Radio
Goes
doet
verslag
Tijdelijk Museum Niet Gevestigde Hedendaagse Beeldende Kunst
Henk Postma
'Een gebouw als de Prins van Oranje, en de plek waar
op het staat, kan een natuurlijke rol spelen als vlieg
wiel voor ontwikkelingen die voldoen aan sociale en
culturele behoeften van buurt- stads- en streekge-
meenschap.' Zo begon het briefje waarmee we - beel
dend kunstenaar Gerard Marinus Verkerke en ik - in
augustus van het afgelopen jaar het Goese gemeente
bestuur verzochten om de leegstaande, wegens
geluidsoverlast gesloten schouwburg een halfjaar
lang te mogen gebruiken als pleisterplaats voor ons
Tijdelijk Museum Niet Gevestigde Hedendaagse
Beeldende Kunst. We wilden ermee laten zien dat ook
op eenvoudige wijze, en zonder vele tonnen overheids
geld, spraakmakende artistieke projecten op touw
kunnen worden gezet, en dat het mogelijk is daarmee
alle lagen van de bevolking te bereiken. Wonderbaarlijk
snel, want nog geen drie weken later, was het gemeente
bestuur akkoord.
36 Zeeuws Tijdschrift 2/99
Het tijdelijk museum, kortweg TMNGHBK -2/+2000
genoemd, is een artistiek concept. Verkerke, die het
ontwikkelde, noemt het een 'nomadisch' verband dat
culturele uitingen 'een plaats probeert te geven in de
natuurlijke sociale omgeving'. Het tijdelijk museum, zo
luidt een van de uitgangspunten, kent geen eindbestem
ming. Het ziet kunst als vervoermiddel, als wiel, als
vleugel..., en is dan ook niet aan een plaats gebonden.
Het is 'altijd onderweg'.
Een eerdere, kleinschaliger editie, gewaarmerkt met
het jaartal -3/+2000, vond plaats in leegstaande winkel
panden te Vlissingen. Het trok enkele honderden be
zoekers. In de Goese Prins van Oranje kwamen bijna
tweeduizend belangstellenden naar de tentoonstellingen,
concerten en performances van het TMNGHBK. School
klassen bezochten het tijdelijk museum in het kader van
het vak cultuureducatie.
Met als doel ruimte te scheppen waarbinnen mensen,
los van belemmerende structuren, mogelijkheden heb
ben om hun eigenheid op authentieke wijze vorm te
geven, financiert het tijdelijk museum zichzelf. Daartoe
werd in de Prins van Oranje een sociëteit in leven ge
roepen, een artistielc-culinaire ambiance van de Goese
ontwerpster Henny Oudshoorn, waarin medewerkers en
sociëteitsleden tegen een geringe vergoeding dranken en
spijzen konden nuttigen.
De low-budget-financiering werd sluitend gemaakt
door samenwerkingsprojecten met bedrijven, instellingen
en burgers. Ze leverden bijdragen in de vorm van arbeid,
materialen, geld en ideeën. Na de opbouw en openings
fase, herfst 1998 tot Midwinter, beheerde Verkerke het
tijdelijk museum als conservator. Sinds de beëindiging