Wim van Gelder windt er in het boek bepaald geen doekjes om. '...Blof past uitstekend in de kruistocht die ik sinds jaar en dag voer tegen de verkeerde beeldvorming van Zeeland. Wij zijn geen provincie die alleen maar agrarisch en traditionalistisch is. Een goede moderne popband voor jongeren is ook een deel van Zeeland En even later zegt de commissaris ook nog: 'Van belang is dat ze juist niet typisch Zeeuws zijn. Dat versterkt in het hele land de indruk dat Zeeland geen achtergebleven gebied is. Wij spelen op nationaal vlak ons popdeuntje mee Kwaliteitsoordelen Vier nette jongens die brave muziek spelen waaraan nie mand zich een buil kan vallen. Daarmee wil Zeeland zich wel profileren. Want we zijn beslist niet anders dan anders hoor! En daarmee is onmiddellijk het grote ver schil aangegeven tussen de betekenis van Blof en de drie andere groepen uit de regio waarmee ze, onterecht, worden vergeleken. De gouverneur van Limburg heeft zich nog nooit uitgelaten over de waarde of artistieke kwaliteit van Rowwen Hèze. Waarom zou hij en wat geeft de groep daarom? En de cd van Skik wordt bij mijn weten niet als relatiegeschenk van de provincie Drenthe uitgedeeld, vrijwel zeker tot groot genoegen van de muzi kanten en hun fans. Typisch Zeeuws is overigens wel de manier waarop een aantal mensen in het boek claimt de Zeeuwse groep te hebben ontdekt of in ieder geval te hebben gestimu leerd tot het grote succes van nu. Dat gebeurt weliswaar altijd en overal bij zo'n hype, maar de manier waarop is hier wel erg klein en provinciaal, zou je haast zeggen. In het boek passeren zogenaamde specialisten uit de regio de revue om hun zegje te doen over het fenomeen Blof: de voormalig consulent popmuziek in Zeeland, de coör dinator van de Culturele Raad Vlissingen en een presen tator van de regionale omroep. Zelfs commissaris Van Gelder mag een uitspraak doen over de kwaliteit van de groep. 'Die is dik in orde', zegt hij. Dat Blof muziek maakt waaraan weinig mensen zich een buil kunnen val len beschouwt Van Gelder juist als hun grote kracht en iets wat typerend is voor de jaren negentig. 'De tijd van generatieconflicten is voorbij. We leven niet meer in de jaren zestig of zeventig.' Een must voor fans Het boek Rijden door de nacht werd tegelijkertijd uitge bracht met de nieuwe cd, maar is volgens de uitgever (De Drukkery in Middelburg) onafhankelijk tot stand geko men. Dat wil zeggen dat de platenmaatschappij en de bandleden er geen kleuring aan hebben kunnen geven. Of dat echt helemaal waar is, weet ik niet. Vast staat wel dat Blof inspraak heeft gehad. Het boek is in elk geval aangenaam geschreven, goed vormgegeven en mooi geïl lustreerd met foto's van Lex de Meester. De elf hoofdstukken hebben titels meegekregen van nummers van Blof. Daardoor kan het, net als een cd, van begin tot eind worden gelezen, maar ook in willekeurige volgorde. Schrijver en fotograaf trokken twee maanden lang mee met de groep om zo in woord en beeld te kun nen berichten vanuit de coulissen, de kleedkamers, de bus en de studio. Hoewel het boek een absolute must is voor de fans, zoals dat tegenwoordig heet, gaat het wel verder dan dat. In ieder geval heeft het die pretentie. Zo wordt uitge breid en objectief in gegaan op de geschiedenis van de groep en de breuk die ontstond tussen de drummer en drijvende kracht Henk Tjoonk en de andere drie leden. De schrijver is tenminste ook niet in de val getrapt van al te opzichtige aanbidding, hoewel duidelijk doorklinkt dat hij Blof wel ziet zitten en de muzikanten al langer en goed kent. Overeenkomst met Nijhoff? Uitermate gewaagd is evenwel zijn analyse van de song teksten. Door zijn uitgebreide kennis van achtergrond en bedoeling van de muzikanten geeft hij duiding aan liedjes die voor gewone luisteraars beslist verborgen blijft. Na zo'n uitleg ben ik regelmatig tot de verzuchting gekomen: Oh, gaat het liedje daar over! En dat is niet bepaald een aanbeveling voor een goede popsong. Discutabel vind ik de vergelijking van de teksten van Peter Slager met het werk van Martinus Nijhoff en Jan Jacob Slauerhoff. Rozendaal suggereert overeenkomsten in zowel stijl als thematiek en dat gaat wel erg ver. GeluJckig relativeert een lid van Blof, in één van de vier aardige interviews met de bandleden, dit elders in het boek zelf. Toetsenist Bas Kennis: Wij zijn gewoon jongens van hiernaast die toevallig wat leuke muziek maken. In onze show gaat het vooral om de muziek CD Blaf Boven 1999 EMI Music Holland BV 724352001125 Boek Rijden door de nacht. Onderweg met Bief van Ernst Jan Rozendaal en Lex de Meester (foto's), met een voorwoord van Frits Spits, De Drukkery, Middelburg. ISBN 90 70 174 456 12 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 14