met z'n keramiek meedoet. De kunst bestaat uit een aantal grote installaties, waarvan sommige heel herkenbaar zijn. Ze staan opgesteld in de schouwburgzaal, zoals De Hoer van Babylon van Aya Waalwijk, de orkestbak (met Verkerkes Burn Boxes), waar je ook kunt pootje baden, de catacom ben opzij van de zaal, met het prachtige Waterwerk van Peter Jansen) en elders in het gebouw, zoals de geniale motorfietsen van Kees van As, die in de vestiaire staan. Het gebouw is allemaal erg 'voormalig', wat anderzijds juist veel mogelijkheden geeft tot vernieuwing. Sommig werk is zeer herkenbaar (New Babylon van Constant Nieuwenhuys, en Tingueley). De sfeer brengt je onge merkt terug naar 1968 en de jaren 70, ook de gesprekken met de kunstenaars. Toch wil Verkerke veel liever een artistiek statement neerzetten dan een politieke bewering doen. Het anarcho-element uit die tijd is sterk afgezwakt; er is veel meer overleg aanwezig. De gemeente werkt mee. Het TMNGHBK heeft zelfs een verlenging van een half jaar gekregen. Ze zouden er aanvankelijk in maart uit moeten zijn. Vanuit het Tijdelijk Museum lopen er lij nen naar bijvoorbeeld Ruigoord. Daarmee - en met de kunstenaars die langs trekken: Verkerkes 'nomaden' - ligt Goes weer op de wereldkaart! Er lopen overigens meer lijnen door Goes. Ook van wege de 'Gronden', een nieuwbouwgebied indertijd, waarop Trechter 5 een project heeft gedaan, is naar de binnenstad doorgelijnd. De Noordlijn die erg belangrijk is, staat al vast; andere moeten nog volgen. Ik heb ge sproken over een substraat: de lijnen geven de perken van dat substraat aan. Bovengronds kan je langs die lij- De Noordlijn, project Gronden van Trechter 5. Aan het begin van dit artikel is De achtdeling van Goes afgebeeld, het basisplan van Gronden. nen lopen, is de bedoeling. Sommigen in Goes, die nog niet zo zijn gegrepen door de alchimistische geest van het eind van deze eeuw, denken dat de parkeervakken met deze perken samenvallen. Willy van Meegen, die de Stichting 'Voorheen De Vesten VerlICHT' runt, is gegrepen door de lijnen van de wallen van Goes. Geen kunst aan denkt ze: die lijnen zijn nog zichtbaar. Daarom brengt ze er kunst aan, zoals indertijd met het zomerproject 'De Vesten VerLICHT'. Samenhang en Uitzicht? Er is weinig of geen samen hang tussen de echelons. Het projectmatige werkt dit ook in de hand. Verkerke van Het Tijdelijk Museum en Van Dokkum ven Trechter 5 trekken hun wenkbrauwen voor elkaar op, hoewel de eerste praktisch werkt op een zero-zero basis. Logisch: ze zijn in de strijd om gemeen tesubsidie eikaars tegenstanders. Muziek en beeldende kunst, laat staan amateurtoneel, ze raken elkaar niet. Het Museum voor Noord- en Zuid-Beveland is weer een kous van een ander been. Net als de orgelconcerten van Kees van Iersel. Echter de Culturele Raad van Goes bestiert alles, houdt het al als onze vader èn moeder in het oog. Dit heeft alles te maken met de subsidievorm die Goes hanteert: subsidiëren op afstand. De magische lijnen die wij zagen, kruisen elkaar wel, maar op heel verschillende niveaus. De territoren sluiten niet aaneen, overlappen hier en daar hoogstens: Het Beest 'podium voor muziek, theater, film, en literatuur' programmeert gezien zijn doelstelling erg breed. Toch komt het neer op: muziek (jazz en folk), en nu en dan een film. De bioscoop is overigens gesloten. Alleen gezien vanuit de heli, die hoog over Goes vliegt, lijkt het of er een dicht net van cultuur over de stad ligt. Maar dat is illusie. Zoals kunst en cultuur voor een groot deel illu sie is. Het verwijst naar iets hogers dat wij zelf uiteinde lijk niet kunnen bevatten. 46 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 48