Radio Goes doet verslag Tijdelijk Museum Niet Gevestigde Hedendaagse Beeldende Kunst Henk Postma 'Een gebouw als de Prins van Oranje, en de plek waar op het staat, kan een natuurlijke rol spelen als vlieg wiel voor ontwikkelingen die voldoen aan sociale en culturele behoeften van buurt- stads- en streekge- meenschap.' Zo begon het briefje waarmee we - beel dend kunstenaar Gerard Marinus Verkerke en ik - in augustus van het afgelopen jaar het Goese gemeente bestuur verzochten om de leegstaande, wegens geluidsoverlast gesloten schouwburg een halfjaar lang te mogen gebruiken als pleisterplaats voor ons Tijdelijk Museum Niet Gevestigde Hedendaagse Beeldende Kunst. We wilden ermee laten zien dat ook op eenvoudige wijze, en zonder vele tonnen overheids geld, spraakmakende artistieke projecten op touw kunnen worden gezet, en dat het mogelijk is daarmee alle lagen van de bevolking te bereiken. Wonderbaarlijk snel, want nog geen drie weken later, was het gemeente bestuur akkoord. 36 Zeeuws Tijdschrift 2/99 Het tijdelijk museum, kortweg TMNGHBK -2/+2000 genoemd, is een artistiek concept. Verkerke, die het ontwikkelde, noemt het een 'nomadisch' verband dat culturele uitingen 'een plaats probeert te geven in de natuurlijke sociale omgeving'. Het tijdelijk museum, zo luidt een van de uitgangspunten, kent geen eindbestem ming. Het ziet kunst als vervoermiddel, als wiel, als vleugel..., en is dan ook niet aan een plaats gebonden. Het is 'altijd onderweg'. Een eerdere, kleinschaliger editie, gewaarmerkt met het jaartal -3/+2000, vond plaats in leegstaande winkel panden te Vlissingen. Het trok enkele honderden be zoekers. In de Goese Prins van Oranje kwamen bijna tweeduizend belangstellenden naar de tentoonstellingen, concerten en performances van het TMNGHBK. School klassen bezochten het tijdelijk museum in het kader van het vak cultuureducatie. Met als doel ruimte te scheppen waarbinnen mensen, los van belemmerende structuren, mogelijkheden heb ben om hun eigenheid op authentieke wijze vorm te geven, financiert het tijdelijk museum zichzelf. Daartoe werd in de Prins van Oranje een sociëteit in leven ge roepen, een artistielc-culinaire ambiance van de Goese ontwerpster Henny Oudshoorn, waarin medewerkers en sociëteitsleden tegen een geringe vergoeding dranken en spijzen konden nuttigen. De low-budget-financiering werd sluitend gemaakt door samenwerkingsprojecten met bedrijven, instellingen en burgers. Ze leverden bijdragen in de vorm van arbeid, materialen, geld en ideeën. Na de opbouw en openings fase, herfst 1998 tot Midwinter, beheerde Verkerke het tijdelijk museum als conservator. Sinds de beëindiging

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 38