eenduidige vormen passen, die een aantal maal herhaald
kunnen worden. Neem nou de Veerse Poort: een leuk
stedebouwkundig plan, maar ze hebben geen rekening
gehouden met het omliggende landschap, dat platgewalst
is. Sloten met bomen er langs. Meidoorns bakenen van
oudsher het landschap af: driedimensionale windvan
gers, fysiek aanwezig. Zelfs de wind kun je aflezen van
dit landschap, dat maakt het toch net even anders dan
een schilderij van Mondriaan.'
Johan de Koning. Foto Johan Klein.
Samenwerken
'Het Museum is extreem bereikbaar. Het is een fantasti
sche plek van niets (vuilstort) met een mooi uitzicht
(kanaal). We willen ook een terras boven het kanaal met
een aanlegsteiger. De parkeerplaats hebben we bedacht
onder een dak van zonnecellen.
'In de tenten zijn drie vloeren gemaakt en een onder
gronds depot. Het dak kan openen als bij een zonnekij
kers: gedeeltelijk wegklappen. We hebben bedacht dat
twee tenten gereserveerd zouden moeten worden voor
het Zeeuws Museum en een voor het Festival Nieuwe
Muziek en een voor Miniatuur Walcheren. Zo heb je tra
ditionele kunst, oude werken, moderne kunst en muziek
bij elkaar op één terrein: dat moet elkaar wel beïnvloeden.
'We hebben dit ontwerp niet echt uit onvrede gemaakt,
maar meer om te laten zien dat het ook anders kan. Een
museum waar beeldende kunst zelf een grote rol speelt
en direct invloed uitoefent op het gebouw. De musea op
Walcheren werken niet samen. In Het Museum zouden
ze dat misschien wel doen. Wij denken dat dit de oplos
sing is voor heel wat problemen: het is een groots muse
um, grootstedelijk en tegelijk landschappelijk.'
Werkgeheugen
'Nu is het klaar om gepresenteerd te worden. Nu kan
het de besluitvorming in. De gemeente en de provincie
moeten een serieuze studie doen naar dit museum en
het niet opslaan in een of ander werkgeheugen. Het is
een serieus plan.'
'Wat de kosten zijn? Dat weten we niet. Als de poli
tiek wil dat het er komt, dan komt het er wel, hoe duur
het ook is. Het past precies in het straatje van Riek Bakker
en Spahr van der Hoek.'
Van i oktober tot 25 november is Het Museum in De
Tube van De Drukkerij gepresenteerd aan het publiek
door middel van tekeningen en een computeranimatie
waarbij men een rondgang maakt door het museum dat
er nog niet is. Op 1 oktober 2003 kan het er echt staan.
De Koning: 'Als ze het graag willen, dan zorgen wij dat
het geld er komt. Nu al staan mensen in vuur en vlam
voor het plan, mensen die ook wel financieel willen
steunen.'
Charme
Jammer genoeg was Lex ter Braak van de Vleeshal in
het buitenland en dus niet bereikbaar voor commentaar
op de plannen voor Het Museum. Mevrouw Spaander
van het Zeeuws Museum was ook niet aan de telefoon
te krijgen, druk-druk-druk. De gedeputeerde De Kok,
belast met culturele zaken onder andere, was wegens
besprekingen niet aanspreekbaar. Gelukkig dat sommige
Zeeuwen de moderne communicatietechnieken wel heb
ben ontdekt en een gsm hebben aangeschaft.
Via een antwoordapparaat krijg ik het 06-nummer
van Sven van Rijswijk. Samen met Edgar Angelini voert
hij de directie over Miniatuur Walcheren. Van Rijswijk
heeft het ontwerp voor Het Museum niet gezien. Hij is
zelfs helemaal niet op de hoogte dat er een plan was voor
een nieuwe vestiging van Miniatuur Walcheren. 'Dus we
gaan verhuizen?', reageert hij verbaasd. 'Nee, we zijn
daar helemaal niet in gekend. Wat houdt het plan in?
14 Zeeuws Tijdschrift 4/99