kunnen betalen. Ze waren geïnteresseerd in de sculptuur vanwege de symboliek: naarmate de zon, onze natuur lijke levensbron, het verst van ons vandaan is, is de mens het meest aangewezen op hulpmiddelen, prothesen dus - zoals een kerncentrale, of zoals onze licht- en geluids sculptuur - om kou en duisternis te overleven. Voor ons symboliseert de sculptuur ons uitgangspunt van de natuurlijke groei. Het komt er op neer dat de sculptuur in een aantal fases zal gaan groeien, aangestuurd door een geluidscompositie. Elke keer wanneer een nieuwe laag geluid aan de compositie wordt toegevoegd, komt er meer licht, totdat het beeld half maart, wanneer de lente begint, en deze editie van het tijdelijk museum voorbij is, het eindstadium bereikt. Gerard Marinus Verkerke, sculp tuur in wording, en... Er was Licht. Vrij podium We zijn nu in de ruimte waar de concerten worden gegeven. Verkerke: 'Ja, en die is goed geïsoleerd. Daar hebben we voor gezorgd tijdens de Dag van het Geluid in overleg met de buurt. Er was nog geen driehonderd gulden aan materiaal voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Dus zo zie je, ook dat is niet zo moeilijk als vaak gedacht wordt. Er lean hier nu veel zonder dat de buren er last van hebben, behalve een hard-rock band op volle kracht. Er zijn er nu eenmaal wat beperkingen.' Ja maar wat ik hier nu hoor, en dat viel Maarten ook al op in de studio, is lekkere muziek. Je zou er zo een stoeltje bij pakken om er lekker naar te zitten luisteren. Jullie zijn hier aan het repeteren? Hugo Dirkson: 'We zijn Misty, een jazzbandje met jonge mensen die het leuk vinden om met elkaar samen te spelen. We komen uit Goes, behalve de drummer. Die komt uit Kruiningen, en de trompettist komt uit 's-Heer Arendskerke. We zijn zo rond de 17,18 jaar. De trompettist is 13. We spelen nog maar net een maandje, en twee dagen met de trompettist. Die past precies in het puzzeltje. Ja, dat is ongelooflijk. We hebben hem eerst wat partijen opgestuurd, en daarna de eerste repetitie, dat ging gewoon.' Nou de luisteraars hebben het zelf ook kunnen horen. Ze spelen feilloos muziek. We blijven nog even bij de muziek, voordat we De Prins van Oranje verder gaan verkennen. Naast me staat Raymond Feyen. Jullie hebben hier gisteren met jullie band, Confusion, cd-opnames gemaakt. Hoe kwam dat tot stand? Feyen: Nou ik hoorde dus dat De Prins van Oranje gesloten was, en dat er nu een tijdelijk museum in was waar je gebruik van kon maken. Ik heb dus met Gerard en Henk gesproken of het mogelijk was hier een ruimte te gebruiken voor cd-opnames. Ik heb ook gevraagd of het dan open kon zijn voor het publiek. Nou dat kon, en dat is ons heel goed bevallen. We spelen uiteenlopende muziek. Je zou het wereldmuziek kunnen noemen, met toch wel een bepaalde richting: jazzfusion.' De cd is voor de verkoop. Feyen: 'Ja, en we vragen de kunstenaars die hier exposeren of we foto's kunnen maken van hun werk. Die zetten we dan op de hoes, zodat mensen ook een beetje kunnen proeven wat er in het tijdelijk museum aan de hand is geweest. Dat is dan voor de mensen die hier niet binnenkomen. Hoewel, ik zou tegen iedereen willen zeggen, kom naar De Prins, want dit is hier iets wat je niet vaak meemaakt in Goes.' Nee, dat klopt. Want ik ben nog maar een paar passen verwijderd van het kantoortje waar we begonnen met deze uitzending. Ik stap de eerste de beste zaal binnen en wordt al meteen bevangen door de gezelligheid en de ontspannen sfeer die hier heerst. Feyen: 'Ja, de sfeer die hier hangt... heel relaxed. De mensen zijn heel open, en ze zijn voor alles klaar. Het is vooral de sfeer. Je kan hier luisteren, kijken. Het zou jammer zijn wanneer dit ooit eindigt.' De ontvangstzaal Ik sta nu in de voormalige ontvangstzaal van De Prins naast de kunstenaar Gerard Riksen. Hij komt uit Amster dam. Gerard, wat zien we hier. 39 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 41