Zeeland op een nieuwe route
Integraal beleid gericht op versterking van de stedelijkheid
Dick van der Wouw
f ,jf'- n.
I %i ft 4 "w'
Volgens de landelijke overheid is Zeeland landelijk
gebied, ingeklemd tussen wereldsteden als Rotterdam
en Antwerpen. Landelijk gebied is waardevol en moet
je behoeden voor verdere verstedelijking. In de
onlangs verschenen Startnota ruimtelijke ordening van
de Rijks Planologische Dienst wordt gesproken van
een sterkere profilering van het Nederlandse land
schap. Ingegeven door de congestie in en rond de
Randstad moeten verkeers- en vervoersstromen zoveel
mogelijk ingedamd worden. Daarbij past een grotere
functiescheiding tussen stad en platteland. De groene
gebieden in Nederland mogen niet verstedelijken als
gevolg van de overloop van de uitdijende Randstad.
Zeeland is een waardevol groen hart en moet daarom
beschermd worden.
In de recente trendstudie Grenzen verleggennaar een
sociale agenda voor de volgende eeuw van Scoop, het
Zeeuws instituut voor zorg, welzijn en cultuur, wordt
afstand genomen van dit landelijk beleid. Niet dat het
onzin is dat Zeeland als groen of blauw wordt afgeschil
derd. Er is veel landelijk gebied in Zeeland. Ook heeft
geen enkele Zeeuwse gemeente meer dan 50.00 inwo
ners en daarin is Zeeland uniek. Maar Zeeland is meer
dan alleen landelijk gebied en kan zich niet neerleggen
bij een typering die de hele provincie in de periferie doet
belanden.
Het is wel begrijpelijk dat als men vanuit Den Haag
weinig verneemt van stedelijkheid in Zeeland, dat de
typering snel is gemaakt. Schaalvergroting, de opneming
in Europees verband, het ontwikkelen van grote stedelij
ke agglomeraties langs enkele grote corridors (corridor:
netwerk van infrastructuur, woon- en werkmilieus en
3 Zeeuws Tijdschri ft 2/99