eenduidige vormen passen, die een aantal maal herhaald kunnen worden. Neem nou de Veerse Poort: een leuk stedebouwkundig plan, maar ze hebben geen rekening gehouden met het omliggende landschap, dat platgewalst is. Sloten met bomen er langs. Meidoorns bakenen van oudsher het landschap af: driedimensionale windvan gers, fysiek aanwezig. Zelfs de wind kun je aflezen van dit landschap, dat maakt het toch net even anders dan een schilderij van Mondriaan.' Johan de Koning. Foto Johan Klein. Samenwerken 'Het Museum is extreem bereikbaar. Het is een fantasti sche plek van niets (vuilstort) met een mooi uitzicht (kanaal). We willen ook een terras boven het kanaal met een aanlegsteiger. De parkeerplaats hebben we bedacht onder een dak van zonnecellen. 'In de tenten zijn drie vloeren gemaakt en een onder gronds depot. Het dak kan openen als bij een zonnekij kers: gedeeltelijk wegklappen. We hebben bedacht dat twee tenten gereserveerd zouden moeten worden voor het Zeeuws Museum en een voor het Festival Nieuwe Muziek en een voor Miniatuur Walcheren. Zo heb je tra ditionele kunst, oude werken, moderne kunst en muziek bij elkaar op één terrein: dat moet elkaar wel beïnvloeden. 'We hebben dit ontwerp niet echt uit onvrede gemaakt, maar meer om te laten zien dat het ook anders kan. Een museum waar beeldende kunst zelf een grote rol speelt en direct invloed uitoefent op het gebouw. De musea op Walcheren werken niet samen. In Het Museum zouden ze dat misschien wel doen. Wij denken dat dit de oplos sing is voor heel wat problemen: het is een groots muse um, grootstedelijk en tegelijk landschappelijk.' Werkgeheugen 'Nu is het klaar om gepresenteerd te worden. Nu kan het de besluitvorming in. De gemeente en de provincie moeten een serieuze studie doen naar dit museum en het niet opslaan in een of ander werkgeheugen. Het is een serieus plan.' 'Wat de kosten zijn? Dat weten we niet. Als de poli tiek wil dat het er komt, dan komt het er wel, hoe duur het ook is. Het past precies in het straatje van Riek Bakker en Spahr van der Hoek.' Van i oktober tot 25 november is Het Museum in De Tube van De Drukkerij gepresenteerd aan het publiek door middel van tekeningen en een computeranimatie waarbij men een rondgang maakt door het museum dat er nog niet is. Op 1 oktober 2003 kan het er echt staan. De Koning: 'Als ze het graag willen, dan zorgen wij dat het geld er komt. Nu al staan mensen in vuur en vlam voor het plan, mensen die ook wel financieel willen steunen.' Charme Jammer genoeg was Lex ter Braak van de Vleeshal in het buitenland en dus niet bereikbaar voor commentaar op de plannen voor Het Museum. Mevrouw Spaander van het Zeeuws Museum was ook niet aan de telefoon te krijgen, druk-druk-druk. De gedeputeerde De Kok, belast met culturele zaken onder andere, was wegens besprekingen niet aanspreekbaar. Gelukkig dat sommige Zeeuwen de moderne communicatietechnieken wel heb ben ontdekt en een gsm hebben aangeschaft. Via een antwoordapparaat krijg ik het 06-nummer van Sven van Rijswijk. Samen met Edgar Angelini voert hij de directie over Miniatuur Walcheren. Van Rijswijk heeft het ontwerp voor Het Museum niet gezien. Hij is zelfs helemaal niet op de hoogte dat er een plan was voor een nieuwe vestiging van Miniatuur Walcheren. 'Dus we gaan verhuizen?', reageert hij verbaasd. 'Nee, we zijn daar helemaal niet in gekend. Wat houdt het plan in? 14 Zeeuws Tijdschrift 4/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 16