je alles zo natuurlijk mogelijk laat groeien, dan ontstaan dit soort vormen.' Het is me opgevallen dat er veel met, ik zal het maar natuurproducten noemen gewerkt wordt. Verlcerke: 'Ja, restanten vaak. Dat is ook zo gegaan met het ruimtelijk beeld van Peter Jansen uit Zierikzee. Die heeft hier een maand gewerkt. Vanuit een container met baksteenpuin heeft hij een ambiance neergezet in een gang die eigenlijk een bouwval was. Er is stromend water, er zijn keramieken bronnen. Hij heeft er ook een geluidscompositie voor gemaakt. Laten we er maar eens gaan kijken. Kijk wel uit dat je je hoofd niet stoot.' Ja, want dat zou wel een raar effect geven op de radio. Ik buk nu en loop weer een gangetje in. Mijn eerste indruk is dat ik me hier in een gewelf bevind onder een heel oud kasteel. Dag Peter, kun jij me vertellen wat ik hier zie. Jansen: 'Nou, je kijkt vanuit een kleine verblijfplaats die betimmerd is met oude verweerde planken door een schouwburgachtige poort. Je ziet waterbekkens. Daar hangen cirkels boven van gebroken glas. Die spiegelen in het water. Door ruïne-achtige bogen kijk je er heel ver in door, terwijl die cirkels in het water fel oplichten in de schemering. Maar ik vertel er liever niet te veel over. Ik wil dat de bezoekers er zelf iets in ervaren. Het is je eigen verbeelding die deze ruimte kleurt, en niet te vergeten ook de muziek die je hier hoort.' Het is me opgevallen dat de kunstenaars die ik hier spreek de mensen graag zelf laten vertellen wat er te zien is. Jansen: 'Ja dat is een reis in jezelf. En omdat ieder mens anders is, ervaart ieder mens iets anders bij zo'n kunstwerk. Wat ik probeer, is een sfeer te creëren waarin mensen rust vinden, waarin ze kunnen dromen, waar ze hun verbeelding op los kunnen laten, en iets persoonlijks kunnen ervaren. Maar ik wil ze niets opdringen.' Nou dat werkt wel. Ik zit hier nu een paar minuten, maar je zou hier zo een hele avond door kunnen brengen om lekker tot rust te komen. De aandacht verplaatst zich nu naar het podium. We staan hier op het podium voor het labyrint. Verkerke: 'En dan zie je daar schuin achter, in de hoek, een donker hol. Daarin bevindt zich de licht- en beeldcompositie van Jaap van der Schraaf, ook uit Goes. Hij noemt het een broedplaats voor sacrale manifestatie. Maar daar is Jaap. vraag het hem zelf maar.' Peter Jansen Stella Maris.. Hoe kom je tot zoiets. Van der Schraaf: 'Er gebeuren in Goes veel goede dingen: de Veste Verlicht, Fly AKF, het Tijdelijk Museum. Ik heb me afgevraagd: zouden we daar geen nieuwe schutspatroon bij kunnen gebruiken, die had je vroeger ook. Bij wat er nu gebeurt hoort eigenlijk ook wel een heilige, en misschien zal die zich hier manifesteren. Dit is een eerste poging om te kijken of er een conceptie plaatsvind. Daar heb ik wat voorwaarden voor geschapen. Wat hier staat zijn de parafernalia die ik daarvoor geschikt acht.' In de kleedkamer De verslaggever daalt nu een trap af die naar een ruimte onder het podium voert. Waar zijn we nu? Postma: 'We zijn hier in de catacomben onder het podium. Hier zijn zes kleine kamertjes waarin de artiesten zich vroeger konden verkleden. In vier van die kamertjes heeft Georgette van Noppen uit Vlissingen ambiances gecreëerd die corresponderen met een chakra, punten in het lichaam waar bepaalde energieën zitten. Dit zijn vier heel kleine intieme kamertjes, waarin ze de bezoekers daar iets van laat beleven. Dat gebeurt met kleur, geur, muziek en schilderijen en objecten. Ik sta nu in een rood, schaars verlicht kamertje. Ik zie een schilderij, een boomstronk, aarde. Postma: 'Het gaat over groei, de oerkracht waar het leven uit voortkomt. Ja, je proeft en je ruikt hier de aarde. 42 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 44