na exterieur interieur Vorming Zijn opleiding kreeg Johnny Beerens aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg (1988-1993). Aanvankelijk schilderde hij mensen in een wijds en leeg landschap dat aan Zeeuws-Vlaanderen deed denken, op de Academie verschoof het accent naar de visser en zijn vangst en meer recent zijn het land, de oogst, de nagelaten sporen van het werk op het land en de zee weringen beeldbepalende motieven geworden, aldus Frank Hoenjet, conservator hedendaagse kunst van het Gemeentemuseum in Helmond, in 1994. 'De intensiteit die Beerens in deze doeken en tekeningen legt, komt tot uitdrukking in de behandeling van het materiaal. Laag over laag geschilderd, in eitempera, zand en olieverf, vermengd met gemalen schelpen, en afwisselend trans parant en dekkend bouwt Beerens schilderijen op met een doorleefde huid. Beerens draagt geen verloren, nostalgische boodschap uit, maar legt de eeuwige waar den en vooral de sublieme kracht van het landschap en de menselijke sporen op verstilde en eigenzinnige wijze vast.' Gebroken Cirkel is een nog niet voltooid werk van Johnny Beerens. In de brochure is een afbeelding ervan opgenomen. Ook hier werden de materialen zand, grit, acrylverf, eitempera en olieverf gebruikt. De afbeelding heeft iets surrealistisch; er in werkelijkheid voor staan - het doek meet 175 bij 480 cm - moet die indruk wel versterken en de nieuwsgierigheid prikkelen. Het zou me niet verbazen als dan onvermijdelijk het verlangen opkomt het schilderij binnen te stappen. Het is opvallend hoe gefascineerd de beschrijvers van Beerens' werk zijn. Ik betrap mijzelf er ook op. 'Een beetje Beerens' is kennelijk niet mogelijk. Hoe represen tatief daarvoor is de tentoonstelling in Domburg? Domburg Schilderijen en aquarellen/pastellen, de laatste onder meer uit Bretagne, zal men in de tentoonstellingsruimte aantreffen. De inmiddels voltooide triptiek Genesis heeft er, zoals gezegd, een centrale plaats toebedeeld gekregen. Rond dit werk hebben de schilderijen Zeewering (1992/93), Danza della Terra nr j (1996), Verdronken Land (1994/96), Oergrond (1995/96), Hemel en Aarde (1995/96) en Frame (ca 1995/96) een plek gevonden. Oerlandschappen en cultuurlandschappen, die evenzeer doorweven zijn van symboliek. Kluiten omgeploegde aarde naast basaltblok ken van een zeewering en nagelaten sporen in het land. Het landschap is niet meer los te denken van het mense lijk ingrijpen. Beerens probeert daardoorheen tot het oer- landschap te komen, het onveranderlijke, de kern. Zoals de loop der tijden het landschap vormt, zo bewerkt hij zijn doeken. Talloze malen brengt hij lagen verf aan en haalt hij die - gedeeltelijk - weer weg. Hij experimenteert met materialen tot de verfhuid de doorleefdheid heeft bereikt die hij zoekt. Op de werken die in het Marie Tak van Poortvliet Museum worden geëxposeerd, is dat op bijna adembenemende wijze te zien. In Beerens' schilde rijen staat de relatie met de natuur voorop; in zijn muur schilderingen is de relatie tussen beeld en gebouw bepa lend. Het wordingsproces van die schilderingen is in het museum te volgen aan de hand van een achttal foto's met tekst. Naast de fotoreportage zal in de eerste plaats de bezoeker zelf de verbindende factor zijn in dit contact tussen mens en natuur, zijn bezoek een danza della terra. Zo is ook de titel van deze tentoonstelling gelaagd en dekt hij de lading. 'Danza della Terra' belooft veel en lijkt een unieke kans de meervoudige facetten van het werk van Johnny Beerens te leren kennen. bas mar de jager b.v. kerkplein 57 postbus 19 4420 AA kapelle telefoon 0113 343810 fax 0113 341006 18 Zeeuws Tijdschrift 3/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 20