Foto van Eleonore von Mendelssohn. Uit:
De Telegraaf, 14 mei 1934, p.5
Sarika Góth, Portret van Eleonore von Mendelssohn, in de rol
van Maria Stuart, rood krijt met potlood, 1934, 26,2 x 18,3 cm.
Particuliere collectie. Uit: Op de Hoogte, (1935) 3, p.93
or distractions for the visitor beyond a very cautious kind
of bathing, which is all that is permitted on the treacherous
sand. Domburg, despite its jaunty air of modernity, is
very old indeed; altars of the Third Century were found
here, and many interesting Roman antiquities. Once one
gets away from the little town itself, and out into the
woods toward Duinvliet and the chateau of Westhoven,
one can recapture something of the queer, haunted
atmosphere of these windswept coasts, where the dunes
just protect the land from the sea, and where all the low-
growing trees are swept landward in a curious stiff shape,
bent back by the stormy winds.' Marjorie Bowen moet er
in de zomer zijn geweest - het enige moment, waarop in
die dagen 'amusements or distractions for the visitor'
verwacht konden worden - en na Domburgs gloriedagen,
die in het begin van de jaren twintig teneinde liepen.
Daar en toen zal ze ongetwijfeld Maurice Góth hebben
ontmoet.
Eleonore von Mendelssohn
Waar Sarika Góth de actrice Eleonore von Mendelssohn
heeft ontmoet, heeft ze zelf - in maart 1935 in het maand
blad Op de Hoogte - beschreven: Tk werd bij haar geïntro
duceerd door mijn nicht Frida Richard. Hoewel zij
pas veel later opkwam, zat zij al een uur voor 't begin in
haar kleedkamer, och, en ik denk daarbij aan het onver
warmde hokje van het Kurhaus in Scheveningen, waar
de wind doorheen gierde en Eleonore zich kleumend van
kou verkleeden moest. Even ontnuchterend was het
bioscooptheater in Eindhoven, waar de laatste voorstel
ling van de Reinhardt-tournée werd gegeven. De pauzes
duurden er eindeloos, daar het tooneel veel te klein was
voor de geweldige décors van Prof. Strnad.' Het gezel
schap van Max Reinhardt deed Nederland aan in mei 1934.
De beroemde actrice Frida Richard, min of meer toevallig
op het toneel beland, was de echtgenote van de acteur
Fritz Richard (eigenlijk Löwith), een neef van Sarika's
moeder Ada Löwith. Zij maakten beiden deel uit van het
Max Reinhardt-gezelschap. Aan hun hartelijke uitnodi
ging hen te bezoeken tijdens de Nederlandse tournee van
het gezelschap gaf Sarika meermalen gehoor. Tijdens een
van die bezoekjes tekende zij Eleonore von Mendelssohn
in de rol van Schillers Maria Stuart. Dat portret heeft net
als het portret van Marjorie Bowen iets tragisch, maar
tegelijkertijd heeft het iets verhevens - zoals ook Sarika's
artikeltje dat heeft. 'Deze stille, hartstochtelijke, intens-
levende vrouw heeft in haar begrijpen van het leven, in de
teederheid waarmee zij allen uit haar omgeving omringt,
de warmte van haar Italiaansche bloed. Haar moederlijk
erfdeel is het bloed der Gordigiani's, haar moeder,
Florentijnsche, een bekende pianiste, is de dochter van
een in Italië in zijn tijd algemeen erkend schilder. Haar
8 Zeeuws Tijdschrift 4/99