Signalementen tl Naschrift Het slot van de alinea uit 40 jaar Zeeuwse Kunstkring, 1958-1998, Bolwerk van Zeeuwse Kunstenaars, waar de heer Koch op doelt, luidt als volgt: 'Op die manier liet het wei nig alert reagerende provinciale bestuur een kans liggen Zeeland met een documentatiecentrum van internatio nale allure te verrijken en tevens de kans het ZKC te verbreden. Een nijpend gebrek aan visie dus, maar toen werden er nog geen omvangrijke cultuurnota's geschreven.' Wat betreft het weinig alert reagerende provinciale bestuur lijken Koch en ondergetekende het eens te zijn. Alleen maakt hij een onderscheid tussen de ambtenaar (die inderdaad laks reageerde) en de goedwillende gede puteerde. Ik zie geen reden Van Geesbergen (alle goede intenties ten spijt), de gedeputeerde die verantwoordelijk was voor de aansturing van de ambtenaar, anders te beoordelen dan zijn ambtenaar. Mijn opmerking over cultuurnota's is natuurlijk iro nisch bedoeld. De hele teneur van mijn publicatie over de Zeeuwse Kunstkring is dat de 'overhead' in de cultuur onevenredig veel van het totale budget opslorpt. Hierdoor blijft te weinig over voor de kunstenaar en ondersteuning van nieuwe initiatieven die zich aan de notawereld ont trekken. Desalniettemin dank ik de heer Koch voor zijn commentaar en zal in dit tijdschrift ongetwijfeld een arti kel verschijnen over de ZCR. Daarin heeft de heer Koch een grote en stimulerende rol gespeeld. Deze laatste be wering zal uiteraard nog door historisch onderzoek moe ten worden gestaafd. Paul van der Velde samenstelling lafl Vail Csclsn Ramon de Nennie E. Clement, Beeldenstorm/zomernacht. Decreet, Middelburg/Waterlandkerkje 1998. ISBN 90 803549 3 7, triplex, papier, koordjes, kunst, 19,50. Deze uitgave is een neer- en weer slag van het project Hoeveel weegt blauw twee gedichten, Beeldenstorm van Daniël Billiet en Zomernacht van Johanna Kruit, waren elk voor negen kunstenaars de inspiratiebron voor het maken van een kunstwerk, en met deze kunst werden 1200 kinde ren geprikkeld om daar een gedicht bij te maken. Tussen twee plaatjes triplex (15 x 15 cm) zitten twee boek jes (11,5 x 11,5 cm) van elk 24 bladzij den geplakt met de tekst van de beide gedichten en de afbeeldingen (met tekst) van wat werd gemaakt door de negen kunstenaars: Bregje de Heer, Teja van Hoften, Margreet Leijdekker, Jaap Clement, Wim Hofman, Janpeter Muilwijk, Ramon de Nennie, Paul Menno de Nooijer en Kees Wijker. Een fantastisch project, een geweldig boekje (oplage 750 exemplaren). Waarom? Om de verfrissende on conventionele presentatie (letterlijk en figuurlijk). Om de simpele tekst die tegelijk poëtisch en alledaags is. Om de boeiende, weliswaar kleine afbeeldingen van kunst die men in het groot zou willen (blijven) zien. Gelukkig dat er nog mensen zijn die dit allemaal maken. Voor ons, in Zeeland. Berit Sens, Jonge bouwkunst geselec teerd. Rijksmonumenten in Zeeland 1850-1945. De Koperen Tuin, Goes 1998. ISBN 90 72138 92 9, 72 blz. ing. 14,95 Dit sympathieke boekje geeft een selectie van meer dan negentig voor beelden van jonge (voorgedragen) monumenten uit Zeeland, geïnven tariseerd in kader van het Monu menten Inventarisatie Project (MIP) en het Monumenten Selectie Project (MSP). Elk voorbeeld wordt kort maar duidelijk beschreven en gepre senteerd met een heldere kleurenfo to. Het geheel wordt voorafgegaan door een beknopt overzicht van de meest kenmerkende ontwikkelingen in de periode 1850-1945: de midde len van bestaan (landbouw en indus trie), de nutsvoorzieningen, het ver keer, de waterbeheersing, de ontwik keling van de steden en de dorpen en van de architectuurstijlen. Aan 51 Zeeuws Tijdschrift 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 53