tuut. Vandaar ook het tijdelijk. Het gaat ons meer om het proces, dan om het doel. We noemen dat werken uit nomadisch perspectief. We zijn ook gewend low budget te werken, en toch te streven naar hoge kwaliteit. En het leek ons heel leuk om juist in dit gebouw, dat inmiddels door de gevestigde orde als afval wordt beschouwd, eens te laten zien dat je ook met heel weinig middelen, eigenlijk door te beginnen met niets behalve je eigen energie, beeldende kunst kan laten zien, en concerten kan organiseren waar je heel veel mensen uit alle lagen van de bevolking een plezier mee kan doen. Zonder dat je daarmee de samenleving op kosten jaagt, zoals tegenwoordig de gewoonte lijkt wanneer er iets cultureels moet worden gepresteerd. Wat je overal om je heen ziet, is dat er pas wat kan gebeuren wanneer je aan allerlei belangen tegemoet komt van degenen die de subsidies verdelen. En dan mag je daarna met over heidsgeld, onder de goedkeurende blik van bestuurders en ambtenaren, een blik dure artiesten open te trekken. Daar kun je dan vervolgens gewichtig over lopen doen. Wij doen daar dus niet aan mee. Wij werken met de mensen uit onze eigen omgeving, en met mensen die zich aandienen, of die nu van hier of van elders zijn. Eén van de uitgangspunten is dat we geen geforceerde ont wikkelingen willen. Het moet z'n natuurlijke loop hebben. En dan financiert dat zichzelf.' Vals licht en flatulentie Jullie hebben al een druk bezocht openingsprogramma achter de rug. Er was nogal wat te doen. Verkerke: 'Zaterdag is er geopend met Vals Licht, een muziekstuk van het driemanschap Hors Gabarit. Daarna een stukje theater: Flatulentie van Francien Meefout, een Amsterdamse met haar zoon. Daama zijn de Mamutones, een Zeeuwse straattheatergroep die hier een werkplaats heeft ingericht om een nieuwe act van de grond te krijgen, de stad in gegaan met een herdersritueel, ook om kond te doen van wat hier gaande is. 's Avonds was er een hekel dicht van Aya Waalwijk, een kunstenaar uit Amsterdam die het leven in Ruigoord te boek heeft gesteld, en die hier ook een beeld heeft. Dan was er nog Primrose, ons eigen folkensemble. En dan kwam er min of meer on aangekondigd nog een muziekgroep uit Letland binnen. Die heeft een rituele dans laten zien. Dan was er zondag ochtend een droomtijdconcert van de Zeeuwse groep Nada Naga. 's Middags hadden we muzikanten uit Tuva, het Tuva Ensemble, met muziek en keelzang uit het hart van Azië. Iedereen kan hier muziek komen maken. Postma: 'Iedereen is welkom. Maar het moet wel passen in ons verhaal. Daar past ook in dat buurt- of streekbewoners hier terecht kunnen om te vergaderen of wat tentoon te stellen. Zo heeft de theatergroep Kwark hier een nieuw stuk ingestudeerd. We verkopen ook wel eens nee, bijvoorbeeld aan muzikanten die plompverloren binnenkomen met het idee meteen te kunnen gaan spelen. Soms kan dat. We proberen zo open mogelijk naar de omgeving te zijn. Maar we letten er wel op dat activiteiten elkaar niet storen. Dat betekent dat in de programmering en planning wel wat vooruit gekeken wordt.' Het thema van de tentoonstelling is Verlichting. Postma: 'Ja, alles wat je onder dat woord kunt verstaan. Vergeestelijking. Maar ook: het verminderen van de druk die mensen verhinderd zichzelf te zijn. Of een feest dat de mens verheft boven de beslommeringen van alledag. De ondertitel luidt: Kunst als Prothese. Dus kunst als hulpmiddel. Verbeelden wat niet is, maar zou moeten zijn. Eén van de beelden die hier aan het ontstaan is, want er zijn hier ook beelden die groeien of die zelfs nog tot leven moeten komen, zoals de licht- en geluidssculptuur en... Er was Licht!, een samenwerkingsproject met de Delta Nutsbedrijven. Dat beeld is gisternacht ontkiemd, precies op Midwinter, toen de zon het verst van ons ver wijderd was, en dus het punt van de terugkeer bereikte. Delta Nutsbedrijven sponsort dat beeld, zodat we de energierekeningen, veruit onze grootste onkostenpost, 38 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 40