EENS IN DOMBURG
Francisca van Vloten
LA
Sinds zijn opening in 1994 heeft het Domburgse Marie
Tak van Poortvliet Museum een reeks interessante ten
toonstellingen het licht doen zien. Teruggrijpend op het
verleden, bood men onder meer een reconstructie van de
'Walchersche' tentoonstelling van 1912, vervolgens expo
sities gewijd aan Geert von Brucken Fock, Jan Heyse,
Dirk Nijland en Ferdinand Hart Nibbrig, de schildersfa
milie Schütz en, dit voorjaar, Lucie van Dam van Isselt.
Dat men niet alleen de schilders die aan de Domburgse
tentoonstellingen van 1911 t/m 1921 meededen, wil be
lichten maar kunstenaars van alle tijden die in Zeeland
hebben gewoond of gewerkt, bleek al uit de in het voor
jaar van 1998 gehouden Herman Berserik-tentoonstelling
en krijgt nu een extra accent in de aan Johnny Beerens
gewijde expositie.
'Zoals de boer zijn land bewerlct, zo bewerk ik mijn verf,
is een van de toelichtingen die de jonge kunstenaar op
zijn werk geeft. Geen loze opmerking, zoals mij al direct
duidelijk werd bij een bezoek aan zijn atelier in Breskens.
Johnny Beerens graaft diep, tijdens de speurtocht naar de
bodem van zijn drijfveren stuit hij voortdurend op de ver
worvenheden van de mensheid, moet hij die doorgronden
en een plaats geven voor hij verder kan gaan met zijn eigen
ontwikkeling, de gang naar het oorspronkelijke contact,
het oercontact, tussen mens en aarde. Welke substanties
spelen daar een rol bij? Wat is aantasting, wat is zuiverheid?
Genesis
Een metershoge triptiek domineerde de ruimte in zijn
atelier. Het werk Genesis, dat eind augustus 1999 het mid-
rechts:
Johnny Beerens, Genesis,
1995/99, zand, grit, acryl
verf, eitempera en olieverf
op doek. Triptiek binnenzij
de/open 407 x 339 cm, trip
tiek gesloten 407 x 168 cm.
Foto combi De Milliano.
linkerpagina:
Johnny Beerens, werkend
aan Korenveld/Veld van
Hoop en Liefde (nog niet
voltooid), marmerslijp, zil
verzand, gemalen glas,
acrylverf (en mogelijk olie
verf) op paneel, 1450 x 280
cm. Foto Johan Klein.
15 Zeeuws Tijdschrift 3/99