Sarika Góth, z.t., gemengde techniek, 1982, 32 x 48 cm.
Particuliere collectie.
Maurice Góth, Schilder op het strand, olieverf op doek,
1914, 28 x 37 cm. Particuliere collectie.
nemen ze een niet meer uit te wissen persoonlijke plaats
in. Teruggebracht tot een voetnoot in de publicatie, dat
wel, maar onmiskenbaar een steentje van het geheel.
Met stille hand en kloppend hart
Van Simon Hollósy had Maurice Góth de wijsheid mee
gekregen dat een kunstenaar het recht had zijn gevoel te
volgen. Dat gevoel dreef hem naar buiten, naar een
impressionistische waarneming van de natuur en een
steeds verdergaande verfijning daarvan. Een enkele keer
werd de impressie - geleid door het verlangen harmonie
in een ogenblik te vangen en vervolgens geduldig, lang
zaam vast te leggen - door expressie overwonnen. Dat
heeft tot heel bijzondere werken geleid die je bijna dwin
gen nog eens en langer naar zijn vele impressionistische
doeken te kijken. Góth was een man van verstilde diep
gang. Zijn dochter liet een verbreding in haar ontwikke
ling toe door te experimenteren met een vermenging van
technieken. Steeds weer valt de vredigheid op die uit
Sarika's werken spreekt, haar aandacht voor de schoon
heid die 'in de simpelste dingen van eiken dag' schuilt.
Ook daarbij zal haar decoratieve aanleg een rol hebben
gespeeld, maar voor alles lijkt die vredigheid inherent
aan Sarika, de schilder, de mens en haar leven, zelf. Haar
vader heeft meer wegen moeten bewandelen voor hij tot
de harmonie die uit zijn werken spreekt kon komen. Het
leven heeft - zo leerde mijn onderzoek mij - heel wat van
Maurice gevraagd. Dat hij desondanks met stille hand en
kloppend hart van de schoonheid in dat leven getuigde,
zegt veel over hem.
LITERATUUR
Góth-archief, Gemeentearchief Veere.
Gusti Adler, Max Reinhardt. Sein Lehen, Salzburg 1964.
Marjorie Bowen, The Netherlands display'd or the Delights of the
Low Countries, New York 1927.
Marjorie Bowen, Holland. Being a general survey of the
Netherlands commonly called Holland, New York 1929.
Leonhard M. Fiedler, Max Reinhardt in Selbstzeugnissen und
Bilddokumenten. Reinbek bei Hamburg 1975.
Sari Góth, 'Eleonore von Mendelssohn', in: Op de Hoogte, nr 3,
maart 1935, 92-93.
Emö Kazmér, 'Góth Móricz kiallitasa', in: A Hét [april 1918].
F.L., 'M. Góth en Sari Góth. Esher Surrey', in: De Nieuwe
Courant [april 1924].
Karoly Lyka, 'Góth Móric', in: cat.tent. Góth Móric Gyüjtemény
es Kiallitasa, 1918 Aprilis, Nemzeti Szalon Budapest, 3-7.
Gottfried Reinhardt, Der Liebhaber. Erinnerungen seines Sohnes
Gottfried Reinhardt an Max Reinhardt, Zürich 1974.
Max Reinhardt, Manuskripte. Briefe. Dokumente. Katalog der
Sammlung Dr. Jürgen Stein, bezorgd door Hugo Wetscherek,
Wenen 1998.
Max Reinhardt Archives and Library, 'The man and his work',
1999, http://library.lib.binghamton.edu/webdocs/reinhardt.htnrl.
Jessica Amanda Salmonson, 'Rose Petals, Drops of Blood:
The life of Marjorie Bowen, Mistress of the Macabre', 1997/98,
http://www.violetbooks.com/bowen.html.
N.N., 'Elizabeth en Maria Stuart te 's-Gravenhage. Gesprek
met de twee groote actrices', in: De Telegraaf, 14 mei 1934.
Francisca van Vloten, En het leven droom. De kunstenaarsfami
lie Góth, Middelburg 1992.
Francisca van Vloten, 'Zwischen Budapest und Amsterdam.
Über die Künstlerfamilie Góth', in: Pester Lloyd, 29 sept. 1999.
10 Zeeuws Tijdschrift 4/99