Johanna Kruit, afgebeeld op de achterflap van haar dichtbundel Landgrens (Bergen op Zoom, Uitgeverij Wel 1982). hier, eerlijk gezegd. Of in Zoutelande. Al is dit óók niet meer wat het geweest is. Maar goed, als het enigszins mogelijk is gaan we naar Westlcapelle, en u vertelt me er dan alles van wat ik nog niet weet, goed? Misschien ga ik het dan met heel andere ogen zien. U hebt veel boeken geschreven. Een paar ervan ken ik, maar lang niet alles. De Grote Mythe vond ik erg boeiend. Vooral het laatste hoofdstuk waarin u stelt dat wat belangrijk is, niet ver hoeft te zijn, niet 'gestudeerd' hoeft te zijn, integen deel. De wijsheid die bijvoorbeeld overkomt uit wat Tiene en Miene, die twee eenvoudige Westkappelse vrouwen zeggen, doet me denken aan Zen. Het is zo rechtstreeks, zo helemaal zonder franje. Wij mensen zoeken de inhoud van de dingen soms veel te ver. We moeten er meer van uitgaan dat alles is zoals het is, en dan liefst zonder vragen te stellen. Ik heb een tijdje op yoga gezeten, en de inhoud van de filosofie die daarach ter zit, spreekt me erg aan. Het is eigenlijk heel eenvoudig: je moet je volledig ontspannen, zonder angst. En daarna proberen om je geest helemaal leeg te maken. Wat er dan inkomt is hetgene wat belangrijk is op het moment, en je staat er versteld van wat dat zijn kan; een golf, een wolk, een vogel, of zomaar een kleur. Voor veel mensen zal dit teleurstellend zijn. Maar dat neemt niet weg dat wat belangrijk is vaak veel dichter bij en veel tastbaarder is dan wij soms den ken. Ik geloof dat de meeste mensen ervan uitgaan dat wat belangrijk is, met geld of studie te maken heeft. En vooral ook: niet wat zijzèlf vinden is belangrijk, maar wat anderen vinden, en daar leven ze dan naar! Volgens mijn bescheiden mening is dat onzin. Maar hoe kun je daar een ander van overtuigen? Het is niet het spiegelbeeld, maar de spiegel die bepaalt wat waar en niet waar is. Wat belangrijk en onbelangrijk is. Als er geen spiegel is houdt alles op te bestaan. Pas wanneer twee beelden samenvallen is er een waarheid. Vraag me niet dit allemaal uit te leggen, ik zou het niet kunnen. Maar ik voel dat het waar is. Het is vaak erg moeilijk om aan je eigen spiegelbeeld voorbij te gaan. Iedereen blijft graag even staan daar waar de projectie het voordeligst is. Vooral als anderen dat óók vinden. Maar dan... doorgaan tot de kern, en realistisch zijn en blijven. Zien wat waar is, zonder een zachte lichtsluier die de dingen verdoe zelt... gewoon de waarheid blijven zien. Daarom heb ik wel eens moeite met zaken zoals die zich afgelopen zondag voordeden. Mijn nieuwe bundel kwam uit, jawel, maar is dat bijzonder? Er ver schijnen wekelijks tientallen boeken. Heb ilc bloemen nodig of andere geschen ken en lovende woorden om betere gedichten te kunnen schrijven? Welnee, dat heb ik niet nodig. Men komt me ook niet prijzen wanneer ik de was netjes heb gestreken. Ik deed dus gewoon wat ik moest doen, en probeerde dat zo goed mogelijk te doen. Maar op deze momenten moet je toch op gaan passen. Want bijna iedereen vindt dat je dit wél nodig hebt. En het is dan soms erg moeilijk om aan deze spiegelingen voorbij te gaan, en je gedachten terug te brengen naar Zen. Naar de filosofie van yoga. Om je gedachten op 'nul' te zetten, op die wolk of dat water. Want o, het is zo verleidelijk om je te laten wiegen in het spiegelbeeld dat een ander van je heeft. Maar wat je bent ben je zelf. Dat is zonder spiegel, zonder lichtkrans. Dat is voor mij: Johanna Kruit, onzeker, zwervend langs de zee. Niet wetend waarom de wereld is zoals ze is, en erop hopend dat ze beter wordt. Dat 38 Zeeuws Tijdschrift 3/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 40