Foto van Eleonore von Mendelssohn. Uit: De Telegraaf, 14 mei 1934, p.5 Sarika Góth, Portret van Eleonore von Mendelssohn, in de rol van Maria Stuart, rood krijt met potlood, 1934, 26,2 x 18,3 cm. Particuliere collectie. Uit: Op de Hoogte, (1935) 3, p.93 or distractions for the visitor beyond a very cautious kind of bathing, which is all that is permitted on the treacherous sand. Domburg, despite its jaunty air of modernity, is very old indeed; altars of the Third Century were found here, and many interesting Roman antiquities. Once one gets away from the little town itself, and out into the woods toward Duinvliet and the chateau of Westhoven, one can recapture something of the queer, haunted atmosphere of these windswept coasts, where the dunes just protect the land from the sea, and where all the low- growing trees are swept landward in a curious stiff shape, bent back by the stormy winds.' Marjorie Bowen moet er in de zomer zijn geweest - het enige moment, waarop in die dagen 'amusements or distractions for the visitor' verwacht konden worden - en na Domburgs gloriedagen, die in het begin van de jaren twintig teneinde liepen. Daar en toen zal ze ongetwijfeld Maurice Góth hebben ontmoet. Eleonore von Mendelssohn Waar Sarika Góth de actrice Eleonore von Mendelssohn heeft ontmoet, heeft ze zelf - in maart 1935 in het maand blad Op de Hoogte - beschreven: Tk werd bij haar geïntro duceerd door mijn nicht Frida Richard. Hoewel zij pas veel later opkwam, zat zij al een uur voor 't begin in haar kleedkamer, och, en ik denk daarbij aan het onver warmde hokje van het Kurhaus in Scheveningen, waar de wind doorheen gierde en Eleonore zich kleumend van kou verkleeden moest. Even ontnuchterend was het bioscooptheater in Eindhoven, waar de laatste voorstel ling van de Reinhardt-tournée werd gegeven. De pauzes duurden er eindeloos, daar het tooneel veel te klein was voor de geweldige décors van Prof. Strnad.' Het gezel schap van Max Reinhardt deed Nederland aan in mei 1934. De beroemde actrice Frida Richard, min of meer toevallig op het toneel beland, was de echtgenote van de acteur Fritz Richard (eigenlijk Löwith), een neef van Sarika's moeder Ada Löwith. Zij maakten beiden deel uit van het Max Reinhardt-gezelschap. Aan hun hartelijke uitnodi ging hen te bezoeken tijdens de Nederlandse tournee van het gezelschap gaf Sarika meermalen gehoor. Tijdens een van die bezoekjes tekende zij Eleonore von Mendelssohn in de rol van Schillers Maria Stuart. Dat portret heeft net als het portret van Marjorie Bowen iets tragisch, maar tegelijkertijd heeft het iets verhevens - zoals ook Sarika's artikeltje dat heeft. 'Deze stille, hartstochtelijke, intens- levende vrouw heeft in haar begrijpen van het leven, in de teederheid waarmee zij allen uit haar omgeving omringt, de warmte van haar Italiaansche bloed. Haar moederlijk erfdeel is het bloed der Gordigiani's, haar moeder, Florentijnsche, een bekende pianiste, is de dochter van een in Italië in zijn tijd algemeen erkend schilder. Haar 8 Zeeuws Tijdschrift 4/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 10