Signalementen
tl
Naschrift
Het slot van de alinea uit 40 jaar Zeeuwse Kunstkring,
1958-1998, Bolwerk van Zeeuwse Kunstenaars, waar de heer
Koch op doelt, luidt als volgt: 'Op die manier liet het wei
nig alert reagerende provinciale bestuur een kans liggen
Zeeland met een documentatiecentrum van internatio
nale allure te verrijken en tevens de kans het ZKC te
verbreden. Een nijpend gebrek aan visie dus, maar toen
werden er nog geen omvangrijke cultuurnota's geschreven.'
Wat betreft het weinig alert reagerende provinciale
bestuur lijken Koch en ondergetekende het eens te zijn.
Alleen maakt hij een onderscheid tussen de ambtenaar
(die inderdaad laks reageerde) en de goedwillende gede
puteerde. Ik zie geen reden Van Geesbergen (alle goede
intenties ten spijt), de gedeputeerde die verantwoordelijk
was voor de aansturing van de ambtenaar, anders te
beoordelen dan zijn ambtenaar.
Mijn opmerking over cultuurnota's is natuurlijk iro
nisch bedoeld. De hele teneur van mijn publicatie over
de Zeeuwse Kunstkring is dat de 'overhead' in de cultuur
onevenredig veel van het totale budget opslorpt. Hierdoor
blijft te weinig over voor de kunstenaar en ondersteuning
van nieuwe initiatieven die zich aan de notawereld ont
trekken. Desalniettemin dank ik de heer Koch voor zijn
commentaar en zal in dit tijdschrift ongetwijfeld een arti
kel verschijnen over de ZCR. Daarin heeft de heer Koch
een grote en stimulerende rol gespeeld. Deze laatste be
wering zal uiteraard nog door historisch onderzoek moe
ten worden gestaafd.
Paul van der Velde
samenstelling lafl Vail Csclsn
Ramon de Nennie E. Clement,
Beeldenstorm/zomernacht.
Decreet, Middelburg/Waterlandkerkje
1998. ISBN 90 803549 3 7, triplex,
papier, koordjes, kunst, 19,50.
Deze uitgave is een neer- en weer
slag van het project Hoeveel weegt
blauw twee gedichten, Beeldenstorm
van Daniël Billiet en Zomernacht van
Johanna Kruit, waren elk voor negen
kunstenaars de inspiratiebron voor
het maken van een kunstwerk, en
met deze kunst werden 1200 kinde
ren geprikkeld om daar een gedicht
bij te maken. Tussen twee plaatjes
triplex (15 x 15 cm) zitten twee boek
jes (11,5 x 11,5 cm) van elk 24 bladzij
den geplakt met de tekst van de beide
gedichten en de afbeeldingen (met
tekst) van wat werd gemaakt door de
negen kunstenaars: Bregje de Heer,
Teja van Hoften, Margreet Leijdekker,
Jaap Clement, Wim Hofman, Janpeter
Muilwijk, Ramon de Nennie, Paul
Menno de Nooijer en Kees Wijker.
Een fantastisch project, een geweldig
boekje (oplage 750 exemplaren).
Waarom? Om de verfrissende on
conventionele presentatie (letterlijk
en figuurlijk). Om de simpele tekst
die tegelijk poëtisch en alledaags is.
Om de boeiende, weliswaar kleine
afbeeldingen van kunst die men in
het groot zou willen (blijven) zien.
Gelukkig dat er nog mensen zijn die
dit allemaal maken. Voor ons, in
Zeeland.
Berit Sens, Jonge bouwkunst geselec
teerd. Rijksmonumenten in Zeeland
1850-1945.
De Koperen Tuin, Goes 1998. ISBN
90 72138 92 9, 72 blz. ing. 14,95
Dit sympathieke boekje geeft een
selectie van meer dan negentig voor
beelden van jonge (voorgedragen)
monumenten uit Zeeland, geïnven
tariseerd in kader van het Monu
menten Inventarisatie Project (MIP)
en het Monumenten Selectie Project
(MSP). Elk voorbeeld wordt kort
maar duidelijk beschreven en gepre
senteerd met een heldere kleurenfo
to. Het geheel wordt voorafgegaan
door een beknopt overzicht van de
meest kenmerkende ontwikkelingen
in de periode 1850-1945: de midde
len van bestaan (landbouw en indus
trie), de nutsvoorzieningen, het ver
keer, de waterbeheersing, de ontwik
keling van de steden en de dorpen
en van de architectuurstijlen. Aan
51 Zeeuws Tijdschrift 2/99