's), met een voorwoord van
Frits Spits, De Drukkery, Middelburg. ISBN 90 70 174 456
12 Zeeuws Tijdschrift 2/99