(VoorHeen De Vesten VerLICHT) van Willy van Meegen oorspronkelijk een groep van pure amateurs die in 1997 aansluiting heeft gezocht bij Trechter 5. De Stichting kwam in 1998 met het initiatief voor een project in de AKF-hal. De hal werd omgevormd tot tentoonstellings ruimte. Een deel van de ruimte was bestemd voor video presentaties, deels in opdracht vervaardigde eigen pro ducties en deels gehuurd onder het motto Er Gebeurt zo Weinig aan Video Kunst In Nederland. Natuurlijk kreeg de expositie meteen commentaar: 'dat was geen kunst om met subsidie van de gemeente video's te laten komen. Alsof je subsidie niet anders kon besteden!' Het thema van de tentoonstelling was: visioenen, dromen, hallucinaties, met de artistieke titels: Vliegende Mannen en Fly AKF. De hal, die als bedrijf reeds lang had geslapen, is door de kunst zelfs weer even tot leven gewekt. Zo hebben we hier een zeldzaam geval van kunst als gangmaker voor economie! Hoe vaag de opzet van de expositie ook klinkt! Trechter 5 is in 1999 qua beeld een horizontale lijn, met de prachtige naam QUES TD, zo recht als het Zeeuwse landschap, alleen onderbroken door een verhoging, zijn de Het Platform, naar onder toe taps toelopend, zoals een fatsoenlijke trechter betaamt. Het raffinement zit hem daar in dat je bovenin de Trechter de ingrediënten gooit, dat is de inbreng in de discussie, en dat die zaken dan vanzelf naar beneden zakken, en tenslotte worden aangestampt. Het project Trechter in '99 is drievoudig: het is digitaal (een Internetsite), verder een bureau met een telefoon en een aantal mappen, en tenslotte concreet een platform, een podium van ijzer of zo, op een opleg ger, waarop je kunt optreden of discussiëren, of zomaar voor paal kunt staan. Het project begint op Koninginne dag. Het Platform gaat dan uit rijden, horizontaal dus om de ervaringen die verticaal vallen op te vangen. Verder haast ik mij te melden dat Trechter 5 in samenwerking met het al hooggeprezen VHDVV de afgelopen zomer de drijvende kracht is geweest achter het project Maria Magdalena, een total art performance rond de bekende heilige. Het project omvatte een tentoon stelling in het Museum voor Noord- en Zuid-Beveland, een presentatie van het werk van vier kunstenaars Europa- wijd op hetzelfde thema, en een afsluitend symposium onder leiding van Paul Wauters, met lezingen, declama tie, zang en dans. Ook enkele publikaties onderstreepten het serieuze, wetenschappelijke aspect. Erg interessant was de lezing van Jaap Goedegebuure over Maria Magdalena in de literatuur. Het spirituele leven rond Maria Magdalena niet te vergeten werd behoorlijk gereanimeerd door de congregatie van de Zwarte Vrouwen, de religieuzen van de Heilige, voor korte tijd nieuw leven in te blazen. Geheel voor het plezier van de actualiteit (en Ernst Jan Rozendaal) vermeld ik nog dat Trechter 5 dit jaar de Prijs van de Culturele Raad Goes heeft gekregen. Heel anders gaat het er bij galerie Van den Berge toe. Het is een commercieel bedrijf dat draait met provinciale en gemeentelijke aankoopsubsidie. De wethouder G. Herebout vond indertijd dat er een goede galerie moest komen. Dat is best gelukt: de zaak heeft landelijke bekendheid, en zit ook stevig in de Zeeuwse markt. Er worden zeven (groeps)tentoonstellingen per jaar gehouden, daarvan eenmans-, tweemans- en groepstentoonstellingen. Bij openingen komt zo'n 50 man opzetten. Verder vertegen woordigt de galerie vijftien kunstenaars uit het land, van wie ook werk in voorraad wordt gehouden. Tom van den Berge is een rasondernemer die binnenkort ook een klei ne galerie in het nieuwe Kunstencentrum (de voormalige Willem-III Kazerne) in Vlissingen wil openen. Zijn voor naamste doelstelling is echter de communicatieve factor te versterken. In het geval van zijn galerie betekent dat: een groep kunstenaars en kunstverzamelaars bijeen te halen die op elkaar zijn afgestemd. Verstaanbaarheid in de kunstwereld is in een tijd waarin chaos en anarchisme heersen, een groot probleem. Een jammer is dat Van den Berge in Goes en wijde omgeving de enige echte galerie is. Of het moet De Hoekweide in Wolphaartsdijk zijn, die minder grensverleggend werkt maar zeker een eigen publiek bedient. Anders is dat met het TMNGHBK (Tijdelijk Museum Niet Gevestigde Hedendaagse Beeldende Kunst) van Gerard Marinus Verkerke (en even geleden nog de jour nalist Henk Postma) in De Prins van Oranje gesteld. Deze leegstaande schouwburg, de jongste schaamlap van de gemeente Goes, is in beslag genomen door een troep kunstenaars, voor een deel van goeie Goese teelt, voor een deel 'nomadisch' (Verkerke). Binnen bloeit de beel dende kunst van woensdag tot en met zondag. Boven dien worden er regelmatig muziekoptredens verzorgd. De foyer is muziektempel geworden, nadat de zaal zo ongeveer ondergronds is gegaan om een perfecte geluids isolatie te bereiken. De buurt die eerst bezwaar maakte tegen de overlast - waardoor de gemeente de zaak tot haar vreugde kon sluiten - is blij met het TMNGHBK. Er is zelfs een exposant die bovenop De Prins woont en nu 45 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 47