Van The Empty Book tot CHOTT Boeken leiden over het algemeen een gesloten leven. Ze staan met de rug naar buiten gekeerd op boekenplanken, liggen opgetast op stoelen en tafels of zijn in verhuisdozen gestouwd. Elk boek koop of leen je om het te bekijken en te lezen. Dat is de bedoeling. Toch heeft niet elk boek dat geluk. Er blijven boeken die na gedeeltelijke lezing teleurgesteld worden weggelegd. Zijn kun stenaarsboeken meer bevoorrecht? Krijgen ze meer aandacht? Leiden ze een Jan van Westen minder verborgen bestaan? Een kunstenaarsboek is een kunstwerk in boekvorm waarbij zowel van tekst als beeld gebruik wordt gemaakt. Essentieel voor een boek is de vaste volgorde: het één verdwijnt als het ander verschijnt. Meestal is de vorm van een boek ontstaan door de bladen te verlij men of katernen vast te naaien. Maar de vaste volgorde kan ook op een andere manier tot stand komen zoals bij de boek rol of de leporello. Boekobjecten zijn kunstwerken waar bij kenmerken van het boek een rol spelen zonder dat zij een boek in de strikte betekenis van het woord zijn. Zoals bij alle omschrijvingen zijn uitzonderingen op de regel een dankbaar onderwerp van discussie. ïn de bibliotheek van een museum moet je eerst een hele ceremonie doormaken voor je het gevraagde boek in handen krijgt. Op de tafel waar je onder toezicht witte handschoenen aantrekt, wordt een doek gelegd en aan tekeningen mogen alleen met potlood worden gemaakt op een schoon schrijfblok. Kunstenaarsboeken leiden daar een kluizenaarsbestaan. Zelf behoor ik tot de lief hebbers van deze boeken en in de loop der jaren heb ik een bescheiden collectie opgebouwd. Met veel genoegen blader ik daarin op een rustig moment met de koffie of het glas wijn op afstand. Op een kleine lezenaar ligt boven dien het favoriete boek open en vraagt met aandacht zijn bladzijden om te slaan. Kunstenaarsboeken leiden bij mij toch een meer open bestaan dan in een museum. Door hun bijzondere vormgeving eisen ze bovendien in mijn kasten ook meer aandacht dan het gewone boek. In mijn bibliotheek zoekend naar Zeeuwse kunste naars kom ik wel verscheidene fraai verzorgde uitgaven tegen maar opvallend weinig kunstenaarsboeken. Als ik anderen daarover aanspreek, komen ze ook niet ver of reageren blanco. Onbekendheid met deze vorm van kunst blijkt daarbij dikwijls een rol te spelen. In de twee de helft van de jaren negentig gebeurde een en ander waardoor bij mij vragen opkwamen die ik beantwoord wilde zien. Stuifvallei en zoutmeer Marinus van Dijke uit Haamstede richt zich sinds 1995 voor zijn werk op een stuifvallei in het voor publiek gesloten deel van de Noord- of Meeuwenduinen gelegen op loopafstand van zijn atelier. In dit door stuiven veran derend terrein loopt hij nu al jarenlang. Hij observeert, noteert, fotografeert, filmt en haalt zo de processen die zich daar afspelen naar zich toe. Hieruit ontstaan regel- 16 Zeeuws Tijdschrift 4/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 18