Goes van bovenaf gezien Pieter Schoonheim toevallige kennis tegengekomen bij een galerie? Nee, wel bij de DoeHetMaarZelf Zaak, of bij Albert Heijn; de culturele centra van dit moment. Maar terug naar het Goese van Goes. De stad ligt niet alleen op een ander eiland, maar ook in een andere wereld. Het zijn maar nuances onder het motto: Leve het kleine verschil! Zo'n kleine verplaatsing tussen twee hoofdplaatsen in Zeeland zit vol schokken en verrassin gen. Zoals de mensen praten, bewegen, gesticuleren; het is verschillend van wat je in Middelburg meemaakt. In geringe mate, let wel. Deze observaties zijn natuurlijk subjectief, maar een groot aantal subjectieve maakt uit eindelijk één objectieve waarneming. Neem nu bijvoor beeld de manier waarop de Goesenaren en in het alge meen de Zuidbevelanders lachen: het zuunige mondje, zoals bekend van Walcheren, is afwezig in Goes. Ook de hand- en armgebaren zijn anders. Stereotypen, ja. Maar zolang we niet het juiste midden van deze verschijnselen hebben vastgesteld, hebben we gewoon niet beter. Iets voor het 'Bureau' van Maarten Koning om dat weten schappelijk te onderbouwen? Berusten kunst en cultuur in de goede stad Goes op een geheimzinnige onderbouw, een substraat, een sturende laag die het kunstaanzicht daar uiteindelijk bepaalt? Waarom zijn beeldende kunst, maar ook muziek en alle andere podiumkunsten daar zoals zij zich aan ons voor doen? Waarom liggen juist daar zoveel snijpunten? En waar komen de lijnen toch allemaal vandaan? Worden die aangestuurd door gemeentelijk en ander beleid plus een influx van het bedrijfsleven? Geeft de gulle levens wijze van de stad en de streek aanleiding tot een gretige deelname aan kunst en cultuur? Of is het even dun in de broek als overal? In Nederland is het met de deelname aan de kunstproductie is het immers droevig gesteld. Op zaterdagmiddag wel eens een buurman tegengekomen die een nieuw schilderij had afgehaald? Wel eens een Zou na deze algemene beschouwingen niet iets te zeggen zijn over zoiets specifieks als het kunst- en cul tuurleven? Wordt dat in Goes echt aan het vrije spel der krachten overgelaten? En wie controleert dat spel? Vragen, vragen! Kijkt nu eens naar het kunstenaarsinitiatief Trechter 5, een platform voor de bevordering van het dis cours. 'Trechter is confronterend' zegt Ronald van Doklcum - samen met Wim Bakker is hij van het eerste uur - 'en het geeft gelegenheid tot discussie en uitwisseling'. Het is de geest van de jaren 60 die je tegemoet komt als je met Van Dokkum praat. We zullen dat nog een keer bele ven bij ons bezoek aan Goes. 'Je kunt het Platform over al neerzetten, voor mijn part ook in de polder. De enige voorwaarde is dat je er mensen bij hebt.' De actie van de mensen op het Platform betekent dus meteen kunst en cultuur. Mits het er maar op staat: 'Dit Is Kunst!' En als niemand dat in het volgende ogenblik tegenspreekt, leun je het vernissen en bijzetten in het museum. Lokt het wel discussie uit of iets anders, politie-optreden bijvoor beeld, dan heb je commotie, of als je wilt het proces. Een treffend voorbeeld hiervoor is de Stichting VHDVV 44 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 46