Zeeland op een nieuwe route Integraal beleid gericht op versterking van de stedelijkheid Dick van der Wouw f ,jf'- n. I %i ft 4 "w' Volgens de landelijke overheid is Zeeland landelijk gebied, ingeklemd tussen wereldsteden als Rotterdam en Antwerpen. Landelijk gebied is waardevol en moet je behoeden voor verdere verstedelijking. In de onlangs verschenen Startnota ruimtelijke ordening van de Rijks Planologische Dienst wordt gesproken van een sterkere profilering van het Nederlandse land schap. Ingegeven door de congestie in en rond de Randstad moeten verkeers- en vervoersstromen zoveel mogelijk ingedamd worden. Daarbij past een grotere functiescheiding tussen stad en platteland. De groene gebieden in Nederland mogen niet verstedelijken als gevolg van de overloop van de uitdijende Randstad. Zeeland is een waardevol groen hart en moet daarom beschermd worden. In de recente trendstudie Grenzen verleggennaar een sociale agenda voor de volgende eeuw van Scoop, het Zeeuws instituut voor zorg, welzijn en cultuur, wordt afstand genomen van dit landelijk beleid. Niet dat het onzin is dat Zeeland als groen of blauw wordt afgeschil derd. Er is veel landelijk gebied in Zeeland. Ook heeft geen enkele Zeeuwse gemeente meer dan 50.00 inwo ners en daarin is Zeeland uniek. Maar Zeeland is meer dan alleen landelijk gebied en kan zich niet neerleggen bij een typering die de hele provincie in de periferie doet belanden. Het is wel begrijpelijk dat als men vanuit Den Haag weinig verneemt van stedelijkheid in Zeeland, dat de typering snel is gemaakt. Schaalvergroting, de opneming in Europees verband, het ontwikkelen van grote stedelij ke agglomeraties langs enkele grote corridors (corridor: netwerk van infrastructuur, woon- en werkmilieus en 3 Zeeuws Tijdschri ft 2/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 5