EENS IN DOMBURG Francisca van Vloten LA Sinds zijn opening in 1994 heeft het Domburgse Marie Tak van Poortvliet Museum een reeks interessante ten toonstellingen het licht doen zien. Teruggrijpend op het verleden, bood men onder meer een reconstructie van de 'Walchersche' tentoonstelling van 1912, vervolgens expo sities gewijd aan Geert von Brucken Fock, Jan Heyse, Dirk Nijland en Ferdinand Hart Nibbrig, de schildersfa milie Schütz en, dit voorjaar, Lucie van Dam van Isselt. Dat men niet alleen de schilders die aan de Domburgse tentoonstellingen van 1911 t/m 1921 meededen, wil be lichten maar kunstenaars van alle tijden die in Zeeland hebben gewoond of gewerkt, bleek al uit de in het voor jaar van 1998 gehouden Herman Berserik-tentoonstelling en krijgt nu een extra accent in de aan Johnny Beerens gewijde expositie. 'Zoals de boer zijn land bewerlct, zo bewerk ik mijn verf, is een van de toelichtingen die de jonge kunstenaar op zijn werk geeft. Geen loze opmerking, zoals mij al direct duidelijk werd bij een bezoek aan zijn atelier in Breskens. Johnny Beerens graaft diep, tijdens de speurtocht naar de bodem van zijn drijfveren stuit hij voortdurend op de ver worvenheden van de mensheid, moet hij die doorgronden en een plaats geven voor hij verder kan gaan met zijn eigen ontwikkeling, de gang naar het oorspronkelijke contact, het oercontact, tussen mens en aarde. Welke substanties spelen daar een rol bij? Wat is aantasting, wat is zuiverheid? Genesis Een metershoge triptiek domineerde de ruimte in zijn atelier. Het werk Genesis, dat eind augustus 1999 het mid- rechts: Johnny Beerens, Genesis, 1995/99, zand, grit, acryl verf, eitempera en olieverf op doek. Triptiek binnenzij de/open 407 x 339 cm, trip tiek gesloten 407 x 168 cm. Foto combi De Milliano. linkerpagina: Johnny Beerens, werkend aan Korenveld/Veld van Hoop en Liefde (nog niet voltooid), marmerslijp, zil verzand, gemalen glas, acrylverf (en mogelijk olie verf) op paneel, 1450 x 280 cm. Foto Johan Klein. 15 Zeeuws Tijdschrift 3/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 17