Riksen: 'Ik heb hier onder meer houten maskers staan, wassen beelden, en een paar kasten met beelden erin. Ik heb hier de entourage aangepakt. Het is een hoge akoestische ruimte. Mensen komen hier speciaal om te zingen, of mondharp te spelen. Het is een plechtige ruimte. Ik heb die oude sfeer proberen te behouden, er toch een andere invulling aan gegeven. Op de achtergrond hoor ik een mondharp. Dat klopt hè? Riksen: 'Nee op de achtergrond hoor je een volgend gedeelte van de expositie, Dat is de gang van Vincent van Limbergen, en die zit naast mij. Je hoort het geluid van zijn expositie. Dat klink door, en dat klinkt hier helemaal niet misplaatst. Ik ben dan ook heel blij met die toevallige samenloop van omstandigheden.' De mensen die hier bij je binnenkomen zien een grote tafel in de vorm van een kruis, in het midden ligt zand, er hangt een net, en het gaat naar boven. Daar zijn wortels van bomen. Wat stelt het voor?' Riksen: 'Het zijn de wortels van de bomen uit de tuin hier. De grote tribune van de schouwburg is door de ge meente verkocht. Om die de zaal uit te krijgen, moest de hele tuin gekapt worden, en de wortels daarvan heb ik gebruikt voor deze compositie. Zoals we hier bijna alle maal werken met materialen die doorgaans als afval worden gedumpt.' Waardoor laat jij je inspireren? Riksen: 'Dat kunnen heel veel dingen zijn, dingen uit de cultuur of natuur die verloren zijn gegaan, of dreigen te gaan. Het prettige is, dat iedereen iets anders in mijn beelden ziet. Want ik ben geen lid van een of andere traditie of sekte. Ik werk helemaal uit mezelf, en zie dat mensen daar heel verschillende ideeën uit halen.' Ik zie voor me een pop of een vogel, een soort valkenkop zou je zeggen. En dan hebben we hier een vitrine. Daar zit een vogelskeletje in. Er is ook een laatje. Riksen: 'Daar zit wat in. Ik zal het je laten zien.' Rechts ligt een poppetje. Er is ook een dekseltje wat beschilderd is met rood en goud, en ik zie... ik denk een onderdeel van een schedel. Riksen: 'Dat is een onderdeel van het menselijk lichaam, een stukje heiligbeen, en dat is ongeveer 500 jaar oud schat ik.' Dus jij combineert kunst ook met historie. Riksen: 'Dat zou je kunnen zeggen, historie interes seert me.' Doe je nog iets met de opmerkingen die mensen maken. Riksen: 'Natuurlijk doe ik er iets mee. Ik ben er vaak verrast over wat de mensensen denken, sommigen zeggen: dat is iets Tibetaans, anderen zien er weer iets in uit een andere cultuur.' Vincents trip Aldus Gerard Riksen, die hier een expositie houdt. Echt de moeite waard om te zien. Ik ga nu naar een blauwe deur waar met geel en zwart is opgeschreven 'Vincents trip'. Naast me staat Vincent van Limbergen uit Goes. Vincent, wat voor kunst maak jij? Van Limbergen: 'Van alles, meestal wel driedimensio nale objecten, ook wel schilderijen, maar dan ook drie dimensionaal, en toch allemaal tegen het bizarre aan. Maar dat wil niet meteen zeggen dat het allemaal eng en griezelig is.' Nee, want deze deur ging open en toen flitste er van alles, en toen dacht ik: ai, we gaan een spookhuis binnen. Van Limbergen: 'Ja, dat is misschien de eerste indruk. Maar als je dan verder door de gang loopt, dan verandert de sfeer.' Nou ga maar voor Vincent. Ik zal proberen te beschrijven wat we zien. Het is nu heel donker. Er wordt met strobo- light driftig geknipperd. De deur achter me gaat dicht. Nou, de tour kan beginnen. Ik loop in ieder geval op oude dakpannen, denk ik. Van Limbergen: 'Ja dat zijn het zeker, dat zijn kapot geslagen dakpakken. Het geeft een beetje desoriënterend gevoel hè.' Nou, niet alleen de steentjes geven een desoriënterend gevoel. Van Limbergen: 'Ik heb dus helemaal rondom in zwart-wit grillige patronen gemaakt. Ik ben een heel chaotisch mens, en ilc probeer hier een beetje beeld te geven van wat er in m'n fantasie rondgaat, hoe ik tot m'n inspiratie, m'n kunstwerken kom. Dat gaat echt door zo'n chaos heen, door zo'n trip zal ik maar zeggen. Kijk, hier heb je het bleeding heart, een orgaan in de muur. Daar komt lucht uit. Dat blaast in je gezicht, je hoort het hart ook kloppen.' 40 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 42