zo geformuleerd, toch verrast: En de zee heeft de provincie zijn naam gegeven. Joop Buma, De ganzen van Ryckhals; Vier vijf!; Voor mij gesnikkerd; Ik heb een uilengat. Mea Sponte, Middelburg, J997> z99^' I99&, z999- De laatste twee deeltjes ISBN 90 804804 3 6/4 4 en 90 804804 1 X/2 8; alle deel tjes ing. en geb., respectievelijk 32, 52, 72 en 140 blz.; 6,50 (f 8,50), 10 (ƒ30),/ 27,50 If 45) en 18,50 (f 30). Aardige boekjes waar je aan terug denkt. Het zijn kleine, verzorgde uit gaven waarin de schrijver/uitgever Joop Buma (1934) puur voor zijn genoegen de tijd neemt om precies te vertellen wat hem boeit en intrigeert. Men stapt binnen in de belevingswe reld van de schrijver, een niet oninte ressante wereld, waarin bedachtzaam en met open oog het leven op zijn waarde wordt geschat. Soms is de tekst enigszins gemaniëreerd, maar nooit hinderlijk, want in helder proza wordt met een verrassende mengeling van omstandig en kortaf de aandacht vastgehouden. Verrassend daarenbo ven is de verscheidenheid aan onder werpen die deze schrijver naar de pen doet grijpen. De ganzen van Ryckhals gaat over de tekening Een troep ganzen in het veld uit 1642 van de schilder Francois Ryckhals (1609-1647), die aan de Damkaai in Middelburg woonde en aan wie Joop Buma in 1994 een kunsthistorische studie wijdde (Francois Ryckhals, een schilderende magiër uit Middelburg). Dit boekje geeft met heel weinig woorden op elegante manier een trefzekere schets van deze schilder en zijn eerder ge noemde tekening. Vier vijf! werd geschreven bij het eerste lustrum van de Celtic Pub The Duke aan de Vlasmarkt in Middelburg. Het zijn anecdotische, onnadrukke lijke berichten uit deze pub: zij ade men sfeervolle rust en kalme dorst. Voor mij gesnikkerd is opgedragen aan Frans Dingemanse, 'vriend en snikkeraar, beeldsnijder dus', die ergens op een stil Zeeuws dorp hout snijdt. In dit met (kleuren)foto's geïl lustreerde boekje verhaalt de schrij ver over zijn kennismaking met Frans Dingemanse en diens hout snijwerk op (Zeeuwse) messen en andere voorwerpen. Het gaat over Buma's interesse in deze houtsnij kunst, wat met name tot uitdrukking komt in de beschrijving van de mes sen (en een naaldenkoker) die hij liet maken om cadeau te geven en van het eetbestek dat hij voor zich zelf liet snijden. Het ingenieuze van dit boekje is dat men veel te weten komt over deze volkskunst, ingebed in het verhaal van de auteur over zijn kennismaking met Dingemanse. Vervolgens vertelt hij hoe hij zijn werk bewondert, messen 'bestelt' om cadeau te geven, en tenslotte zichzelf verwent door een eigen bestek te laten snijden. Een interes sant onderwerp gepresenteerd in een moeiteloos en charmant relaas. In de laatste titel, Ik heb een uilengat, zes verhalen met historische ele menten die zich afspelen rond Het Princezaaltje in Middelburg, lopen heden en verleden, droom, fantasie en werkelijkheid door elkaar. Elk van de verhalen, 'Het Princezaaltje', 'De Kleine Vlamingen', 'Een Putto in de tuin', 'Een uil op tafel', 'Ik heb een uilengat' en 'Het drinkglas', heeft een eigen onderwerp en een kunstige uitwerking. Buma schrijft als een magiër van Middelburg het geheel aaneen, tot een belevenis voor de lezer die zich in deze realistische droomwereld, misschien tegenstrib belend, alleen maar gewonnen lean geven. Kortom, boekjes met karakter die men met genoegen leest en ook aan anderen zou willen geven, - hetgeen men zeker moet doen. P.E. de Blaeij en A.M.J. de Kraker, Via via Drukkerij Bareman, Ter- neuzen 1998. ISBN 90 804637 1 X, 212 blz., 22 x 30,5 cm, geb., 67,50. Degelijk - goed gedocumenteerd en rijk aan feiten - en boeiend - wie wil niet lezen over de Huijssenstraat in Zaamslag en over de Rosegracht in wijk Java - is deze uitgave Via via waarvan de ondertitel pas duidelijk- 43 Zeeuws Tijdschrift 3/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 45